Odpočítavajte s nami čas do návratu cyklotrasy na dunajskom nábreží

Spontánne rozhodnutia

Je piatok 9. 3. 2018, spravodajstvu na Slovensku dominuje jediná téma – vražda investigatívneho žurnalistu Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej. Tisíce ľudí zo západného konca Bratislavy sa snažia pozdĺž nábrežia dostať k námestiu SNP, aby sa zúčastnili na najmasívnejších protestoch minimálne od dôb Nežnej revolúcie.

Asi nikoho z nich by však nenapadlo, že v tom istom čase pracujú robotníci kontrahovaní firmou z podhubia J&T Real Estate na odstránení cyklotrasy z nábrežia – a to so všetkými príslušnými povoleniami od magistrátu a Starého Mesta. Rozhodnutie padlo na operatívnej komisii pre dopravné značenie za účasti magistrátu, MČ Staré Mesto, Krajského inšpektorátu dopravy a mestskej organizácie STaRZ na žiadosť firmy WOAL, s.r.o.

Mesto sa teda rozhodlo zrušiť hlavnú mestskú cyklotrasu vyznačenú na svojich vlastných pozemkoch na žiadosť súkromnej firmy a v expresnom procese. O zrušení totiž nerokovala ani komisia dopravy mestského zastupiteľstva, ani komisia pre pešiu a cyklistickú dopravu – pre takéto procesy štandardné inštancie. Hlavný argument primátora Iva Nesrovnala: Údajné vyriešenie konfliktu medzi chodcami a cyklistami na nábreží, s naším dodatkom – ktorý na mieste vznikol po stavbe komplexu River Park I.

Po sanácii nábrežia v roku 2016 už developer cyklotrasu na nábreží nevyznačil. Magistrátu ani Starému Mestu to pri preberaní neprekážalo. Foto vtedajšej situácie pod mostom Lafranconi.

Nesplnené sľuby, prehliadnuté záväzné dokumenty

Primátor sa tak podvolil dlhodobým snahám developera o vylúčenie cyklistov z nábrežia, miesto toho aby hľadal riešenie, ktoré sám sľuboval ešte v roku 2017 – segregovanú cyklotrasu, ktorá by bola bezpečná pre chodcov aj cyklistov. Pritom sa jedná o cyklotrasu, na ktorej ľudia vyhľadávajú nielen rekreáciu, ale aj príjemnú cestu do práce či školy.
Vyvrcholením klamlivej kampane bolo vyjadrenie, že deti sú vraj kriminalizované pri vstúpení na cyklotrasu. Toto tvrdenie je v rozpore so zákonom a my upozorňujeme, že pri dobre spracovanej cyklotrase, o akú sa snažíme, je konflikt medzi chodcami, cyklistami a ďalšími druhmi dopravy eliminovaný.

Ak aj nevezmeme do úvahy fakt, že sa pomaly končí funkčné obdobie súčasného primátora a zatiaľ z iniciatívy vedenia mesta len zanikla od áut segregovaná cyklotrasa a jeden segregovaný cyklopruh, tak sa jedná o krok v rozpore so záväznými dokumentami mesta. Tie totiž rozvoj cyklodopravy vidia prostredníctvom vytvárania “bezpečných (oddelených) cyklotrás” (dokument Cyklistická doprava v Bratislave, o ktorý sa opiera aj Územný plán).
Mesto argumentuje  bezpečnosťou, no zrealizované opatrenia svedčia o opaku toho, čo v tomto prípade doporučujú normy a odborníci. Sme presvedčení, že pri dodržiavaní a implementácii svojich vlastných dokumentov by malo byť mesto občanom a investorom vzorom a nie pravým opakom.

S cyklotrasou sa teda začalo narábať ako s nechceným dieťaťom. Mesto ju nepochopiteľne stavia do pozície nepriateľa obyvateľov, miesto hľadania riešení. Pri nastavenom trende stavebného rozvoja nábrežia dnes spejeme k tomu, že cyklotrasu už nebude kam umiestniť tak, aby bola oddelená a bezpečná pre chodcov aj cyklistov. A vo veterno-prašnom tuneli, čo vzniká pri hlavnej ceste, už nebude reálne sa presúvať na bicykli či peši.

Cyklotrasa v marci 2018 zmizla aj medzi mostom SNP a bývalým PKO, rovnako ako aj spod mosta Lafranconi.

Črtá sa lepšia budúcnosť?

Keďže s týmto stavom nemôžeme byť spokojní ani v rámci našej iniciatívy Pešokoalícia, zorganizovali sme protest, ktorého výsledkom bolo pozvanie zástupcov Cyklokoalície na Územnoplánovaciu komisiu. Behom noci bol vypracovaný návrh uznesenia, ktoré mesto zaväzuje k realizácii bezpečnej cyklotrasy medzi mostom Lafranconi a Šafárikovým námestím do septembra 2019. Primátor svoj postoj prezentovať nemohol, pred rokovaním o tomto bode odišiel na služobnú cestu, poslanci však tento návrh jednohlasne schválili.

O to viac nás mrzí najnovšia aktivita MČ Staré Mesto, ktorá sa chystá na výmenu povrchu v úseku Most SNP-River Park. Nový povrch zrealizovaný po desiatkach rokov dezolátneho stavu, no len chvíľu pred realizáciou nového riešenia celej zóny je buď je absurdndným, nekoordinovaným krokom a potenciálnym plytvaním verejných zdrojov, alebo znakom, že takýto ambiciózny krok vpred vôbec nie je na programe dňa.

Odpočítavajte s nami!

Sme každopádne radi, že Ivo Nesrovnal uznesenie zastupiteľstva podpísal a zaviazal tak magistrát jeho uskutočnením. Čas však neúprosne beží a my dúfame, že celá vec neostane len pri slovách alebo na papieri, najmä pokiaľ je termín realizácie posunutý ďaleko do obdobia po komunálnych voľbách. Keďže sme si vedomí aj toho, že termín je vzhľadom na tempo prác magistrátu krkolomný, rozhodli sme sa pomôcť so strážením lehôt tak, aby bola realizácia trasy reálna. Termíny jednotlivých etáp sme zatiaľ odhadli, najmä vzhľadom na povolenia pre nutné zmeny na nábreží. Na magistrát sme však samozrejme zaslali aj infožiadosť o poskytnutie oficiálneho harmonogramu prác. V prípade, že nejaký existuje a dostane sa ku nám, radi odpočítavanie prispôsobíme.
Budeme radi, ak prácu magistrátu skontrolujeme všetci spoločne a v prípade nečinnosti dáme opäť jednoznačne najavo, že od mesta a primátora v prvom rade čakáme hmatateľné výsledky a kroky, ktoré sú vo verejnom záujme.

Zverejnenie architektonickej štúdie zóny

dní
0
-12
-9
hodín
-1
-4
minút
-1
-1
sekúnd
-2
-3

Zahájenie obstarávania projektovej dokumentácie

dní
0
-11
-4
hodín
-1
-4
minút
-1
-1
sekúnd
-2
-3

Dokumentácia pre územné rozhodnutie (DUR)

dní
1
0
hodín
1
0
minút
4
9
sekúnd
3
7

Zahájenie obstarávania zhotoviteľa cyklotrasy

dní
4
0
hodín
1
0
minút
4
9
sekúnd
3
7

Zahájenie realizácie

dní
1
9
1
hodín
1
0
minút
4
9
sekúnd
3
7

Kolaudácia

dní
2
5
2
hodín
1
0
minút
4
9
sekúnd
3
7

2 komentáre na “Odpočítavajte s nami čas do návratu cyklotrasy na dunajskom nábreží

    1. Juro, mas toto tvoje tvrdenie niecim aj podlozene? Jazdis po nabrezi pocas dna alebo vikendu na bicykli alebo sa tam obcas prejdes s rodinou? Vsimol si si, ako v poslednom obdobi sa na nabrezi rozsiruju dodavky, coraz castejsie na nabrezi parkuju “zasobovacie” vozidla alebo blokuju nabrezie ine objekty (stany, reklamne auta atd.)? Takto si predstavujes bezpecnost na nabrezi? Cela tato show sucasneho PR-imatora je tu len na to, aby umoznil developerovi robit si na nabrezi svoj biznis. IvoN ma neaku bezpecnost chodcov alebo cyklistov uplne na haku.

      P.s.: rozmyslam, ako a preco sa na cykloportal dostane niekto, kto zjavne nema zaujem o podporu cyklodopravy a namiesto toho obhajuje rusenie existujucich cyklotras…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *