20. 04. 2017

Bratislava môže mať bike-sharing skoro zadarmo

Na včerajšom rokovaní Komisie dopravy a informačných systémov, ktorej som členom ako volený odborník (neposlanec), sme mali prezentáciu súkromnej spoločnosti BigMedia, ktorá v konzorciu s najznámejším európskym výrobcom bike-sharingových bicyklov NextBike a ešte jednou nemenovanou firmou ponúka Bratislave kompletnú dodávku bike sharingového systému so 750 bicyklami a asi 150 stanicami zadarmo. Zadarmo znamená, že kompletný nákup 750 smart bicyklov (každý vybavený GPS, SIM kartou, zariadením na čítanie kariet atď.) a staníc by zabezpečila BigMedia za to, že bude môcť robiť to, čo vie najlepšie – predávať svojim zákazníkom reklamu (tentoraz však nie na billboardoch, ale na bicykloch). A o tom, že takýto zákazníci existujú vedia aj oni, ale aj my. Za posledný rok sme sa stretli s viacerými top firmami na Slovensku – typu operátori, banky a iní giganti v rôznych oblastiach priemyslu, ktorí prejavili záujem do bike-sharingového systému investovať, sponzorovať ho či dokonca prevádzkovať ho. Domnievame sa, že existujú ďalšie zaujímavé ponuky, ktoré treba zvážiť, spolu s touto, aby mesto získalo najlepší pomer hodnoty za peniaze.

Malý počítač s GPS, SIM kartou, čítačkou kariet v každom bicykli. Autor fotografie: HibWub / Zdroj: Wikipedia

Ako by sa systém zaplatil?

Bicykle, stanice a infopointy by teda nakúpila BigMedia za odhadovaných 1 až 1,5 milióna eur. Tretia firma v konzorciu by systém prevádzkovala (servis, call centrum, redistribúciu bicyklov a pod.). Z ročných členských poplatkov (týka sa najmä obyvateľov – pravidelných používateľov) a poplatkov za jednorázové používanie bicyklov (týka sa najmä príležitostných používateľov – napr. turistov) a z príspevku z reklamy by sa pokrylo asi 50 % nákladov na prevádzku. Približne polovicu nákladov na prevádzku by znášalo mesto.

Koľko stojí prevádzka?

Mesačné náklady na bicykel sa pohybujú podľa spoločnosti okolo 35-60 eur. Prevádzkové náklady vie firma znížiť ak by prevázkovala aj ďalšie systémy v iných mestách po Slovensku (čoskoro sa dočkáme aj ohlásenia bike sharingu v iných krajských mestách – vieme o dvoch), napr. jednotným call-centrom pre viaceré mestá. My budeme rátať s maximálnou odhadovanou sumou 60 eur.

750 bicyklov * 60 eur * 12 mesiacov = 540 000 eur ročná prevádzka

Z toho cca. polovicu by muselo dotovať mesto, aby mohlo mať v meste bike-sharing. 270 tisíc je skutočne málinko oproti všetkým doterajším možnostiam, ktoré mesto malo. Pôvodne si v roku 2014 chcelo kúpiť systém so 100 hlúpymi bicyklami a 20 stanicami za vyše 300 tisíc a prevádzkovať ho vo vlastnej réžii. To však nezvládlo, lebo nevedelo ani zabezpečiť hlavného partnera – sponzora, nieto prevádzkovateľa (hovorilo sa o Dopravnom podniku Bratislava, o STaRZe a pod.).

Len pre zaujímavosť, v tomto roku sa nevyčerpá z plánovaného rozpočtu na cyklodopravu podľa našich odhadov okolo 200 tisíc – to už vieme teraz, že sa nestihnú projekty zrealizovať. Mesto je totiž neschopné pripraviť projekty do fázy realizácie – informovali sme o tom prednedávnom. Ďalšia zaujímavosť je, že na marcovom mestskom zastupiteľstve poslanci schválili „predĺženie linky 95“ (vo forme linky 97) z Bosákovej na Nivy čo bude stáť 530 tisíc eur ročne. Len polovicu z toho by stál bike-sharing pre Bratislavu!

Mať bike sharing v meste skoro zadarmo znie až príliš dobre oproti situácii spred roka. Ale neprekvapuje nás to. Ako som písal vyššie, diskutovali sme s niekoľkými veľkými hráčmi, ktorí nás oslovili, aby sa zoznámili so situáciou v Bratislave. Pýtali sa či je správny čas, koľko bicyklov a staníc má zmysel, kam ich umiestniť, snažili sme sa ich nakontaktovať na mesto. Je isté, že ponuka BigMedie je veľmi zaujímavá a že mesto by malo okamžite začať komunikovať aj s týmto záujemcom (ak už s nejakými komunikuje). Nevravíme, že to je 100% najvýhodnejšia možnosť, ale stojí za zváženie, lebo náklady mesta sú minimálne. Treba však porovnať s ďalšími ponukami, ktoré mesto má.

Ďalšie informácie

Predplatné na používanie bicykla je možné integrovať aj do predplatného cestovného lístku na MHD (napr. automaticky alebo za nejaký menší doplatok v cene ročného PCL), prípadne motivovať motoristov na ponechanie auta na záchytných parkoviskách za poskytnutie zľavy alebo voľných minút na používanie bicykla. Cena ročného predplatného pre mesto veľkosti Bratislava je podľa mňa vhodná na úrovni asi 40 eur.

Tým, že bicykle sú smart (GPS, SIMka a pod.) tak každá jazda je presne trackovaná, čo dáva mestu pozrieť sa kade ľudia jazdia, čo sú problematické križovatky, ktoré treba urýchlene upraviť v prospech cyklistov. Zároveň každý používateľ môže vedieť koľko kalórii spálil, kilometrov prejazdil, CO2 ušetril, z čoho by sa dali robiť rebríčky.

Rozširovanie systému a jeho prípadné zahusťovanie je možné navýšením počtu bicyklov v systéme, navýšením počtu stojanov, ktoré by financovala BigMedia. Mesto na dodanie bike-sharing systému nepotrebuje organizovať súťaž na dodávateľa, nakoľko konzorcium firiem ponúka bezodplatné dodanie bike-sharing systému, stačí sa len dohodnúť na zdieľaní prevádzkových nákladov a poskytnutí pozemkov na umiestnenie stojanov a infopointov.
Bike-sharing je ďalšia možnosť, ktorú dáva mesto obyvateľom, ako možnosť prepravy vlakom, električkou,, autobusom, trolejbusom, taxíkom či autom. Je to verejná služba, ktorá zlepšuje mobilitu obyvateľov, prospieva zdravu a znižuje hluk a emisie.

9 thoughts on “Bratislava môže mať bike-sharing skoro zadarmo

  1. za 40e rocne (+ poplatok napr nad hodinu uzivania), idem hned do toho, napriek tomu, ze chodievam casto vlastnym bicyklom..

    motivovať motoristov na ponechanie auta na záchytných parkoviskách – okrem incheby, co je pseudo zachytne parkovisko, existuje aj ine?

    1. záchytné parkoviská moc neexistujú, tento rok sa má robiť pri cintoríne Vrakuňa, plus po dohode by mohli vzniknúť na Zlatých pieskoch, v Rači pri Kauflande a pod.

    2. Najvacsie a asi jedine funkcne, no paradoxne neoficialne P+R v Bratislave, si vodici spontanne vytvorili pod Starym mostom na Petrzalskej strane odkial je priame napojenie na elektricky resp. vynikajuca pesia dostupnost do centra (Safko 5 min.). Kazde rano tam parkuju desiatky aut, kym oficialne P+R v Inchebe je uplne prazdne. Bude zaujimave sledovat ako sa k tomuto priestoru postavi magistrat, kedze stale ide o jeho pozemky, logicky by stacilo posunut P+R tabulky od Incheby o par sto metrov dalej.

  2. Ja osobne by som investoval najmä do záchytných parkovacích domov. Nezaberú takú obrovskú plochu ako parkovisko. Respektíve, vážim si ornú pôdu, ktorá nás živí a samozrejme, netreba ju zastavať…

  3. O aký bikesharing sa jedná? Aké je zadanie? Prosím vás, Cyklokoalícia, doplnte sem aj zadanie, alebo sumár, že konečne po x rokoch o aký bikesharing sa vlastne jedná.
    Aký systém zdielaných bicyklov Magistrát s Cyklokoalíciou v zadaní definovali, že tu už komunikujete, prezentujete a chcete porovnávať ponuky.

    Prosím, pošlite link, či zverejnite zadanie, respektíve štúdie bikesharingu pre Bratislavu z magistrátu, či Cyklokoalície!

    – Alebo azda tie ponuky sú len také strely od pásu bez akéhokoľvek zadania?!
    Snáď nie! To by toto mesto bola úplna španielska dedina. Robiť takéto vážne dopravné projekty hurá systémom od prostriedku, od buka do buka.
    – Alebo je to PR tlak?

    Z Vášho článku, pán Netri, mi nie je jasné, o čo tu vlastne ide, keďže chýba cieľ, či kontúry zadania.
    A prekvapilo by ma, keby Cyklokoalícia po tých minimálne 8rokoch rokoch s Ftáčnikom a dnes s Nesrovnalom nemala štúdiu bikesharingu.

    Čo mám skúsenosti s okolitými mestami, tak Nextbike je jeden z najdrahších bikesharingov a nie je vhodný do chudobných miest, k akým Bratislava bezpochyby patrí. V porovnani napríklad Budapešťou, Varšavou, Poznaňou, či Brnom.

    Z tohto článku bikesharing je zahmlený viac, ako bájny jednorožec.

  4. No neviem preco by mali byt vsetky bicykle „smart“. Vo Viedni su smart len stanice. Na bicykloch je len zastrcka a zrejme len jeden rfid chip (je to ovela jednoduchsie a odolnejsie proti ext. vplyvom). Ten GPS tracking by sa dal, ako v popiske, pouzit len na detailne analyzovanie trasy. Na jeddnoduch etrackovanie staci vediet len start a stop stanicu. Pripadne by mohlo to gps byt napr na kazdom desiatom bicykli, to by urcite stacilo.

  5. Ahoj, a napadlo ma ist rovno do Viedne, a mat to ako medzinarodne zdielanie, ale to asi nebude možné s ich systémom, alebo budu funkcne len na Slovensku ? bycikel nemam, ale bud si kupim alebo si požičam u vas na par jazd.

  6. Na jednej strane je lakave mat system lacno, ale an druhej zasa reklamy? Akoby sme tych reklam nemali dost. A tych 40 eur s reklamami mi tiez nepride teda dost lacne. Zijem momentalne v Goteborgu vo Svedsku a tu maju bike sharing za 7 eur rocne bez reklam, nehovoriac o tom, ze platy su dva krat take. http://en.goteborgbikes.se/

  7. Dobrý deň. S výrazom zadarmo narábajte veľmi opatrne. Použitie už v nadpise je dosť zavádzajúce, zaváňa to čistou reklamou.
    Ale nie o tom som chcel. Bolo by dobré hneď na začiatku overiť priestorové potreby plochy na bicyklové stanice. Aby to nedopadlo ako so zbernými parkoviskami, síce existuje štúdia lokalizácie záchytných parkovísk ale bez preukázania reálnosti ich výstavby na vytypovaných miestach. Dobre viete, ako je zložité nájsť v meste plochu, kde by sa dali osadiť cyklostojany, nieto ešte takéto stanice. Je potrebné vyžiadať si dokumentáciu ku takýmto staniciam a reálne to posúdiť. Inak predložená mapka nemá žiadnu výpovednú hodnotu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.