Marcová komisia: pribudnú nejaké cyklotrasy?

V predchádzajúcom článku sme sa všeobecne venovali marcovej cyklokomisii. V tomto článku približujeme, čo plánuje bratislavský magistrát v roku 2017 realizovať. Podľa predstáv mesta by mali vzniknúť štyri cyklotrasy a pracovať sa bude na šiestich projektových dokumentáciách.

Realizácia

Zo štyroch trás uvedených nižšie je podľa nás reálne len dokončenie historického okruhu. Tu však nejde o žiadny zložitý projekt, ale len zlegalizovanie prejazdu Kapucínskou ulicou. Reálne tak hrozí, že tento rok nepribudne žiadna skutočná cyklotrasa realizovaná mestom.

Viac sa hýbe dopredu miestna samospráva, Vajnory majú vydané stavebné povolenie na cyklotrasu Rendez – Vajnoria, prípravy finišujú aj na prepojení Dúbravky a Lamača. Cyklotrasy by mohli pribudnúť aj v Ružinove.

Starohájska (R48)

Vylepšenie a predĺženie cyklotrasy medzi Chorvátskym ramenom a Dolnozemskou cestou. Projekt čaká na vydanie stavebného povolenia. Situácia je komplikovaná faktom, že v pôvodne zamýšľanej trase vznikla predajňa Billa, ktorá nerešpektuje územné povolenie tejto cyklotrasy. Projekt bol preto rozdelený na dve fázy: prvú od Dolnozemskej po Billu a druhú od Billy po Rusovskú cestu (Chorvátske rameno). Veríme, že sa druhá fáza bude realizovať súčasne s prvou, inak by zase na nejakú dobu zostala cyklotrasa prerušená asi dvestometrovým úsekom.

Pripravovaná cyklotrasa R48 na Starohájskej, stav k aprílu 2017

Historický okruh (O1)

Táto cyklotrasa už raz dokončená bola, žiaľ na niektoré jej časti “sa zabudlo”.

Zmena dopravného značenia – legalizácia prejazdu Kapucínskou ulicou, ako poslednej časti okruhu okolo historického centra. Zatiaľ nie sú k dispozícii súhlasy všetkých zúčastnených strán.

V rámci projektovej dokumentácie boli spracované aj viaceré zlepšenia na Námestí SNP (cyklopriechody a napojenie na Dunajskú) vyžadujúce stavebné zásahy, tie však mesto zatiaľ realizovať neplánuje.

Rožňavská (R35)

Výstavba asi 400 metrov dlhého úseku pri Fresh Markte (od Tomášikovej po železničný nadjazd) na začiatku Rožňavskej. Spracovaná zatiaľ len dokumentácia pre územné rozhodnutie (DÚR). Zmysel tohto úseku po jeho dostavbe bude diskutabilný, v smere z mesta neobsahuje ani dočasné napojenie na cestnú sieť.

Pripravovaná cyklotrasa R35 na Rožňavskej, stav k aprílu 2017

Alstrova – Pekná cesta (R33)

Spracovaná DÚR nespĺňa požadované náležitosti a musí byť prepracovaná.

Projektová príprava

Trnavská cesta – Rožňavská (R35)

V posledných štyroch rokoch bola vypracovaná už druhá štúdia; tá však ešte nemá všetky vyjadrenia. Trasa je rozdelená na dva úseky: železničný nadjazd – Zlaté piesky a Zlaté piesky – Vajnory.

Patrónka (O5, R12, R52)

Spracovaná štúdia s piatimi variantami riešenia, finálny bude vybraný na jar 2017 a následne spracovaná jednostupňová projektová dokumentácia. Výsledkom bude bezpečný prejazd križovatky vo všetkých smeroch.

OC Centrál – Bajkalská (S250,R35)

Spojené dva staršie projekty – druhá etapa cyklotrasy po Metodovej (pri OC centrál) a časť cyklotrasy popri Trnavskej ceste. Existuje technická štúdia, na základe ktorej bude spracovaná jednostupňová projektová dokumentácia.

Košická (O3)

Má byť spracovaná overovacia štúdia na krátky úsek Dulovo námestie – Miletičova. Podľa nášho názoru ide o zbytočné plytvanie peňazí a oddiaľovanie riešenia. Na tomto úseku je potrebné realizovať cyklopruhy ako okamžité zlepšenie podmienok a štúdiu robiť na súvislejší dlhší úsek od Mosta Apollo po Trnavskú cestu.

Radlinského (R13)

Spracovaná štúdia uskutočniteľnosti/ideový zámer. Bude nasledovať overovacia štúdia – podklady vypracuje magistrát v spolupráci s GIB v 1. polroku 2017. Trasa by mala zahŕňať aj veľmi potrebný prejazd Račianskeho mýta.

Zhrnutie

Celkový pokrok v príprave cyklotrás je veľmi slabý. Nebyť iniciatívy mestských častí, reálne by hrozilo, že tento rok nepribudne žiadna nová cyklotrasa. Žiaľ, oproti minulému roku nejde o výraznejšiu zmenu: vtedy sa realizovali najmä jednoduchšie projekty, ktoré naviac financovala Cyklokoalícia z 2 percent a darovala mestu a dokončil Starý most so súvisiacimi cyklotrasami.

Problémom zostáva nielen schopnosť mesta doťahovať projekty (viaceré z nich sa reálne nehýbu už niekoľko rokov) ale aj malý počet pripravovaných projektov. V súčasnom stave tak nielenže nedobiehame vyspelé mestá, ale naopak, ešte viac zaostávame.

Pridaj komentár