Nový bus pruh bez vyriešenia pohybu cyklistov

V súvislosti s výstavbou kancelárskych budov Twin City na konci Dostojevského radu pribudol v týchto dňoch nový bus pruh. Iniciatívu chválime, fungujúca verejná doprava je základom mesta. Bohužiaľ však pri schvaľovaní dopravného značenia zodpovední nemysleli na cyklistov a ich bezpečnosť.

Bus pruh je vyznačený v jednom smere, od Landererovej po obnovenú zastávku pri Továrenskej. Autá aj doteraz v smere od Šafárikovho námestia používali ľavé dva pruhy (kvôli zastávke v jazdnom pruhu) a do pravého odbočovacieho pruhu na Mlynské nivy sa radili až za križovatkou. Nový bus pruh využívali okrem autobusov MHD pri vjazde do zastávky aj autá z Landererovej na zaradenie, no v neposlednom rade cyklisti, ktorí sa zaradením do tohto pruhu mohli „uhnúť“ autám.

Po novom však bude jazda cyklistov v pravom jazdnom pruhu nelegálna, napriek tomu, že súbežne nevedie žiadna cestička pre cyklistov. Pravidlá tak cyklistu posielajú do stredného jazdného pruhu aj v prípade, že v pravom nič nejde.

Tento koridor je zaujímavý aj tým, že cyklisti tu majú neúmyselnú zelenú vlnu. Po naskočení zelenej na križovatke s Landererovou sa dá pohodovým cyklistickým tempom prísť k križovatke s Mlynskými nivami tak, aby naskočila zelená aj tam.

Dostojevského rad a Karadžičova sú zároveň koridorom, ktorým má viesť hlavná mestská cyklotrasa O2.
Bezpečnejšie riešenie (povolenie jazdy cyklistom v pravom pruhu) je pritom úplne jednoduché.

  1. Doplniť zvislé značenie: namiesto zákazu vjazdu všetkých vozidiel okrem MHD použiť zákaz vjazdu všetkých motorových vozidiel.
  2. Na vozovku k značke BUS nastriekať piktogramy bicykla.
Namiesto zmiešaného pruhu pre cyklistov a MHD sú cyklisti ako najzraniteľnejší účastníci vytláčaní dopravným značením medzi osobné autá a autobusy.
Namiesto zmiešaného pruhu pre cyklistov a MHD sú cyklisti ako najzraniteľnejší účastníci vytláčaní dopravným značením medzi osobné autá a autobusy.
Pravý pruh sa napriek zatiaľ neexistujúcej cestičke pre cyklistov zmenil na vyhradený pre autobusy. Cyklisti by tu mali jazdiť v pravej časti stredného pruhu.
Pravý pruh sa napriek zatiaľ neexistujúcej cestičke pre cyklistov zmenil na vyhradený pre autobusy. Cyklisti by tu mali jazdiť v pravej časti stredného pruhu.

Od zastávky Továrenská už bude viesť cestička pre cyklistov, ktorá je momentálne vo výstavbe.

Za križovatkou začína zastávka MHD, poza ktorú je vybudovaná (a zatiaľ nevyznačená) cestička pre cyklistov. Po túto križovatku sa však dopravným značením zakázala cyklistom jazda v relatívne najbezpečnejšom pravom pruhu.
Za križovatkou začína zastávka MHD, poza ktorú je vybudovaná (a zatiaľ nevyznačená) cestička pre cyklistov. Po túto križovatku sa však dopravným značením zakázala cyklistom jazda v relatívne najbezpečnejšom pravom pruhu.
Dočasné ukončenie cestičky pre cyklistov: pravá znížená časť je pre chodcov, ľavá (bez hmatného pásu) pre cyklistov.
Dočasné ukončenie cestičky pre cyklistov: pravá znížená časť je pre chodcov, ľavá (bez hmatného pásu) pre cyklistov.
Dva asfaltové pásy: prvý je zastávka MHD, druhý cestička pre cyklistov.
Dva asfaltové pásy: prvý je zastávka MHD, druhý cestička pre cyklistov.

4 thoughts on “Nový bus pruh bez vyriešenia pohybu cyklistov

  1. Ahojte, neda sa to dodatocne od mesta, ci spravcu komunikacie ziadat? Predpokladam, ze toto mestu komunikujete, ci?

  2. Pokial viem, tak pri obchadzani mozu buspruh pouzivat aj vozidla, pre ktore nie je urceny. Teda ak je na ceste vyznacena krajnica, po ktorej cyklisti mozu legalne jazdit, tak by malo byt tiez legalne pouzit buspruh v useku, kde krajnica nie je zjazdna.

  3. Podla mna by to chcelo ozajstny bezpecny cyklochodnik. Lokalita je dost atraktivna na jeho caste vyuzivanie. S nicim inym by som na mesto netlacil lebo nakoniec tam len namaluju nejaky pseudopiktogram a povedia: Na, mate co ste chceli, uz neotravujte.

Comments are closed.