Toto je druhýkrát, čo sa schádzame pri smutnej udalosti – úmrtí cyklistu. Prvýkrát to bolo v novembri 2011, keď zomrel cyklista v Martine.
Je dobre, že od vzniku Cyklokoalície sme takýchto smutných príležitostí nemali veľa. Myslím, že sme od začiatku prispeli tým, že sme cyklistov aj vodičov vzdelávali o potrebe obozretnosti pri jazde v meste. Najmä však vzdelávanie vodičov – pretože, kým bicykel v meste len málokedy spôsobí nehodu so zranením či úmrtím, vodič auta má v rukách zbraň.
Žiaľ, smrť cyklistu leží aj na zodpovednosti dopravnej polície, ktorá dlhodobo nerobí nič pre bezpečnosť cyklistov. Naopak: nemenovaný nadporučík či kapitán (nakoniec pri takejto príležitosti nejde o tituly) opakovane razí teóriu, že cyklista nepotrebuje cyklotrasy, ale patrí medzi kamióny a agresívne jazdiacich vodičov… “do premávky”.
Smrť cyklistu však leží aj na zodpovednosti primátorov a úradníkov Magistrátu, ktorí za posledných 5 rokov urobili pramálo pre bezpečné spojenie mestských častí cyklotrasami.
Smrť cyklistu leží aj na zodpovednosti ministrov dopravy, ktorí okrem prázdnych strategických dokumentov nepomohli rozvoju cyklodopravy, pričom je to náplňou ich práce.
No a napokon okrem slušných vodičov, ktorých je väčšina, je tu aj niekoľko iných. Smrť cyklistu leží na zodpovednosti vodiča, ktorý nevenoval pozornosť riadeniu a pod kolesami jeho vozidla zahynul cyklista.
Cyklista, ktorý má rodinu.
Cyklista, ktorý možno tiež občas jazdil autom.
Cyklista, ktorý možno mohol byť významným prínosom pre spoločnosť.
No najmä: človek-cyklista.
Nič proti chlapi, určite smutná udalosť pre všetkých ale „všetci sú na vine“ by som dával veľmi opatrne.
Policajti nerobia nič pre bezpečnosť cyklistov? Veď nechcú žiadne cyklotrasy (rozumej žiaden cyklista)
Primátora a úradníkov magistrátu? Magistrát je výkonným orgánom zastupiteľstva – nulový rozpočet na údržbu komunikácii = nulová činnosť (rozumej úradník nehlasuje o rozpočte)
Ministrov dopravy? Rovnako ako magistrát aj ministerstvo ide podľa koncepcii ale nulový rozpočet = nulová činnosť.
Takto môžeme obviniť kohokoľvek – a hádam nie aj vyhlasovateľa kampane do práce na bicykli?
Pľuť oheň a síru všade dookola už nikomu nepomôže – tak opatrne s takýmto obviňovaním, najmä ak nepoznáme skutočnú príčinu tohto nešťastia.
Úprimnú sústrasť rodine.
Milan
Vsetko komentar z patrocnej skusenosti. Ak mas ine skusenosti, uved konkretne priklady.
Tie vyhovorky (nulove rozpocty) a pod., to je take slovenske. Primator, minister a ich podriadeni maju mat/vykonavat viziu rozvoja cyklodopravy. Zatial to konci s ich „viziou“ rozvoja cyklodopravy v deklarativnej rovine (a teda nerobia nic, este aj posledne projekty pocas rekonstrukcii, ktorymi sa radi chvalia, platila Cyklokoalicia). K policajtom skoda reci, kym nehodovost klesa, nerobia nic; teraz sa to otocilo, tak z ludskeho nestastia budu prinuteni nieco robit, zial, az z ludskeho nestastia.
Co sa tyka samotneho vodica a jeho soku – cyklista sa do daneho bodu neteleportoval v stotine sekundy, bol sucastou premavky.
dnes rano som pocuval vasho sefa na radiofm a tak jednostranne orientovaneho cloveka som uz davno nepocul. cokolvek, co bola co-i-len-naznakom kritika smerom k cyklistom zvalil na neexistenciu kvalitnych cyklotras a netoleranciu vodicov. po dnesnom rane ma tento komentar a jeho ton vobec neprekvapuje. lobujte, ale kultivovane. p.s. sam som aj cyklista.
po 2,5 roku v Británii (rok v E. Sussexe a 1.5 roka v Greater London /Bromley, Bexley/), ktoré som prežil bez auta, a teda som sa prepravoval bicyklom (prešiel som toho fakt dosť za ten čas, keďže som do roboty a nákupy používal bicykel) viem, ako sa vodiči v tak „agresívnej automobilovej doprave“ (akou británia je) správajú k cyklistom. Vidím – a zo skúsenosti to potvrdzujjem – že vodiči v bratislave sú viac ohľaduplní voči cyklistom (aj pred 2.5 rokmi a aj teraz jazdím po Bratislave bicyklom). Stále je toho ešte veľa, urobiť pre cyklistov. Británia je v mnohých oblastiach divná krajina, ale niektoré nápady a praktiky má vynikajúce (prečo sa nepoučiť od nich a neprebrať ich od nich?)
Čo ma dnes desí viac sú autobusáci, ktorí dopr. prostriedky (busy) používajjú ako zbrane proti cyklistom (minullý týždeň som mal incident s autobusákom a chystám sa sťažovať písomne…), no už teraz viem, ako ma z DPB odpinknú, lebo mi povedia, že v „buspruhu“ nemá čo cyklista hľadať (ako mi to verbalizoval aj samotný vodič, kt. som „si počkal“ na najbližšej zastávke, keďže stál v zácpe).
Cyklokoalícia robí veľmi veľa pre cyklistov, no stále je toho veľmi málo prakticky urobené. Politici (hlavne regionálni) budú len hovoriť a hovoriť, ale skutek utek (to, že nie sú peniaze na to, či ono v cyklodoprave, je vlastne výsledok toho, ako to s ňou de facto myslia).
Ďalšia poznámka: cyklisti potrebujú oveľa viac ochrany zo strany polície. Pokiaľ nebudú chránení políciou (teda, aby arogantní a cyklistov nerešpektujúci vodiči, boli primerane trestaní), na svedomie vodičov áut sa v dnešnom kapitalistickom svete dá spoliehať len ťažko.
Zamýšľam sa, prečo sa presadzuje cyklodoprava vo veľkomestách, či vo všeobecnosti: A tu je podstata všetkého: dostať sa do cieľa rýchlejšie (čo je v preplených a ucpatých cestách napr. aj Bratislavy, alebo Londýna, dennou realitou), ochrana životného prostredia a čistého ovzdušia (dúfam, že ma nikto nezačne presviedčať, že auto je k živ. prostrediu ohľaduplnejšie), a nakoniec (ale nie menej dôležité) je fyzický pohyb každého jednotlivca (dúfam, že ani v tomto ma nikto nebude presviedčať, že ten kto jazdí denne bicyklom napr. do roboty je na tom zdravotne horšie, než ten, kto sa denne prepravuje do roboty autom).
Ahoj, dakujeme za pohlad z vonka.
Mas pravdu, zlepsuje sa to, vdaka tym vodicom, ktori jazdia slusne a ohladuplne. Je ich nastastie vacsina.