Cyklokoalícia žiada okamžité navýšenie kompetencií mestského cyklokoordinátora a radikálny rozvoj novej cyklistickej infraštruktúry.
Dňa 28. marca 2017 sa uskutočnila prvá Komisia pre cyklistickú a pešiu dopravu Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy v roku 2017. Z priebehu samotnej komisie Cyklokoalícia usudzuje, že samotný Magistrát hlavného mesta Bratislava je najväčšou brzdou rozvoja cyklistickej dopravy v Bratislave.
Bratislavský Akčný plán rozvoja cyklistickej a pešej dopravy na rok 2017 sa nenapĺňa. Akčný plán definuje zvýšenie podielu nemotorovej a verejnej dopravy a zníženie podielu motorizovanej individuálnej dopravy. V roku 2017 je naplánovaná výstavba len piatich nových cyklotrás, pričom magistrát má pripravené projekty len k dvom z nich.
Údržbu existujúcich cyklotrás a realizáciu zdokumentovaných projektov dlhodobo zanedbáva. Prvý (takzvaný Historický) okruh Bratislavy – cyklotrasa okolo historického centra – rozpracovaný v roku 2011 stagnuje už 6 rokov. Medzičasom Cyklokoalícia vypracovala projekt bezpečného riešenia Hodžovho námestia, ktorý je esenciálny pre rozvoj cyklodopravy v Bratislave, a hoci si magistrát riešenie osvojil, nezaradil ho ani do plánu na rok 2017.
“Bratislavský cyklokoordinátor vystupoval defenzívne a nečinnosť úradu ospravedlňoval nedostatkom kompetencií. Neposkytol informácie o progrese prípravy systému zdieľaných bicyklov, ktorý je v pláne od roku 2012” povedal Dan Kollár, prezident Cyklokoalície. “Mestu pritom ponúkame expertný pohľad prevádzkovateľov White Bikes, komunitného bikesharingu, ktorý funguje v Bratislave už od roku 2014. Doteraz mesto nevyvinulo snahu o reálny projekt systému zdieľaných bicyklov, iba ak slovne,” dodal.
Cyklokoalícia vyzýva Magistrát k prijatiu účinných opatrení, rozšíreniu kompetencií mestského cyklokoordinátora na výkonný a najvyšší rozhodovací orgán v oblasti cyklodopravy v Bratislave a požaduje napĺňanie Akčného plánu rozvoja cyklistickej a pešej dopravy, ktorý schválilo mestské zastupiteľstvo.
Cyklokoalícia tiež v blízkej dobe pripravuje protestné zablokovanie jednej z hlavných dopravných tepien Bratislavy bicyklami, a to z dôvodu prehlbujúcej sa nefunkčnosti a stagnácie mesta v oblasti cyklodopravy. Tie sú v rozpore so záväzkom Bratislavy vo Viedenskom memorande z roku 2013, ktoré hovorí o podpore rozvoja cyklodopravy, rozšírení dopravnej cykloinfraštruktúry a udržateľnej mobilite, podpísaným prímátorom Ftáčnikom. “Nezáleží nám na tom, kto je práve primátorom. Ide nám o dlhodobo bezpečné a atraktívne podmienky pre všetkých ľudí na bicykloch v Bratislave,” dodáva Kollár.
Doplňujúce informácie
Komisia cyklistickej a pešej dopravy
KCaPD, tiež cyklokomisia, je poradný orgán, ktorý združuje zástupcov mesta, mestské organizácie a mestské časti, ako aj zainteresovanú verejnosť. Na komisiách sa majú pravidelne komunikovať témy a stav vecí súvisiacich s cyklodopravou a pešou dopravou. Pravidelnosť komisií je podľa názoru Cyklokoalície kľúčom ku kvalite a zároveň istou formou verejnej kontroly priebežnej práce inštitúcií v rozvoji cyklodopravy.
Od začiatku roku 2016 magistrát mesta zvolal komisiu 3 krát, aj to až na opakované výzvy Cyklokoalície. To by nevadilo, ak by rozvoj trás a infraštruktúry napredoval i bez nej. Komisia by sa mala stretávať mesačne.
Mestská cyklodoprava
Cyklodoprava v meste prispieva k zníženiu počtu motorových vozidiel a teda odbremeneniu cestnej infraštruktúry. Vďaka tomu je mesto priechodnejšie pre vodičov. Na úsekoch do 5 km je flexibilnou a rýchlou formou dopravy. Je ekologická a tichá, čím zvyšuje kvalitu života v meste. Zároveň prispieva k fyzickej aktivite obyvateľov a teda ich zdraviu, čím ďalej šetrí financie vynakladané na zdravotníctvo.
Cyklokoalícia
Cyklokoalícia je občianske združenie podporujúce rozvoj mestskej cyklistiky v Bratislave a rozvoj cyklistickej dopravy na Slovensku. Cyklokoalícia tiež monitoruje a pripomienkuje stav verejných priestorov, aby boli bezbariérové a vyhovujúce pre peších.
Viedenské memorandum
Vienna Cycling Summit Memorandum je prehlásenie primátorov či starostov európskych miest z roku 2013, ktorým sa zaväzujú k rešpektovaniu nových trendov v mestskom živote, so zreteľom na udržateľný rozvoj miest, zdravie či ochranu klímy, kde cyklistika vystupuje ako klúčová znovuobjavená kultúra mobility. Okrem miest ako Kodaň, Štokholm či Budapešť ho podpísala aj Bratislava.
Titulok kritizuje magistrát. A sme v roku 2020. Pritom článok je kritika o stave z roku 2017. Veľmi zlý dojem, čítať si takéto neaktuálne a na prvý pohľad klamlivé informácie. Asi tu nie je nikto, kto by napísal aj niečo aktuálne. Škoda, kazí to prvý dojem.
Pod titulkom je jasný dátum publikovania.