Cyklopriechody na Kamennom námestí

V roku 2013 pribudli na Kamennom námestí dva priechody pre cyklistov a v roku 2014 aj nadväzujúca “cykloprotismerka” po Dunajskej. Ide o pozitívne riešenie, pozrime sa však, nakoľko legálne ich môže cyklista použiť.

Cyklopriechod Dunajská

Problém je najmä s cyklopriechodom v úrovni Dunajskej ulice. Pri jazde z Dunajskej ulice (cyklista ide vo vozovke) dopravné značenie prikazuje odbočiť vpravo (na Špitálsku), rovno na cyklopriechod jazda povolená nie je.
Z opačnej strany od pešej zóny je to podobné. Od Špitálskej je zákaz odbočenia vľavo, od Lauriskej prikázané odbočenie vpravo a od Štúrovej také radenie jazdných pruhov, ktoré nepovoľuje odbočenie na Dunajskú.

Prikázané odbočenie doprava z Dunajskej aj pre cyklistov. Na cyklopriechod sa rovno legálne nedá ísť.
Prikázané odbočenie doprava z Dunajskej aj pre cyklistov. Na cyklopriechod sa rovno legálne nedá ísť.
Prikázané odbočenie doprava z pešej zóny aj pre cyklistov. Na cyklopriechod rovno sa legálne nedá ísť. Samotný cyklopriechod je takmer neviditeľný.
Prikázané odbočenie doprava z pešej zóny aj pre cyklistov. Na cyklopriechod rovno sa legálne nedá ísť.
"Značka Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (č. C 25) označuje spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v súlade s príslušnými vodorovnými značkami a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; značkou možno vyznačiť, kde platí povolené otáčanie vozidiel v priestore riadenej križovatky. V prípade potreby možno značku doplniť príslušným symbolom značky zo skupiny zákazových alebo príkazových značiek." Odbočiť doprava neumožňuje žiadny z jazdných pruhov.
“Značka Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (č. C 25) označuje spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v
súlade s príslušnými vodorovnými značkami a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; značkou možno vyznačiť, kde platí povolené otáčanie
vozidiel v priestore riadenej križovatky. V prípade potreby možno značku doplniť
príslušným symbolom značky zo skupiny zákazových alebo
príkazových značiek.” Odbočiť doprava neumožňuje žiadny z jazdných pruhov.
Zákaz odbočenia vľavo na Dunajskú aj pre cyklistov. Na cyklopriechod legálne nedá ísť, hoci ďalej pokračuje cestička pre cyklistov a cyklopruh.
Zákaz odbočenia vľavo na Dunajskú aj pre cyklistov. Na cyklopriechod legálne nedá ísť, hoci ďalej pokračuje cestička pre cyklistov a cyklopruh.

Cyklopriechod Nám. SNP
Na tomto cyklopriechode je problémom najmä jeho “neviditeľnosť” a viaceré bariéry, ktoré zhoršujú jeho viditeľnosť.

V smere od Štúrovej je cyklopriechod pred peším priechodom. Keďže vodorovné značenie je veľmi slabo viditeľné a zvislé sa nachádza až za priechodom, bežne sa stáva, že vodiči zastavia auto práve na priechode pre cyklistov, čím ho celý zablokujú. Prejsť na zo bicykli je potom dosť komplikované, situáciu na strane Tesca neuľahčuje ani reklamný panel umiestnený priamo vo vyústení priechodu.

Zo strany od Nám. SNP je zase nebezpečne umiestnený reklamný panel, cyklisti si namiesto prichádzajúcich áut môžu pozrieť zaujímavé reklamy.

Nebezpečné umiestnenie reklamného zariadenia. Takýto výhľad má cyklista na prichádzajúce autá pred priechodom pre cyklistov.
Nebezpečné umiestnenie reklamného zariadenia. Takýto výhľad má cyklista na prichádzajúce autá pred priechodom pre cyklistov.
Priechod pre cyklistov je taký nevýrazný, že autá púšťajúce chodcov zastavujú priamo na ňom. Vhodné by bolo podfarbenie cyklopriechodu zelenou farbou. Umiestnenie reklamného zariadenia priamo na vyústení cyklopriechodu je tiež špecialita.
Priechod pre cyklistov je taký nevýrazný, že autá púšťajúce chodcov zastavujú priamo na ňom. Vhodné by bolo podfarbenie cyklopriechodu zelenou farbou. Umiestnenie reklamného zariadenia priamo na vyústení cyklopriechodu je tiež špecialita.
Slalom medzi reklamnými zariadeniami a inými bariérami.
Slalom medzi reklamnými zariadeniami a inými bariérami.

6 komentárov na “Cyklopriechody na Kamennom námestí

  1. Súhlasím skoro zo všetkým (pravidelná osobná skúsenosť), až na tie pruhy.
    Vodorovné značenie chápem tak, že cyklopruh je vedľa autopruhu, ktorý má “prikázaný smer rovno”?
    To, že zvislé značenie nevyužíva doplnkové informácie pre cyklistov aj keby mohlo/malo, žiaľ už asi nikoho neprekvapuje. ;)

    1. Teda, niežeby som s tými pruhmi nesúhlasil, len mi prídu ako “detail” oproti tým zvyšným nedostatkom. Ale na druhej strane asi najrýchlejšie riešiteľný.

  2. Nesúhlasím úplne celkom s analýzou tohoto článku a ďalšie nezerovnalosti, ktoré tu autor článku uviedol a je nutné ich uviesť na pravú mieru.

    Pešia zóna je úpravou obdobná chodníku, takže po nej nemajú cyklisti čo jazdiť. Majú ísť vedľa bicykla a teda cez Štúrovu prejsť ako chodci cez prechod a následne začať jazdiť až na Dunajskej cyklotrase.

    Podobne je aj úprava kedy končí cyklistický pruh a mení sa na priestor vyhradený cyklistom aj chodcom a preto prekážky nemôžu vadiť, lebo z princípu sa nejedná o vyhradený dopravný priestor.

    A zase podobne aj pri jazde od SNP je zákaz ľavého odbočenia správny a prirodzený – bezpečnosťou a plynulosťou premávky, neviem si predstaviť, že by tu mali cyklisti začať križovať električkový pruh či priame smery pre autá. Dunajská je navyše jednosmerná opačným smerom ako chcú cyklisti odbočovať. Navyše na Štúrovej nie je vyhradený cyklopruh ale len nezáväzný koridor pre cyklistov. Na Dunajskú sa dá dostať legálne – zídem z bicykla, prejdem cez prechod, resp. sa k priechodu dostanem už skôr práve na križovatke SNP-Kamenné-Štúrova.

    Niekedy mi to pripadá, že cyklisti si myslia, že by mali byť nadradeným dopravným systémom. Jedna vec je vytvárať vhodné a priaznivé podmienky pre cyklistov, iná je ich neoprávnene nadraďovať iným účastníkom cestnej premávky.

    1. “Pešia zóna je úpravou obdobná chodníku, takže po nej nemajú cyklisti čo jazdiť.”
      Či je povolenie vjazdu bicyklom do pešej zóny vhodné závisí aj od počtu chodcov a miestnych šírkových pomerov. Podľa https://aseasyasridingabike.wordpress.com/2014/03/03/cycling-in-pedestrianised-areas/ sa povolenie vjazdu bicyklov odporúča pri počte chodcov menšom ako 200 za hodinu na meter šírky ulice. Samotný fakt, že sa jedná o pešiu zónu, teda neimplikuje, že tam nemajú cyklisti čo jazdiť.

      “Majú ísť vedľa bicykla a teda cez Štúrovu prejsť ako chodci cez prechod a následne začať jazdiť až na Dunajskej cyklotrase.”
      Cez Štúrovu je vyznačený prechod pre cyklistov, takže cez ulicu majú prejsť na bicykli a nie kráčať vedľa neho.

      “Podobne je aj úprava kedy končí cyklistický pruh a mení sa na priestor vyhradený cyklistom aj chodcom a preto prekážky nemôžu vadiť, lebo z princípu sa nejedná o vyhradený dopravný priestor.”
      Prekážka už z definície prekáža, a teda “vadí”.

      “neviem si predstaviť, že by tu mali cyklisti začať križovať električkový pruh či priame smery pre autá”
      Už v súčasnosti ich križujú, je tam prechod pre cyklistov. Rovnako by to mohlo ostať pri povolení nepriameho odbočenia vľavo od SNP do Dunajskej, kedy cyklisti by najskôr odbočili doprava a potom prešli cez prechod pre cyklistov.

      “Dunajská je navyše jednosmerná opačným smerom ako chcú cyklisti odbočovať.”
      Dunajská je pre cyklistov obojsmerná.

      “Navyše na Štúrovej nie je vyhradený cyklopruh ale len nezáväzný koridor pre cyklistov.”
      Ako táto skutočnosť implikuje, že zákaz ľavého odbočenia od SNP do Dunajskej je pre cyklistov prirodzený? Cyklisti môžu legálne jazdiť po ceste, vrátane “nezáväzných” koridorov.

      “Na Dunajskú sa dá dostať legálne – zídem z bicykla, prejdem cez prechod, resp. sa k priechodu dostanem už skôr práve na križovatke SNP-Kamenné-Štúrova.”
      Medzi ľubovoľnými bodmi A a B sa dá dostať legálne – odtlačím bicykel z bodu A do bodu B. Takto ale podpora udržateľnej dopravy nevyzerá.

      Môžem sa prosím opýtať, tento príspevok je stanoviskom celého Združenia domových samospráv? Ktoré domové samosprávy toto stanovisko schválili? Ďakujem.

    2. No, myslim, ze na pravu mieru si uviedol akurat tak predstavu o Tvojich vedomostiach…
      4 uplne nezmysly, ku ktorym nema velmi vyznam nieco pisat, akurat by som Ti odporucal poriadne pozriet este raz prvu fotku – aka pesia zona konci a co je pod znackou jednosmerky v pozadi.

Pridaj komentár