Developer zlikvidoval na nábreží hlavnú mestskú cyklotrasu

Cyklokoalícia kritizuje likvidáciu hlavnej mestskej cyklotrasy na nábreží, ktorá spája Karlovu Ves s centrom Bratislavy. Developer účelovo vytvára konflikt, zavádza, porušuje záväzné dokumenty ako územný plán za účelom uprednostňovania svojich zájmov pred záujmami obyvateľov Bratislavy. To všetko za asistencie primátora Nesrovnala a mestskej časti Staré Mesto. Združenie preto vyzýva Magistrát na rekonštrukciu cyklotrasy v bezpečnom variante v celom rozsahu.

Developer JTRE (J&T) a jeho dcérske spoločnosti sú dlhodobo známe svojim nepriateľským postojom k cyklotrase pri Dunaji. Cyklotrasa R11 na ľavom brehu Dunaja je zakotvená v územnom pláne z roku 2007. Už v roku 2011 tu developer ilegálne osadil retardér na cyklotrase, aby ho po výzve Cyklokoalície a rozhodnutí Krajského dopravného inšpektorátu musel ako ilegálnu prekážku v premávke odstrániť.

Spoločnosť WOAL, s.r.o. (pred zmenou názvu Henbury Development) ešte v roku 2016 na úseku medzi bývalým PKO a Mostom Lafranconi vymenila povrch a úmyselne neobnovila pôvodné dopravné cykloznačenie, na čo Cyklokoalícia od júna 2016 niekoľkokrát upozorňovala Magistrát, ktorý však nekonal. Ešte predtým nevhodným návrhom zástavby a zabratím dvoch tretín ostatku nábrežnej promenády s terasami natlačil chodcov aj cyklistov do priestoru šírky priemerného sídliskového chodníka (cca 5m).

Dňa 9. marca 2018 spoločnosť WOAL, s.r.o. zneužila masové demonštrácie v celej krajine na odvrátenie pozornosti od nábrežia a cyklotrasu v piatok zlikvidovala pretretím v celej dĺžke. Tento krok predstavuje flagrantné porušenie územného plánu mesta s oficiálnym súhlasom Magistrátu a mestskej časti Staré mesto.

Developer navyše zavádza aj o množstve nehôd a kolízií na nábreží. Štatistiky bratislavskej dopravnej polície tu evidujú za rok 2017 presne jednu nehodu.

Namiesto jednoznačného vyznačenia a oddelenia chodcov a cyklistov, tak ako to poznáme z iných hlavných miest (napr. Viedeň či Londýn), alebo susednej Trnavy, tu developer verejný priestor zneprehľadňuje. Pod zámienkou zvyšovania bezpečnosti dochádza k plazivej oligarchizácii verejného priestoru, kde developer diktuje mestu vlastné podmienky.

„Bezpečnosť chodcov je pre Cyklokoalíciu dlhodobo prioritou, preto spolupracujeme s domácimi aj zahraničnými expertmi na verejné priestory v rámci platformy Pešokoalícia. Navrhujeme oddelenie chodcov a cyklistov pri zachovaní pôvodnej šírky promenády.

Vyzývame preto primátora hlavného mesta SR Bratislavy Iva Nesrovnala, aby neodkladne zabezpečil rekonštrukciu hlavnej mestskej cyklotrasy v úseku Most SNP – Most Lafranconi a zasadil sa o odstránenie reklám a terás, ktoré tvoria prekážku v úzkom priestore pred komplexom Riverpark,“

povedal Daniel Duriš, prezident Cyklokoalície.

O odstránenie letných terás požiadal už v roku 2011 aj Krajský dopravný inšpektorát, developer to však doteraz ignoruje.

Cyklokoalícia tiež vypracovala návrh premeny nábrežnej promenády v celej dĺžke od Mostu Lafranconi po Most SNP. Ten obsahuje posunutie cyklotrasy zo stredu smerom k zeleni a oddelenie pásom zelene a lavičkami. Návrh zdôrazňuje potrebu jasne vymedzeného koridoru pre cyklistov s jednoduchými, no jasnými pravidlami, aby bolo jasné, kde sa môžu bezpečne pohybovať chodci a kde cyklisti. Zároveň takýto koridor musí umožniť bezpečnú jazdu a zvýraznenie peších križovaní. Združený pohyb cyklistov a chodcov v priestore jednej z hlavných mestských cyklotrás, považuje za protiprávne, nesystémové, nebezpečné a aj pri rýchlosti chôdze kolízne riešenie ako pre chodcov tak aj pre cyklistov.

Likvidácia cyklotrasy na nábreží – úsek Most SNP – Most Lafranconi, Riverpark J&T – galéria

 

19 thoughts on “Developer zlikvidoval na nábreží hlavnú mestskú cyklotrasu

  1. :-) len otázka je či bude mať niekto iný „gule“ postaviť sa pred žraloky a spraviť s nimi poriadky…..

  2. Akože TOTO ČO JE !!! A čo Nesrovnal hlavne že si da do newlettra ktorym niči zbytočne lesy jak on buduje cyklotrasy, hej len on da pol melka a postaví sa 20 m štýlom že na deravu cestu nastriekam zelený pásik a máme cyklotrasu. Toto odklepol aj magistrat, zmrdi uplatny a babky demokratky čo tam boli naposledy v 86, chcu predsa bezpečnosť! No tam bude teraz Sodoma, Gomora a h*vno bezpečnosť. Konečne tam budú mať 2018 aj nehody, nech sa páči. Nehovoriac že časť Lafko – River park bola OK pekne oddelena časť pre cyklo a chodcov, miesto toho aby to doklepli tak isto aj v časti, RP – SNP tak to cele zatru ako ZMRDI. A my tu sa stretávame za slušné Slovensko, no to má riť zmysel, tu si darmožráčí pre 100€ aj vlastnú mater zaprú.

  3. Bola som svedkom zrážky cyklistu a maleho dieťaťa. Museli ho ihneď odviesť do nemocnice. Nie je nič na tom bezpečné, keď cyklisti letia ako blázni, napriek tomu, že je na nábreží množstvo ľudí. Jedna cyklotrasa je na pravom brehu, tam človek musí ísť po tráve, na ľavom brehu sme stále v strehu, aby nám deti neprekročili zelenu čiaru a nevbehli pod rútiaci sa bycikel. Hlavne od River Parku smerom do mesta. Cyklotrasy majú viesť popri ceste a nie uprostred pešej zóny. Je to holý nezmysel.

    1. za dieta je niekto zodpovedny. a ak je to raz cyklotrasa tak je normalne ze tam cyklisti letia. po ceste tiez maju auta chodit rychlostou chodze? dieta na cyklotrase nema co robit, rovnako ako terasa kaviarne…

    2. Cyklista bol aj pri pôvodnom riešení zodpovedný, zo zákona nemohol ohroziť ani chodcov, ktorí by prechádzali alebo vbehli na časť vyhradenú pre cyklistov. Čiže problém bol v konkrétnom cyklistov, ktorý nielen nedodržiaval zákon ale ani zdravý rozum a základnú ohľaduplnosť. Zmiešaný pohyb nezabezpečí, že takíto ľudia začnú jazdiť opatrnejšie, ale len to, že začnú slalomovať pomedzi chodcov a konfliktov pribudne.
      Vedenie cyklotrasy v strede medzi chodcami bolo zlé, ale treba sa spýtať mesta, prečo už dávno nespravilo zmenu k lepšiemu. Zmiešaný pohyb je žiaľ zhoršenie, ja ako chodec sa tam budem cítiť horšie ako pred tým.

      1. pravdepodobne mas Jozo pravdu. je to potom ale velmi nestastna legislativa. moj pohlad na vec: cyklotrasa ma byt vyhradena cyklistom -> maju mat pravo prednosti a za kolizie mimo vyhradenych miest by mali byt zodpovedni chodci. na co je potom cyklotrasa ktora nesluzi svojmu ucelu? na ceste sa tiez ocakava ze auta pojdu 50kmh a vsetko je tomu podriadene…

        1. Legislatíva je podľa mňa v tomto prípade v poriadku. V zákone sa píše o ohrození. Na prednosť v jazde by sa vzťahovalo slovíčko obmedziť.
          Zásadný rozdiel je však v tom, či na cestičke pre chodcov alebo cyklistov sú alebo nie sú vyznačené pruhy. Ak sú, tak sa cyklisti a chodci navzájom nemôžu ohroziť. Ak nie sú, cyklisti nemôžu ohroziť chodcov, ale pre chodcov už neplatí, že nemôžu ohroziť cyklistov.
          Inak povedané, cyklistovi zákon káže byť ohľaduplný v oboch prípadoch, chodcovi len pri delenej cestičke.
          Zrušenie cestičky na nábreží teda svojím spôsobom zrušilo zónu tolerancie ;)

    3. chcem upozorniť chodcov ktorí by radi videli cyklistov na ceste alebo v jej blízkosti, že cyklista nie len športovec v obtiahnutých gatach a tričku valiaci sa veľkou rýchlosťou, ale sú to aj rodiny s deťmi na bicykloch. A to asi uznáte sami, že to nie je príliš vhodne ísť na cestu…dôležitá je tolerancia jeden k druhému. Nevidím nič zlého na oddelení cyklistov v samostatnom jazdnom pruhu a chodcov na nábreží, tak ako to bolo. Keď tam budem s dieťaťom tak dam pozor, aby nešlo do jazdnej dráhy cyklistov,…vysvetlím mu že tak ako na cestu pre motorové vozidla tak ani na cyklochodník nemôže bezdôvodne vstupovať. Keď tam budeme spolu na bicykli, budem ho učiť že sa ma držať svojho cyklochodníka. Vsetko je to len o dodrziavani pravidiel…inde to tiez funguje, tak skúsme to aj my na Slovensku posunúť ďalej.

  4. Bol som sa prejst po novej zmiesanej zone a mal som pocit vacsieho ohrozenia seba ako chodca, pretoze som nevedel z ktorej strany prifrci ku mne cyklista. Ked tam bola znacena cyklotrasa a chodnik, vedel som kde sa mozem pohybovat bezpecne a kde treba byt opatrnejsi a obzriet sa. Som cyklista a sucasne riesenie povazujem za zle pre chodcov aj cyklistov. Namalovat chodnik ale nestaci, potrebna je obojstranna ohladuplnost.

  5. Nie, nemyslím si to. Vždy je zodpovedný ten silnejší. Kde je kombinácia peších a cyklo, musia byť cyklisti tí, čo musia dávať pozor. To že je to cyklotrasa neznamená, že sme oprávnení rútiť sa hlava, nehlava. Ani v lese sa to nedá. Aj tam treba dávať pozor a jazdiť opatrne. Aj zrážka so zajacom bolí.
    A áno, tam, kde dochádza k zmiešaniu chodcov a dopravy, idú autá rýchlosťou chôdze.

    1. V meste a všade tam, kde je cesta zmiešaná s chodcami, to má cyklista brať tak, že je rád, že tade môže prejsť, že nemusí na cestu s autami. Nemôže sa snažiť si tam „zabicyklovať“, lebo je to tam cyklocesta. Na to sú určené iné miesta.
      Má to byť len prechod na iné, bezpečnejšie miesta. Čiže s najväčšou opatrnosťou sa preštrikovať preč, s absolútnou prednosťou pre chodcov.

Comments are closed.