Cyklokoalícia v lete rozbehla aktivitu zameranú na daždivú jeseň, ale tiež zimu. Aktivita prebiehala v rámci Pro-Bono maratónu nadácie Pontis a pomohol nám s tým právnik JUDr. Martin Provaznik z advokátskej kancelárie bnt attorneys-at-law. Najmä starí ľudia sa obávajú šmykľavých priechodov pre chodcov. Dochádza potom k paradoxu, že bezpečnejšie je pre nich prejsť cez cestu mimo bielych pásov zebry. Miesto, kde by sa mali cítiť bezpečne, sa pre nich stáva nebezpečné. Príčinou toho je nesprávne (nekvalitne) vyhotovené vodorovné dopravné značenie.
Následne vznikajú havárie, ktoré by nemuseli vznikať
V súvislosti s vyhotovením značenia sa objavuje aj iný problém — značenie, ktoré sa rýchlo opotrebúva. Tým sa zbytočne navyšujú náklady správcom (rozumej mestu a mestským častiam), ktorí musia značenie častejšie obnovovať (a najmä opätovne platiť).
Riešenie spočíva v tom, že objednávateľ bude vyžadovať splnenie technických podmienok (tie sú dané a dodávatelia o nich vedia) a dôsledne ich bude kontrolovať.
Za týmto účelom sme kontaktovali listom všetky mestské časti Bratislavy ako aj Magistrát, nakoľko za stav priechodov pre chodcov – vodorovného dopravného značenia celkovo – zodpovedá správca cesty. To je buď mestská časť alebo mesto Bratislava.
Šmykľavosť a viditeľnosť vodorovného dopravného značenia upravujú technické podmienky vydané Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
Daný správca by mal teda zabezpečiť nápravu – odstránenie závady spočívajúcej v šmykľavosti a viditeľnosti vodorovného dopravného značenia. A to buď dodatočným nastriekaním batolinou (priesvitné sklenené guľôčky, ktoré sa originálne pridávajú priamo do farieb) alebo novým vymaľovaním, pričom do farby budú primiešané tieto protišmykové čiastočky. Do úvahy pripadá aj reklamačné konanie v rámci zmluvného vzťahu s dodávateľom. Takéto reklamačné konanie môže zároveň ušetriť nemalé finančné prostriedky.
Cyklokoalícia preto vyzvala na dôslednú kontrolu značenia po jeho vyhotovení a opätovne neskôr v pravidelných časových intervaloch na overenie dostatočnej jeho kvality, aby dane občanov doslova neboli vyhadzované von oknom. Týmto chceme pomôcť zlepšeniu stavu vodorovného dopravného značenia celkovo.
Niektoré mestské časti začali masívne maľovať:
Od týchto mestských častí sme dostali odpoveď:
[table id=9 /]
Na základe odpovedí sme vytvorili zoznam mestských časti od najlepšej komunikácie po žiadnu. Najlepšie dopadla Karlova Ves, pretože uviedla dátum, kedy bude vykonaná kontrola a aj firma, ktorá zabezpečí nápravu. Privítali by sme aj priebežne informovanie o oprave. Komunikácia ďalších dvoch častí bola o niečo horšia, neposkytli všetky informácie. Iné tri časti odpísali aspoň minimum, t.j. poslali reakciu. Ostatné mestské časti nepokladali za dôležité reagovať na našu výzvu (a môžeme predpokladať, že bezpečnosť starších ľudí a iných chodcov je im úplne ukradnutá).
Niektoré mestské časti nám neodpovedali ale spozorovali sme, že priechody boli obnovené. Pokiaľ by ste náhodou narazili na šmykľavý prechod, neváhajte nás kontaktovať. Môže sa Vám stať, že budete mať úraz na takomto priechode, preto sme pre Vás pripravili Žiadosť o náhradu škody spôsobenú zlým stavom vozovky.
[table id=10 /]
Optimálny stav?
Optimálny stav by mal byť taký, že na webstránke mestskej časti v časti doprava bude tabuľka s informáciami o vodorovnom značení, t.j. aj priechodoch pre chodcov (miesto, trieda cesty, nahlásený problém, posledný dátum opravy, názov firmy, odkaz na zmluvu, predpokladaný dátum ďalšieho maľovania)
Ako vnímate vy cesty a prechody v Bratislave? Napíšte nám do komentárov alebo na mail.
Pred nedávnom obnovili priechod pri ZST Petrzalka na Panonskej ceste. Na zebre sa mi nesmykalo aj ked bolo mokro.
V Karlovke sme dlhsie riesili najlepsie mozne nesmyklave riesenie – to navrhovane riesenie s gulockami je prave dost smyklave – rozhodli sme sa po komunikacii s firmou Abrador pre suche riesenie – priklad priechod na zaciatku Veternicovej. Postupne chceme.aj na zaklade skusenosti zo zimy najst uplne najlepsie riesenie aj pre trvacnost aj pre bezpecnost.
Pán Drotován,
ten prechod je vážne fajn, nešmýka, na druhej strane je však pár metrov odtiaľ jeden úplne zbytočný priechod. Hovorím o tom, ktorý je asi 30m od spomínaného, smerom k ZŠ. Chodci buď používajú priechod na začiatku ulice, alebo prechádzajú hala-bala. V zóne 30 je tento priechod (nie len podľa môjho názoru) nadbytočný, navyše uberá jedno parkovacie miesto (a ak by policajti boli prísiy, uberal by miesta dve). A tu je každé miesto vzácne…
zdravim, s kym z Vajnor ste to prosim riesili? nezda sa mi ta odpoved, nakolko prechody ako i ine dopravne znacenie (a nielen to co je v kompetencii m.c, ale aj magistratne!) pravidelne kontrolujeme a podla potreby obnovujeme, a naposledy to bolo kompletovane este pred zimou, par prechodov ktore boli znehodnotene, nenechali sme to alibisticky na jar -:) a okrem obnovy este priebezne aj doplname nove prechody na miesta ktore sa ukazuju ako kriticke, na chodcoch a obcanoch nam ZALEZI ?
V Ružinove je dosť priechodov pre chodcov (nie nespisovných prechodov – poučenie z jazykovedného okienka SAV), ktoré sú šmykľavé, natreté latexovou farbou, tiež nastavenie veľmi krátkého času na semaforoch na prejdenie cez križovatku, zvyšuje možnosť úrazu (určite križovatka Bajkalská – Trnavská cesta, tiež výjazd z Trnávky – Slovinská ul. na Trnavskú cestu). Na križovatke Trnávka-Slovinská ul. oproti Turbínová – na Trnavskú cestu boli viaceré dopravné kolízie hraničiace s dopravnou nehodou, pretože je nešťastne zle nastavený semafor pre autá – zelenú majú autá a trolejbusy z Trnávky vpravo na Trnavskú cestu, taktiež autá z oproti Turbínová vľavo smer Zlaté piesky, čo potom chodec. Aj napriek nutnej spolupráci s Dopravným inšpektorátom, na základe uvedeného je potom možné odpoveď z MÚ Ružinov považovať za alibistickú.V MÚ by mala viac fungovať kontrola vecí verejných a práca nielen od stola, ale aj v teréne. Pozri http://www.odkazprestarostu.sk koľko podaných podnetov od občanov je v Ružinove neriešených, bez vyjadrenia samosprávy.