Cyklokomisia 18.05.2018

V piatok 18.05.2018 sa stala na magistráte výnimočná vec – konala sa Komisia pre cyklistickú a pešiu dopravu. Prinášame vám informácie o témach, ktoré sa dostali na stôl. Ide o náš komentár a nie oficiálnu správu, za prípadné nepresnosti sa preto ospravedlňujeme.

Výnimočná vec to bola najmä preto, že sa Komisia konala prvý krát od 28. marca 2017. Magistrát sa teda celých 416 dní, viac než štvrtinu volebného obdobia, nepotreboval s mestskými časťami, organizáciami, dopravnými inžiniermi, policajtmi či odbornou verejnosťou stretnúť a prebrať rozvoj cyklistickej a pešej infraštruktúry.

Napokon niet divu, veď pri aktivite magistrátu v téme mestskej cykloinfraštruktúry by nebolo čo preberať a stretnutiami s developermi za cieľom likvidácie cyklotrás sa asi jeho vedenie na Komisii prezentovať nechcelo. Rovnako ako zdôvodňovať, prečo sa pri obrovskej výmene povrchov ciest absolútne zabudlo na chodcov a cyklistov. Pri sume 16 miliónov eur a výmene 100 kilometrov povrchov sa totiž nenašli zdroje ani pre rozsiahlejšiu výmenu povrchov chodníkov, ktoré sú často v dezolátnejšom stave než samotné vozovky, ani na zhotovenie nového projektu dopravného značenia zohľadňujúceho aj bezpečnosť cyklistov v premávke (výnimkou je jedine oprava v Lamači, kde chodníky boli opravené a komunikujeme aj ohľadom trasy O7 Podháj). V ideálnom prípade by došlo k znovurozdeleniu verejného priestoru a rekonštrukcii obrazu ulice, v čom nám môže byť príkladom napríklad Trnava (ktorá to zvládla aj bez výnimočnej štátnej dotácie). To sa ale nestalo a momentálne sa nám na uliciach konzervuje urbanizmus na úrovni 70-tych rokov. Od sľubovaného obrazu mesta ako vo Viedni, Kodani či Zürichu to má zatiaľ ďaleko.

Program komisie mal byť veľmi podobný tomu z minuloročného marca, mali sa teda prebrať tie isté dlho plánované cyklotrasy. Problémom je, že ak bol program de facto totožný, znamená to, že sa za minulý rok nič nezrealizovalo (výnimkou je tzv. historický okruh). Ďalej sa na ňom nevyskytovali nové horúce témy, ako zrušená cyklotrasa na nábreží alebo zmena dopravného značenia a nekvalita vyhotovenia samotných piktogramov na zrekonštruovanej Špitálskej ulici. Samotná pozvánka bola rozoslaná 3 dni pred konaním Komisie a termín bol stanovený na piatok o 16:00, čo nehovorí v prospech seriózneho záujmu o diskusiu zo strany vedenia magistrátu.

Nerealizované cyklotrasy z programu boli po zahajení komisie preskočené a začalo sa prezentáciou projektového manažéra bikesharingu, ktorý sa dostáva na štartovaciu líniu, čo sme vzhľadom na načasovanie akosi aj čakali.

Vhodne umiestené stojany bikesharingu na Malom trhu pri Medickej záhrade

Systém vítame a sme radi, že sa v Bratislave v tomto smere konečne pohli ľady. Mrzí nás ale, že projekt nie je podporený cyklistickou infraštruktúrou a bol zhotovený za zatvorenými dverami bez impulzov zo strany odborníkov mimo radov magistrátu a jeho partnera. V diskusii sme podali viacero návrhov na zlepšenie a dúfame, že väčšina z nich padne na úrodnú pôdu.

Na Komisii sa navyše predstavil aj nový cyklokoordinátor Andrej Martinka. V tomto smere sa možno po dlhej dobe črtá zlepšenie práce magistrátu, keďže boli dohodnuté hneď dva termíny stretnutí „cyklokomisie“ začiatkom a koncom júna. Témami budú Dunajské nábrežie a cyklotrasa na Rožňavskej. Dúfame v produktívnu spoluprácu, no zároveň aj v to, že nejde iba o fingovanú aktivitu pred blížiacimi sa voľbami, za účelom maskovania nečinnosti magistrátu vo veciach cyklistickej a pešej iniciatívy.

One thought on “Cyklokomisia 18.05.2018

  1. Bolo by krasne, keby tie chodniky v Lamaci boli naozaj vsetky spravene, ale od ZST Lamac po most cez zeleznicu (mozno 500 m) chodnik ostal uzky, rozbity, a teraz navyse spinavy a ciastocne bez obrubnika. Som zvedavy, ci s tym este niekto nieco bude robit.

Comments are closed.