V pondelok 27. novembra 2017 mesto Bratislava na svojom webe informovalo o obmedzeniach súvisiacich s rekonštrukciou podchodu na Trnavskom mýte.
Od decembra 2017 do marca 2018 budú uzatvorené dva vstupy do podchodu: jeden zo vstupov na električkové nástupištia, ale najmä veľmi využívaný vstup od tržnice.
Prestavba vstupu do podchodu je aktivitou, ktorá si žiada jeho úplne uzatvorenie. To je plne akceptovateľné. Súčasťou by však mala byť vhodná a primeraná obchádzka pre chodcov. Developerom ImmoCap navrhnuté a Magistrátom schválené odporúčané trasy pre niektoré smery však môžeme hodnotiť ako veľmi dlhé a úplne neakceptovateľné.
Trnavské mýto je jedným z najdôležitejších prestupných uzlov MHD v Bratislave. Stretáva sa tu 5 električkových, 4 trolejbusové a 8 autobusových liniek. Podpora MHD a povzbudzovanie občanov v jej používaní namiesto auta je jedným z cieľov mesta. Ako však vyzerá podpora, keď príde na konkrétne opatrenia?
Najhoršie je na tom cestujúci pri prestupe z trolejbusov a autobusov zo Šancovej na električky. Dnes mu stačí vystúpiť, prejsť pár metrov do podchodu a po ďalších pár metroch vyjsť na príslušné nástupište električiek. Toto sa dá zvládnuť za 1-2 minúty.
Po novom sa bude nutné buď vrátiť k železničnej poliklinike, tam počkať na svetelne riadenej križovatke, prejsť popred Istropolis a vôjsť do podchodu z tejto strany, čo je približne 3,5 x dlhšia trasa. Druhá odporúčaná trasa posiela až ku stanici bývalej konskej železnice na križovatke s Legionárskou a následne po Krížnej zase späť. V tomto prípade je trasa až 7 x dlhšia a zdržanie aj s čakaním na semafóroch až 10 minút.
Táto obchádzka sa netýka len prestupujúcich, ale aj ľudí smerujúcich z tržnice do Centrálu, či študentov školy na Metodovej.
Normálna obchádzka
V Bratislave sme už zvyknutí, že magistrát formálne hlása podporu pešej dopravy, ale reálne robí kroky, ktoré ju komplikujú a znepríjemňujú. To všetko kvôli tomu, aby sa do ulíc mesta podarilo dostať čo najviac áut (čo zase formálne magistrát akože nechce).
V prípade nadchádzajúcej uzávierky Trnavského mýta však je možné spraviť aj riešenie, ktoré by veľmi uľahčilo peší presun cez križovatku a zároveň by bol negatívny vplyv na automobilovú dopravu minimálny.
Riešenie spočíva v zriadení priechodu, ideálne riadeného a synchronizovaného s križovatkou na Trnavskom mýte, v polohe medzi tržnicou a električkovými zastávkami. Toto miesto je aj dnes hojne využívané na prechod, keďže samotný podchod je bariérový.
Autá do tohto priestoru vstupujú z troch smerov: Trnavskej cesty, Vajnorskej a Šancovej. Prvé dva smery sú vyťažené, ale zo Šancovej sem obočuje veľmi málo áut – a dnes sa pešo cez cestu prechádza práve v tejto fáze.
Cyklokoalícia navrhovala tento priechod už takmer pred tromi rokmi, v rámci diskusie o možných zlepšeniach Trnavského mýta pre nemotorovú dopravu (chodcov a cyklistov). Okrem chodcov sme navrhovali aj prevedenie cyklistov po povrchu, keďže ich vedenie cez podchod nie je vhodné z viacerých dôvodov.
Náš návrh pre Trnavské mýto je teraz opäť aktuálny:
- Zriadiť svetelne riadený priechod medzi tržnicou a električkovými zastávkami. Voľno pre chodcov dať vo fáze, kedy majú voľno autá v priamom smere Šancová – Trnavské mýto a do priestoru navrhovaného priechodu vstupuje minimum vozidiel.
- Preložiť priechod pre chodcov medzi električkovými zastávkami a Levickou. Z dnešnej nevhodnej polohy tesne za zastávkou autobusov a pred križovatkou s Levickou do polohy za križovatku.
- Oba priechody pre chodcov doplniť priechodom pre cyklistov.
- Zobojsmerniť Levickú ulicu pre cyklistov.
Návrh zasielame aj na príslušné oddelenia magistrátu.
Jožo, Netro pridajte tento link prosím na fórum skyscrapercity.com. Som zvedavý aké budú reakcie. Pravdepodobne vás niektorí experti zožerú, že si dovoľujete navrhovať priechody riadené svetelnou signalizáciou. Samozrejme takto je to správne. Súhlasím, až na ten cyklopriechod, ktorý tam podľa mňa nepatrí a nemá ani nadväznosť na cyklotrasy.
Na SSC tento link už v príslušnej téme je.
Neriadený priechod by tu nerobil dobrotu, keďže miesto je dosť blízko od križovatky a autá vchádzajúce na zelenú od Trnavskej cesty alebo od Vajnorskej by sa do tohto priestoru nemusel zmestiť (ak by prechádzali chodci). Zato v zvyšnej fáze nie je problém spraviť dostatočne dlhú zelenú pre chodcov.
Význam cyklopriechodu je jednak v zabezpečení prístupu k tržnici z juhu (cca z bloku medzi Karadžičovou, Krížnou a Miletičovou. Teda použil by ju niekto, kto ide napr. zo Svätoplukovej, prejde po cyklotrase na Cyrilovej a Metodovej a po (pre cyklistov zobojsmernenej) Levickej cez navrhovaný priechod k tržnici. Mimo hlavných ciest, ktoré nemajú príslušnú infraštruktúru.
Druhá možnosť je prístup zo severu (napr. od Račianskej cez Kominársku, alebo z Kukučínovej) okolo tržnice buď k Centrálu alebo ku gymnáziu na Metodovej.
Tento koridor je najvhodnejší na prekonanie Šancovej – Trnavskej cesty v širšom okolí. Cyklotrasy tu ani nemusia byť (hoci zárodky už sú: Metodova, Kominárska, Račianska), stačí, že ide o pokojnejšie cesty vnútroblokmi.
Jazdim tadial kazdy deň do roboty takze prechod by som uvitala , teraz sa musim hadat z policajtami ,aby som presla na druhu stranu.Posielaju ma cez podchod alebo obklukou okolo Steinu.