Prečo je ďalšie parkovisko na Železnej studienke fakt zlý nápad

Včera sme informovali, že mesto má štúdiu cyklotrasy na Patrónke, ktorá by mala mať preferenciu pred priťahovaním ďalšej automobilovej dopravy a zápch na Železnú studničku. Rodiny s deťmi by sa tak vedeli bezpečne na bicykloch dostať až na Železnú studničku. Štyria mestskí poslanci (Pavol Bulla, Branislav Kaliský, Juraj Káčer a Richard Mikulec) a starosta Nového Mesta (Rudolf Kusý) chcú, aby mesto vybudovalo za cca. 200 tisíc EUR na Železnej studienke ďalšie parkovisko pre motorové vozidlá (video).

V stredu alebo štvrtok o tom asi budú hlasovať na Mestskom zastupiteľstve. To všetko na pozemku železníc (ŽSR), ktoré s tým súhlasia a propagujú to na svojej Facebook stránke. Železnice chcú, aby ľudia jazdili autom a nie vlakom. OK, túto logiku asi nepochopím. Vybudovaním nového parkoviska podľa zámeru poslanov sa zvýši intenzita dopravy na prístupovej komunikácii – ulici Cesta mládeže, čo ešte viac zhorší bezpečnosť a komfort cyklistov a chodcov (napr. prichádzajúcich trolejbusom). Navyše ide o lokalitu v blízkosti potoka Vydrica, na hranici chráneného územia. Náhodné vytekanie ropných látok zo zaparkovaných motorových vozidiel môže mať vážne následky na stav životného prostredia.

Schéma lokality Patrónka - Železná studienka
Schéma lokality Patrónka – Železná studienka: Zelenou sú naznačené chýbajúce cyklistické trasy

Parkovacie kapacity v okolí

Pred 11 rokmi došlo k revitalizácii areálu Partizánskej lúky a rozšírilo sa parkovisko má súčasnú kapacitu 150 miest a v súčasnoti je zadarmo. Od roku 2016 je ďalších 48 miest zadarmo cez víkendy a sviatky v čase 7:00 až 21:00 v areáli bývalej Vojenskej nemocnice, ktorý je kúsok (300 m) odtiaľ. Len 700 metrov (10 minút) chôdze je parkovisko OC Galeria Lamač s 808 921 (hlavne krytými) parkovcími miestami. V blízkosti sú a vzniknú ďalšie tisíce parkovacích miest. Eset má v areáli bývalej Vojenskej nemocnice vybudovať asi 900 miest, z ktorých väčšina by mohla byť cez víkendy prístupná pre verejnosť. Biznis centrum Westend má tiež veľké kapacity, avšak neponúka ich aktuálne verejnosti. Westend Tower má 526 miest, Westend Gate 630 miest, Westend Square 260 miest (spolu vyše 1400 miest). V minulosti (2015) ponúkal 49 (zo 112) miest zadarmo pre verejnosť Westend Point, ktorý je už zbúraný a na jeho mieste sa stavia Westend Plazza, ktorá bude mať už o rok 1102 parkovacích miest.

Tak si to zopakujeme… v roku 2006 sa rozšírilo parkovisko na 150 miest, lebo nestačilo. Odvtedy premanentne kapacita nestačí. Mimochodom, okolo roku 2009 tam chcel nejaký investor postaviť 3-podlažný parkovací dom a zdvojnásobiť kapacitu na 300 miest. Našťastie to neprešlo. Parkovisko bolo naplno využívané a v roku 2016 sa pridalo 48 miest v areáli bývalej Vojenskej nemocnice. Ani to už nestačí. Tak chcú poslanci nechať postaviť parkovisko s ďalšími 120 miestami. Ani to nebude stačiť. Zvýšením ponuky parkovania dotiahneme do lesoparku ešte viac áut. Ešte aj tí, čo by išli MHD pôjdu autom, lebo tam bude nové parkovisko a povedia si že “určite tam bude voľné miesto“. A o pár rokov sa budeme opäť baviť o tom, kde napchať ďalšie parkovisko. Lebo nie ekologická a udržateľná doprava, ale individuálna automobilová doprava je priorita našich poslancov. Napríklad taký pán poslanec Juraj Káčer je generálny riaditeľ firmy, ktorá je autorizovaným predajcom automobilov! Nečudo, že podporuje proautomobilové riešenie pre lesopark.

Juraj Káčer, generálny riaditeľ firmy, ktorá dováža a predáva motorové vozidlá, podporuje výstavbu parkoviska na Železnej studienke
Juraj Káčer, generálny riaditeľ firmy, ktorá dováža a predáva motorové vozidlá, podporuje výstavbu parkoviska na Železnej studienke

MHD a bicykel

Pripomeňme si, že zo zastávky Patrónka jazdí k bývalej Vojenskej nemocnici cez víkendy 8 spojov MHD za hodinu, teda v priemere každých 7,5 minúty, na samotnú Patrónku 30 spojov v každom smere, t.j. jeden každú minútu. Väčšina spojov je nízkopodlažných a dostupnosť z väčšiny mestských častí je pomerne jednoduchá. Naopak cyklisti majú značný problém dostať sa na Železnú, lebo zo žiadneho smeru (Kramáre, Brnianska-Prokopa Veľkého, Mlynská dolina či Dúbravská cesta) nie sú k lesoparku vybudované plnohodnotné cyklotrasy. Križovatka Patrónka pri tom zohráva hlavnú úlohu. Mesto už 3 roky mešká s projektom bezpečného sprejazdnenia Patrónky pre cyklistov. Aj územný generel dopravy túto lokalitu identifikoval ako jednu z najnebezpečnejších z pohľadu cyklistov a odporučil urýchlené riešenie.

V nereprezentatívnej online ankete  portálu bratislava.dnes24.sk argumentovali hlasujúci za parkovisko najmä tým, že imobilní, rodiny s malými deťmi či dôchodcovia znášajú cestu MHD ťažšie, a tak je pre nich jednoduchšie odviezť sa za rekreáciou autom. Toto je klasický argument vodiča, ktorý je zdravý a nikoho imobilného do lesoparku nikdy neviezol. Na parkovisku na Železnej sa dá predsa vyhradiť kľudne aj 20 a ak bude treba aj viac parkovacích miest (1,5 násobnej šírky) pre držiteľov preukazu ŤZP a zvyšné miesta spoplatniť napr. sumou 50 centov na hodinu. Je to také jednoduché, stačí obyčajná regulácia parkovania spoplatnením. To vyrieši problém vysokého dopytu. Netreba stavať žiadne nové parkovacie miesta a peniaze sa dajú využiť na niečo zmysluplnejšie, napr.:

  1. na zlepšenie obsluhy železničnej zastávky Bratislava-Železná studienka (v súčasnosti len asi jeden spoj za hodinu v každom smere)
  2. na vybudovanie chodníku na ulici K Železnej studienke (StreetView)
  3. na vybudovanie bezpečného prejazdu cyklistov križovatkou Patrónka (napr. podľa variantu F, ktorý sme navrhli).

Prosím, napíšte poslancom, nech dajú pokoj s parkovanímu automobilov na Železnej a nech radšej zlepšia prístup verejnou hromadnou dopravou, bicyklom a peši. Ďakujeme.

E-mailové adresy mestských poslancov nájdete na https://zastupitelstvo.bratislava.sk.

  • primator@bratislava.sk,
  • katarina.augustinic@gmail.com,
  • martin@borgula.sk,
  • pavol.bulla@gmail.com,
  • dcahojova@gmail.com,
  • milan.cerny@bratislava.sk,
  • ondrejdostal@institute.sk,
  • ludmila.farkasovska@bratislava.sk,
  • mgreksa292@gmail.com,
  • peterhanulik60@gmail.com,
  • peterhochsi@gmail.com,
  • starosta@mudnv.sk,
  • radovan.jencik@gmail.com,
  • kalisky@respect.as,
  • kolek@luc.sk,
  • oliver@kriz.sk,
  • richard.mikulec@gmail.com,
  • roleksak@gmail.com,
  • starosta@raca.sk,
  • simoncicova.sen@gmail.com,
  • sona@svorenova.sk,
  • jozef@uhler.sk,
  • roman.weinstuk@gmail.com,
  • rasto.zitny@gmail.com,
  • starosta@petrzalka.sk,
  • janobudaj@gmail.com,
  • buocik@attorneys.sk,
  • forum.spotrebitelov@gmail.com,
  • martin@martinchren.sk,
  • slavodrozd@gmail.com,
  • ferencakova@mc-cunovo.sk,
  • grendel@nova.sk,
  • ivetahanulikova@gmail.com,
  • jan.hrcka@bonet.sk,
  • jegh.izabella@orangemail.sk,
  • juraj.kacer@gmail.com,
  • vkimerlingova@gmail.com,
  • tkorcek@gmail.com,
  • starosta@vrakuna.sk,
  • starosta@vajnory.sk,
  • patoprsta@creativenet.sk,
  • nampl@bratislava.sk,
  • poslankyna@luciastasselova.sk,
  • jarmila.tvrda@gmail.com,
  • milanvet.vetrak@gmail.com,
  • zdenka.zatovicova@gmail.com

8 komentárov na “Prečo je ďalšie parkovisko na Železnej studienke fakt zlý nápad

  1. Nemá vôbec zmysel budovať ďalšie parkovacie miesta pri Železnej studienke, lebo tých bude aj tak stále málo a trend budovania ďalších a ďalších parkovísk v lesoparku by prakticky pokračoval aj naďalej. Skôr by bolo rozumnejšie posilniť v sezóne a cez víkendy spoj MHD. Najekologickejšie by bolo v tejto lokalite rozšíriť cyklotrasy.

  2. Každé z navrhovaných riešení je pre lokalitu a jej návštevníkov výhodnejšie ako nové parkovisko. Lebo to lákavé na Železnej nie je parkovanie, ale príroda a čistý vzduch – to treba chrániť!

  3. Hlavnym problemom je, ze na existujucom parkovisku moze parkovat ktokolvek. Za nasledok to ma to, ze skupiny ktore naozaj to auto potrebuju nemaju miesto (seniory, rodiny s malymi detmi, ZTP…). Preto je podla mna riesenim vyhradit vacsiu cast (kludne 80%) pre tieto skupiny. Xkrat som videl viacero cyklistov (aj ebikerov) sa dotrepat na aute sameho, vytiahnut bajk a ist. Myslim, ze pre nich by dochadzanie od tesca nebol ziadny problem.

  4. Aby to malo mat logiku z hladiska zeleznice aj mesta, tak namiesto parkoviska aut by na Zeleznej malo byt parkovisko na bicykle a servisny stojan (kompresor, naradie), ktore umozni prestup z bicykla na vlak a naopak + kultivovane vyuzivanie vlaku aj bicyklov.

    Z pohladu Bratislavcanov idealne vychodisko na vylety vlakom smer Zahorie a Morava (kupanie v Plaveckom Stvrtku, Malacky, Breclav…) a z pohladu dochadzajucich idealne vychodisko do prace na bicykli (vlakom na Zeleznu a potom pekne ekologicky dalej).

    Nieco ako https://dennikn.sk/790855/bicykel-si-na-noc-zamknu-o-zabradlie-v-bratislave-rano-vysadnu-z-vlaku-a-idu-nim-do-prace/

  5. Páni, pozorne som si prečítal argumenty.
    Komunizmus vás neopustil, lebo disponujete s cudzím majetkom – na okolí je tam a tam toľko parkovacích miest. Alebo si myslíte, že parkovanie bude len tak prístupné, ak bude sa využívať pre iné ciele, než majiteľ ho navrhol?
    Rodiny s deťmi – sú radi, ak sa dostanú do prírody. Skúste ísť MHD s malými deťmi tak, ako to navrhujete. Kolektívny egoizmus len pre jednu skupinu obyvateľstva.
    Na koniec – sám mám bicykel a rád chodím sa povoziť. Síce len opatrne, ak chodím. Som sedemdesiatnik. Prečo by mali obmedzovať bežci, chodci, psíčkari a dokonca matky s kočíkmi? Alebo sa zmestíme všetci?

Pridaj komentár