Cyklotrasa Patrónka: výsledky štúdie

V roku 2016 začalo mesto pracovať na štúdii cyklotrasy Patrónka. Tá by mala navrhnúť, ako bezpečne vyriešiť prejazd cyklistov tohto frekventovanou križovatkou. Štúdia zahŕňa aj napojenie na už vybudované alebo plánované trasy: R12 na Brnianskej resp. pri bývalej Vojenskej nemocnici, O5 pri Kauflande v Mlynskej doline a R52 na Dúbravskej ceste.

Počiatky zámeru siahajú ešte do prelomu rokov 2013/2014, keď Cyklokoalícia navrhla vybudovanie tejto cyklotrasy, aj s ideovým návrhom. Hoci bola v roku 2014 bola trasa zaradená medzi priority, “zabudlo” sa na ňu a reálne sa jej príprava začala až o dva roky neskôr, v roku 2016.

Popis riešenia

Riešenie bolo spracované vo variantoch A-E, spoločné majú:

  • Cestičku pre cyklistov v stredovom deliacom páse Brnianskej, od Patrónky po priechod pre chodcov pri zastávke MHD Dubová. Priechod bude rozšírený o cyklistickú časť.
  • Cestičku pre chodcov a cyklistov od Kauflandu v Mlynskej doline po zastávku Patrónka (v smere do centra) vrátane zjazdovej rampy na Dúbravskú cestu.
  • Cestičku pre cyklistov od ulice k Železnej studienke po križovatku Patrónka.

Rozdielne je len prekonanie križovatky Patrónka, kde sa varianty A, B, D a E líšia tým, cez ktoré ramená križovatky trasa vedie. Variant C je mimoúrovňový. Variant D vychádza z ideového návrhu Cyklokoalície spred troch rokov. Možnosti sú schematicky znázornené na obrázku.

Upozornenie: Variant F nie je výstupom štúdie. Ide o kombinovaný variant navrhnutý Cyklokoalíciou ako reakcia na štúdiu a snaží sa eliminovať najzávažnejšie nevýhody ostatných variantov.

Pri variante A je zdĺhavý prejazd pre najfrekventovanšie spojenie Mlynská dolina – lesopark: prejazd križovatky by trval v smere do lesoparku 130 sekúnd, v opačnom smere 76.

Variant B je ešte časovo náročnejší, prejazd Mlynská dolina – lesopark by trval až 181 sekúnd, naopak až 126. Oproti variantu A vedie trasa aj stredom križovatky, čo v prípade vypnutej signalizácie znamená sledovanie dopravy z troch smerov. Poznamenajme však, že križovatka je v prevádzke nonstop a v prípade poruchy býva riadená políciou.

Mimoúrovňový variant C je bezkolízny, avšak môže zhoršiť rozhľadové pomery pre automobilovú dopravu. Zásadnou nevýhodou je cena, ktorá je výrazne vyššia ako pri ostatných variantoch.

Variant D umožňuje najrýchlejšie časy vo všetkých smeroch. Prejazd križovatkou v porovnávanom smere by trval 13 sekúnd (pre oba smery). Podobne ako pri var. B, je tu prejazd stredom križovatky.

Posledný spracovaný variant E poskytuje dobré spojenie Mlynská dolina – lesopark (na úrovni variantu D), avšak komplikované z Brnianskej na Dúbravskú cestu (66 – 144 s) a späť (71 sekúnd).

Žiadny z variantov A-E nerieši bezbariérové pešie trasy cez križovatku ani napojenie na Kramáre.

Preto sme navrhli kombinovaný variant F, ktorý vedie cyklotrasu cez všetky štyri ulice vstupujúce do križovatky a cyklista tak môže zvoliť najvhodnejšiu trasu podľa smeru, v ktorom ide. Obsahuje aj dve krátke jednosmerné cestičky pre cyklistov na napojenie z Limbovej ulice. Prejazd križovatkou je najkratší z porovnávaných variantov pre všetky smery.

Kombinovaný variant F pre križovatku Patrónka

Pre peších sme navrhli dobudovanie priechodov pre chodcov a súvisiacich chodníkov cez Brniansku a Limbovú. Tieto trasy sú už dnes používané, o čom svedčia vyšľapané chodníky v tráve. V čase, keď majú autá z/do daného smeru červenú, možno bezpečne prejsť. Jediné, čo treba, je doplniť signalizáciu aj pre chodcov a chodníky, bez akéhokoľvek obmedzenia automobilovej dopravy v tejto dôležitej križovatke.

Ak máte záujem, pozrite si naše kompletné stanovisko.

6 komentárov na “Cyklotrasa Patrónka: výsledky štúdie

  1. Prejazd cez Patronku je klucovy a spaja Dubravku, Lamac a hlavne pristup do Karpat na Partizansku luku s mestom.
    Toto uz malo byt spravene vcera!
    Treba cim skor a tlacit zabednene mesto do rychlej realizacie. By sa tu zbytocne neriesili take hovadiny ako parkoviska v lese.

    1. Dôležité však bude, aby sa zrealizoval správny variant, teda nie taký, pri ktorom bude cyklistovi prejazd križovatkou (od naskočenia prvej zelenej) trvať 2-3 minúty. Toto viaceré varianty nespĺňajú.

    1. Viacerí cyklisti ten podchod bežne používajú, avšak len tí, čo idú naľahko, keďže je bariérový. S viac naloženým bicyklom či detským vozíkom je to dosť komplikované a nevyriešilo by to ani doplnenie koľajničky. Prípadne môžeš spraviť test s niektorým z našich nákladných bicyklov a prívesov https://cyklokoalicia.sk/pozicovna/, požičiame ti :) Cyklotrasa by mala byť použiteľná a bezpečná pre každého.

      Taktiež nie je správne viesť cyklistov krížom cez frekventovanú prestupnú zastávku, ak je možné lepšie riešenie.

      Podchod naviac ako-tak rieši len smer Mlynská dolina – Červený most. Prezentovaný návrh sa zaoberá aj inými spojeniami: Brnianska – Dúbravská cesta (používa sa na dochádzku do biznis centier a SAV, nadviaže na cyklotrasu na Prokopa Veľkého) alebo Mlynská dolina – Kramáre (okrem cyklistov aj pešie prepojenie na Kaufland).

      1. OK, ďakujem za komentár, má svoju logiku.
        Ak môžem môj pohľad na možné trasy, tak problém vidím v tom, že ak sa zriadi prechod pre cyklistov, prípadne aj so súbežným pre chodcov, bude potrebné posunúť STOP čiary, čím sa predĺži čas prejazdu križovatkou a zníži sa kapacita križovatky. To bolo potrebné v štúdii preukázať, neviem, či to niekto skúmal. Variant D sa mi javí najschodnejší, samozrejme, ak vylúčime mimoúrovňové križovania z dôvody vysokých nákladov. Variant D pretína smer Mlynská dolina – Kramáre iba v jednom prechode, čo je značná výhoda. Aj vplyv spôsobený posunom STOP čiary je najmenší. Nevýhodou je pomerne veľká šikmosť prechodu.

Pridaj komentár