Bicykle pod Zoborom

Úvod
Mesto Nitra a vlastne celé údolie, ktoré sa rozprestiera pod Zoborom spravilo významný krok, dôležitý pre celé Slovensko. Iba päťdesiat metrov od miesta, kde Svätopluk zapichol svoj meč do námestia, pred pár dňami predstavitelia mesta Nitra a firmy Arriva prestrihli pásku pred novou bikesharingovou stanicou. Týmto spustili historicky prvý komerčný bikesharing na Slovensku. Niekto by mohol namietať, že prvý bikesharingový systém bol spustený v Prievidzi, ale tamojší systém musíme vnímať ako súkromnú aktivitu, keďže verejní funkcionári sa vôbec nepripojili k tejto aktivite. Fakt, že aj napriek tomu boli za to ocenení, považujeme za smutnú vizitku toho, ako veci na Slovensku fungujú.

Slávnostné otváranie bikesharingu
slávnostné otváranie bikesharingu

 

Bicykle a systém
Bicykle od nemeckej firmy Nextbike. Bicykle sú robustné a podľa skúseností tých, čo ich už mali možnosť využívať, sa na nich príjemne bicykluje. Každý je vybavený zvončekom, 3 prevodovou prehadzovačkou, predným a zadným svetlom, stojanom a odomykacím mechanizmom. Na prepravu nákladu slúži predný nosič, ktorý unesie maximálnu záťaž 5 kg. Vďaka tomu, že nitriansky bikesharing je od firmy Nextbike, ktorej bikesharingové systémy sú rozšírené v mnohých krajinách, registrovaní používatelia majú možnosť požičať si bicykel bez ďalšej registrácie aj v zahraničí. Poplatky budú platiť podľa toho, ako je to nastavené v danom meste.

arriva bicykel

 

Koľko nás to bude stáť?
Cenotvorba je veľmi dôležitý prvok toho, aby bol systém dostatočne atraktívny pre používateľov a zároveň aby ho mesto nemuselo výrazne dotovať. Na výber sú dve možnosti. Prvá možnosť je používať systém bez registrácie, vtedy platíte za každú hodinu 50 centov, pričom maximálna cena za deň sú 3 eurá. Druhá možnosť je zaplatiť ročný poplatok 25 eur a potom máte prvú hodinu zadarmo a následne platíte za hodinu 50 centov. Za jednu hodinu pritom stihnete Nitru prejsť krížom, krážom, takže si myslíme, že takto nastavené ceny sú pre používateľov priateľské. Dôležité je aby bolo mesto dostatočne pokryté bikesharingovými stanicami.

na hlavnom námestí v pozadí s hradom

 

Umiestnenie
V Nitre aktuálne funguje systém 7 staníc a 70 bicyklov, mapu staníc možno nájsť na stránke www.arriva.bike

mapa staníc

Stanice sú umiestnené na miestach, ktoré sú typickými bodmi záujmu pre veľa ľudí – autobusová stanica, námestia, parky, internáty. Myslime si, že body boli vybraté správne, akurát niektoré stanice žiaľ nie sú umiestnené tak, aby k nim bol bezproblémový prístup na bicykli. V budúcnosti je samozrejme potrebné systém rozširovať tak, aby postupne pokryl všetky biele miesta na mape.

 

Priateľský prístup k užívateľovi – proces registrácie
Registrácia prebieha bezproblémovo. Prídete na stránku www.arrive.bike, zadáte svoje údaje a po zaplatení minimálneho vkladu (1 euro) je Váš účet aktivovaný. Registrovať sa dá aj cez mobilnú aplikáciu, ktorú si viete stiahnuť cez kľúčové slová “arriva bike”. Samotné požičanie si bicykla prebieha tak, že prídete k bicyklu a do aplikácie zadáte číslo bicykla. Dostanete pin kód, ktorý sa zadáva na klávesnici na bicykli. Následne sa bicykel odomkne a môžete jazdiť. Vrátenie bicykla sa realizuje jednoduchým zatlačením do stojanu. V prípade, že sú stojany obsadené, systém ponúka aj možnosť uzamknúť bicykel pri stojane a vrátiť ho takýmto spôsobom. Pokiaľ smartphone nevlastníte, bicykel si viete požičiavať aj pomocou zákazníckej karty Arriva.

 

Transparentnosť
Obstarávanie systému pre bikesharing nie je jednoduchá záležitosť. Nefunguje to ako jednorazový nákup, ale je potrebné sa o systém starať a dlhodobo ho rozvíjať a integrovať do dopravného systému. Na Slovensku pôsobia traja výrobcovia resp. dodávatelia systémov a preto nie je možné len tak sa dohodnúť s jednou firmou, ktorá dodá celé riešenie. Ako by mal takýto proces vyzerať? Dôležité je hneď na začiatku vypracovať realizačnú štúdiu, ktorá by mala odpovedať na základné otázky – čo mesto potrebuje, ako sa o to bude starať, aká by mala byť cenotvorba, financovanie systému a územné pokrytie. Bez takéhoto dokumentu je ťažké nastaviť reálnu podobu systému. Na základe realizačnej štúdie sa mesto rozhoduje koľko a čoho potrebuje. Ak to finančná situácia vyžaduje, mesto si nájde sponzora a následne vypíše výberové konanie na dodávateľa systému. Bohužiaľ mesto Nitra žiadny takýto dokument nemá. Aktuálna dohoda medzi mestom a firmou Arriva je taká, že firma bicykle zaobstarala na vlastné náklady a bude ich aj prevádzkovať. Mesto by sa malo po roku rozhodnúť, či systém odkúpi.
Podobne netransparentným spôsobom sa chystá postupovať aj mesto Bratislava, čo je podľa nášho názoru cesta na súdy a nie k funkčnému systému.

Divadlo Andreja Bagara

 

Správca systému
Arriva je firma poskytujúca dopravné služby pre nitriansky kraj. Konkrétne sa jedná o prevádzku mestskej a prímestskej autobusovej siete, správu a rekonštrukciu autobusovej stanice. Odteraz je firma aj vlastníkom nového systému zdieľania bicyklov. Či je Arriva najvhodnejšou firmou na vlastnenie a údržbu bikesharingu nevieme, pretože žiadne výberové konanie neprebehlo. Jediné z čoho môžeme vychádzať, je stav autobusov a autobusovej stanice, ktoré sú v jej správe. Autobusy firma dokáže udržať čisté, to isté ale neplatí o autobusovej stanici ktorá býva pravidelne špinavá aj napriek opakovaným sťažnostiam. Dúfame teda, že starostlivosti o bicykle bude venovaná rovnaká starostlivosť ako autobusom.

stanovisko na autobusovej stanici bez prístupu k nemu

Pridaj komentár