Pred štyrmi rokmi sme sa aktívne občiansky zapojili do prípravy projektu novej autobusovej stanice a následne zúčastnili mnohých rokovaní. Od našich posledných stretnutí s developerom HB Reavis Slovakia, ktorý za projektom stojí, však prešla dlhšia doba, počas ktorej sa projekt ďalej upravoval.
Nás zaujímala najmä dopravná stránka zámeru, predovšetkým riešenie nemotorovej dopravy. Počas rokovaní sme dospeli k niekoľkým bodom, kde sme poukazovali, že navrhované riešenie má viaceré nedostatky. Išlo najmä o prerušenie peších ťahov či neriešenie cyklistických trás vo všetkých podstatných smeroch.
Preto sme položili spoločnosti HB Reavis Slovakia nasledujúce otázky na výsledný stav projektu – teda čo sa bude realizovať:
-
Priechod pre chodcov cez severné rameno križovatky Mlynské nivy – Karadžičova. Podľa medializovaných informácií (https://bratislava.sme.sk/c/20808430/bulvar-na-mlynskyche-nivach-budu-stavat-rok-a-pol-zacnu-v-maji-a-cestu-napokon-celu-neuzavru.html) zostáva zachovaný. Je táto informácia pravdivá? Akým spôsobom sa podarilo dosiahnuť túto zmenu? Pôvodné projektové plány rušili priechod kvôli pridávaniu ďalšieho odbočovacieho pruhu.
Bude pridaný aj priechod medzi reštauráciou Koník a Twin City a priechod cez Karadžičovu pri križovatke s Páričkovou? -
V priestore zastávok sme navrhovali vedenie cyklistov samostatným pásom poza ne. Vami preferované projektové riešenie deklarovalo vedenie pomedzi stojace vozidlá MHD a idúce autá s dvojnásobným križovaním dráhy autobusov/trolejbusov (čo je pre pohyb cyklistov výrazne nebezpečné riešenie). Toto projektové riešenie zostáva, alebo sa ho podarilo zmeniť a došlo k zmene voči pôvodnému návrhu za účelom zvýšenia bezpečnosti premávky?
-
Cyklistické pruhy na Mlynských nivách boli v rôznych variantoch čiastočne navrhnuté aj cez nadväzné križovatky. V posledných nám dostupných návrhoch však končili (boli ukončené) pred nimi, resp. viedli do pravého odbočenia a nechránili cyklistov v najpotrebnejšom priamom smere. Ako bude zabezpečená a akou formou infraštruktúry riešená priama jazda cyklistov Mlynské nivy – Dunajská (po cyklotrase R17)?
-
Chodník popri Karadžičovej pred VÚB bankou bol navrhnutý ako zmiešaný pre chodcov a cyklistov. Intenzita pohybu chodcov na tomto chodníku je už dnes (pred dokončením AS a kancelárskych budov) nedostatočná a ich miešanie s cyklistami na hlavnej cyklotrase O2 bez oddelenia do samostatných pruhov vyvolá množstvo konfliktov a stretov spôsobených rôznym charakterom pohybu oboch skupín. Spravili ste kapacitné výpočty, či tento chodník bude rozmerovo a kapacitne vyhovovať odpovedajúcim STN normám aj po dostavbe okolitých budov a významnom náraste pohybu chodcov a cyklistov?
-
Ako bude vyzerať a kde bude vedená cyklotrasa na Páričkovej ulici? Aké typy infraštruktúry budú použité a kde budú umiestnené (chodník, vozovka)? V prípade umiestnenia cyklotrasy v telese chodníka, zostane pre chodcov dostatočný priestor spĺňajúci STN?
-
Ako je zabezpečené vedenie cyklotrás v križovatke Mlynské Nivy-Svätoplukova-Košická a ich napojenie na ďalšiu existujúcu, ako aj plánovanú cykloinfraštruktúru z ulice Mlynské Nivy pri prejazde v tejto komplikovanej križovatke? Sú ostrovčeky pre chodcov na priechodoch v tejto križovatke dostatočne kapacitne dimenzované odpovedajúc odhadovaným pohybom chodcov a cyklistov?
-
Máte vypracované odhady (sčítania) pohybu a počtu chodcov a cyklistov na Mlynských Nivách a z/do okolitých priľahlých budov? Keďže je tu logistické prepojenie a distribúcia pohybu v lokalite.
Na tieto otázky sme dostali odpoveď Jakuba Gossányiho, šéfa developmentu HB Reavis Slovakia:
Rozhodnutie kadiaľ, prečo a ako povedie cyklotrasa, je výsledkom odborných diskusií viacerých zúčastnených strán. Konečné riešenie musí spĺňať všetky potrebné normy, nariadenia aj zákony a reflektuje aj charakter okolitých budov a ich požiadavky, ako aj majetkoprávne vysporiadanie daných plôch a trás.
Záväzné stanovisko vydáva Krajský dopravný inšpektorát (KDI), Dopravný podnik Bratislava a Magistrát hlavného mesta so zodpovednou komisiou, ktorí zastávajú pozíciu povoľujúcich orgánov. Pre detailnejšie informácie ohľadom vedenia cyklotrasy, aj o dôvodoch týchto rozhodnutí, sa môžete obrátiť aj na spomínané inštitúcie. V našom záujme je vybudovanie cyklotrasy k spokojnosti všetkých zúčastnených strán a tak sa vždy snažíme nájsť čo najefektívnejší kompromis.
Namiesto konkrétnych odpovedí sme dostali diplomatické a nič nehovoriace vyjadrenie. Otázky sme preto poslali aj na magistrát. Po získaní odpovede ju budeme publikovať.
V samostatnom článku uverejníme, čo vieme z rokovaní o týchto, pre nás sporných, otázkach my.
To nie je diplomatická odpoveď, ale arogantná odpoveď to len aby sme si neplietli pojmi a dojmi.
A so záväzným stanoviskom KDI opatrne! Dávajú ho k dopravnému značeniu nie k investičnému zámeru! nie k dokumentácii pre územné rozhodnutie! nie k dokumentácii pre stavebné povolenie!! ale len a výhradne k projektu organizácie dopravy, ktorý sa predkladá až ku kolaudácii!!!
Ostatné s posúdením odborných oddelení magistrátu sedí, tak záver správy navrhujem doplniť o výzvu všetkým členom a sympatizantom, že sa obráťme spoločne (vytvorme dostatočný tlak) na tie odborné oddelenia ako a prečo sa s tým vysporiadali tak ako sa vysporiadali. Inak hneď teraz viem povedať, že do značnej miery tam bude vstupovať „faktor“ lebo „komisia povedala….“