Včera ráno sa za zatvorenými dverami stretli predstavitelia rezortov, ktoré môžu významne prispieť k riešeniu alarmujúceho stavu ovzdušia na Slovensku. Zrejme si uvedomili, že Ministerstvo životného prostredia samé neodvráti hrozbu žaloby pred Európskym súdnym dvorom, z ktorej hrozí aj vážny finančný postih.
Občianska iniciatíva za čisté ovzdušie spolu s Cyklokoalíciou víta tento dialóg pokiaľ bude v dohľadnej dobe viesť ku konkrétnym manažmentovým krokom na realizáciu už vymyslených a naplánovaných opatrení: kto-ako-dokedy-za koľko.
Na Slovensku máme niekoľko záväzných strategických dokumentov, či akčných plánov, ktoré sa v rôznej miere týkajú kvality ovzdušia. Problém však je absencia konkrétnych, merateľných a časovo-viazaných krokov. Chýba tak praktická vykonateľnosť, vrátane zodpovednosti a vymáhateľnosti. Niektoré strategické dokumenty si naviac protirečia.
Napríklad v Bratislave, kde veľkým problémom sú emisie z dopravy a viac ako 50% obyvateľov na svojich cestách používa automobil, stále budujeme infraštruktúru na podporu áut a znečistenia. V hlavnom meste pritom máme nedostatočne podporovanú mestskú hromadnú dopravu, chýbaju prepojenia a nastavenia integrovanej dopravy, v projektoch mesto podporuje individuálne riešenia, opomína potreby chodcov, cyklistov ako aj samotného mesta. Často dokonca presadzuje výstavbu jednostranne orientovanej a nekompletnej infraštruktúry na úkor obyvateľov. Všetky vymenované činitele prispievajú k zhoršujúcej kvalite ovzdušia v meste, k čomu prispieva nemalou mierou aj absentujúci systém parkovania.
Politické deklarácie nestačia – je nevyhnutné vytvoriť právny rámec, ktorý zaručí, že opatrenia na ochranu ovzdušia budú konkrétne a vymáhateľné.
Ministerstvo životného prostredia je lídrom tejto témy, ktorá ale presahuje do ďalších rezortov najmä dopravy, vnútra, pôdohospodárstva, financií. Kľúčové bude aj posilniť akcieschopnosť samosprávy – vybaviť ich kompetenciami aj financiami.