Cyklotrasa od Chorvátskeho ramena na hrádzu konečne vo výstavbe

V uplynulých dňoch sa po siedmich rokoch od začatia projektu začala výstavba cyklotrasy O4 na Nám. hraničiarov. Súčasťou je aj rekonštrukcia nadväzujúcej trasy R48 na Starohájskej ulici pri Dostihovej dráhe. Príprava projektu začala už v roku 2012. Realizácia bola (podľa informácií z marcovej cyklokomisie 2017) sľubovaná ešte minulý rok, pri pretrvávajúcej chabej podpore cyklodopravy súčasného magistrátu je však aj ročné meškanie úspechom.

Stavebné práce momentálne prebiehajú na červenom úseku, kde vzniká nová cestička pre cyklistov.

Vznikajúca trasa O4 pri Chorvátskom ramene.

Zelený úsek pochádza ešte z 90. rokov 20. storočia a prechádza rekonštrukciou, v celej dĺžke je menená vrchná vrstva, v časti bližšie k sídlisku dochádza aj k rozširovaniu. Zachovaný bude zrejme zmiešaný pohyb chodcov a cyklistov, čo by s výnimkou občasných akcií na Dostihovej dráhe nemal byť kapacitný a bezpečnostný problém.

Pôvodná cyklotrasa R48 na Starohájskej je rozširovaná a bude mať nový povrch.
Rozširované úzke miesto na R48 oproti dostihovej dráhe.

Na samotnom Nám. hraničiarov či v priľahlej križovatke zatiaľ neprebiehajú žiadne stavebné práce.

Rekonštrukciu by si zaslúžil aj úsek pri Bille postavený pred pár rokmi, kde sú dva problémy.

V priamej línii cyklotrasy stál strom, tá ho dosť kľukato obchádzala. Medzičasom však došlo k jeho výrubu, takže by bolo vhodné narovnať aj trasu.

Na tomto mieste bol pôvodne strom. Cyklotrasu treba napriamiť, aby zodpovedala normám. Rovnaký materiál chodníka i pásu pre cyklistov tiež nebude napomáhať ich jasnému odlíšeniu.

Budúca cestička pre cyklistov vedie priamo pri kolmom parkovaní bez dostatočných odstupov. Už bežné auto zasahuje zadným previsom do budúcej cyklotrasy, nehovoriac o dlhších autách, ktoré ju môžu aj spolovice zablokovať.

Umiestnenie (zatiaľ nevyznačenej) cyklotrasy v tesnom dotyku s kolmým parkovaním má svoje zjavné nevýhody. Dlhšie vozidlo môže zadným previsom zablokovať aj jej polovicu. Aj pri kratších autách je potrebný manévrovací priestor pri kufri.

Nezvyčajným na bratislavské pomery je aj vyznačenie obchádzky rekonštruovanej trasy prenosným značením. Príslušný tabuľa je síce len z jednej strany, ale aspoň sa nejako začalo ;-)

Obchádzková trasa je vyznačená len od hrádze, od sídliska značka chýba. V 90. rokov bola aj táto trasa rozdelená na časť pre chodcov a cyklistov, zanedbávaním údržby však zanikla.

Priamo na cyklotrase sa nachádza aj jedna stanica Slovnaft Bajku, avšak umiestnená tak, že bicykle presahujú do jazdného profilu. Podklad pre stanicu je však spravený správne, len stojan je zle namontovaný.

Bicykle presahujúce do cyklotrasy. Pritom za nimi je vybetónovaná plocha.

Prehľad vývoja projektu počas dvoch volebných období si môžete pozrieť v našej infografike.

Po dokončení celého projektu sa k téme vrátime.

 

3 thoughts on “Cyklotrasa od Chorvátskeho ramena na hrádzu konečne vo výstavbe

  1. Inak je ftipné, že okolo billy na nám hraničiarov robia cyklotrasu, ked tam nie je chodník.

    https://www.odkazprestarostu.sk/bratislava/podnety/48379/chybajuci-chodnik-na-nam-hraniciarov

    https://www.odkazprestarostu.sk/bratislava/podnety/33595/niekolko-metrov-chybajuceho-chodnika-na-nam-hraniciarov

    MČ Petržalka píše pri tom podnete: „Zároveň oznamujeme, že tadiaľto povedie cestička pre cyklistov, ku ktorej bude možné dobudovať aj chodník pre pohodlnú dostupnosť. Odporúčame sa obrátiť na hlavné mesto SR Bratislava.“… -> takže bude iba cyklodchodník, ale nie chodník pre chodcov…

  2. Len doplním, že „už“ v júli 2020, teda „iba“ po dvoch rokoch „obnovy“ bola trasa konečne stavebne dokončená. Stavebne neznamená, že kompletne – stále nie sú obnovené alebo nanovo vymaľované priechody a odkryté značky…

Comments are closed.