Mestský bike sharing = verejný záväzok budovať cyklotrasy

V roku 2011 sme iniciovali vznik mestského bikesharingu, vtedy u primátora Ftáčnika. Mestu sme pripravili odporúčania pre rozmiestnenie staníc bike sharingu tak, aby pokrývali v prvej fáze širšie centrum a v druhej fáze aj vzdialené mestské časti vrátane dochádzkových bodov ako stanice, administratívne a nákupné centrá a pod. Mesto vtedy získalo cenovú ponuku od českej spoločnosti, ale k realizácii nedošlo.

Sme radi, že po 7 rokoch Bratislava získa mestský bike sharing, ktorý je osvedčeným riešením pre „poslednú míľu“ v doprave ako doplnok k MHD. Zároveň je však takýto systém veľkým záväzkom pre budovanie hlavných aj vedľajších cyklotrás, ktoré dnes chýbajú. Ide prioritne o spojenie Ružinova s centrom cez Záhradnícku ulicu a spojenie Rače s centrom cez Račiansku ulicu. Podobne je potrebná realizácia cyklotrasy po Trnavskej/Rožňavskej smerom na Zlaté piesky alebo okruhu O2 od Šafárikovho námestia po Račianske mýto. Chýbajú tiež spojky – cyklotrasy cez menšie ulice, ktoré zvyšujú funkčnosť systému cyklotrás a vedú obyvateľov na bicykloch k ich cieľu. Takisto je nutné, aby dochádzalo k realizácii protismerov v jednosmerkách, kde majú zodpovednosť najmä mestské časti – viď. nedávne rekonštrukcie v Starom meste, ktoré odrezali prirodzené dráhy cyklistov (napr. Klemensova).

Faktom je, že od roku 2016 nedošlo k realizácii cyklotrás, ktoré si Magistrát dal medzi priority (Hodžovo námestie, Starohájska, Rožnavská a iné). Naopak došlo k likvidácii cyklotrasy na nábreží a tiež nepodarkom, ktoré sú nebezpečné a v rozpore s normami (Podháj) napriek vypracovaniu kvalitných projektov Cyklokoalíciou z vašich 2% (!).

Považujeme za pravdepodobné, že krátkodobo kvôli chýbajúcim cyklotrasám stúpne počet havárií v kombinácii auto/bicykel na cestách v Bratislave. Bicykle SlovnaftBajk budú používať aj ľudia, ktorí nemajú skúsenosť s bratislavskými „cykloreáliami“. Zodpovednosť za tieto havárie bude niesť súčasný primátor Nesrovnal, ktorý zanedbal bezpečnosť cyklistov, ako aj Krajský dopravný inšpektorát, ktorý výstavbu cyklotrás pravidelne „z trucu“ blokuje.

Po prvom náhľade mapy stojanov sme odporučili ich doplnenie v širšom centre na miestach ako Šafárikovo nám. či nábrežie. Napriek našim pripomienkam sú niektoré stojany umiestňované nevhodne a tvoria bariéru pre peší pohyb a dokonca aj cyklistov (napr. nábrežie). Pritom v podobných lokalitách existujú miesta, kde by stojan nezavadzal. Komunikácia s Magistrátom však opäť zaostáva za civilizovaným štandardom – nevypočutá iba v rovine našej snahy robiť veci lepšie.

Tešíme sa, že naša myšlienka priniesť bike sharing do Bratislavy je od 7.9. realitou (aj vďaka vašej každoročnej podpore!). Bike sharing bude dlhodobo prínosný pre formovanie mesta, keďže dôjde k nárastu počtu bicyklujúcich obyvateľov a tým vytvoreniu ďalšieho tlaku na potrebné cyklotrasy. Pilotná ponuka za 1 Euro s neobmedzeným počtom 30-minútových výpožičiek je výhodná, odporúčame systém vyskúšať.

Bike sharing SlovanftBajk Bratislava
Bike sharing SlovanftBajk Bratislava
Stojany bike sharing SlovnaftBajk
Stojany bike sharing SlovnaftBajk

Pozrite si aj real-time štatistiky bike sharing systému Slovnaft Bajk.

4 thoughts on “Mestský bike sharing = verejný záväzok budovať cyklotrasy

  1. Mile od mesta/Slovnaftu ze nas posunuli az do 20. storocia … ale vcelku ma zaraza chybajuca „dokina“ na dvoch zeleznicnych staniciach – na Hlavnej (nie az na nam. F. Liszta) a na ZST Petrzalka (nie az pri Danovom urade za dlhym podchodom, ktory je naviac v noci, uz pred prichodom poslednych vlakov z Viedne, z nezmyselnych dovodov uzavrety). Dokonca ani pri Nahradnej Autobusovej Stanici na Ml. Nivach (najblizsia dokina je na Malom trhu) … snad pribudne v r. 202X ked dostavaju novu autobusovu stanicu.

    Pretoze prave pred stanicami, ked vystupi z vlaku/autobusu, ich bude turista alebo pravidelne dochadzajuci hladat. To je snad zmysel „poslednej mile“. Kedze ich nebude mat priamo vo vyhlade (nahodny turista ktory o bike sharingu netusi) resp. sa mu nebude chciet pochodovat pesi 5-15 minut (pravidelne dochadzajuci), pravdepodobne si radsej kupi listok na preplnenu MHD alebo si zavola taxik priamo pred budovou stanice – a sme tam kde sme boli…

    Este by som pochopil, keby niekto argumentoval ze Nahradna Autobusova Stanica casom zmizne (ale za 2-3 roky? … a aj po zruseni NAS by susediace nove business centra bike-sharing asi ocenili, – predsa len v korporaciach casto pracuju uvedomelejsi iteckari). Pripadne ze Hl.St. sa bude aj tak rekonstruovat (kedy?). Ale ta Petrzalska je dokoncena a dokonca je jej hlavny vchod na petrzalskej cyklotrase – do Kitsee a do Centra – kde by mat dokinu malo zmysel.

    Hoci mam vlastny bike, nie vzdy ho so sebou taham do Viedne – prave v Petrzalke na stanici, ked sa vraciam o 2 v noci poslednym vlakom, by som dokovaciu stanicku uvital. Kedze podchod je uzavrety a clovek je donuteny vziat si taxik, alebo si dat 15minutovu obchadzku na druhu stranu kolajiska k Danovemu uradu – po rozpadajucom sa cestnom nadjazde. Co sa mi uprostred noci nie vzdy chce.

    1. Celý koridor Petržalského korza sme ešte pred spustením vytipovali ako vhodný na umiestnenie niekoľkých staníc. Mesto ani Slovnaft Bajk však v prvej fáze tento nepovažujú za prioritu. My ho za prioritný považujeme, presne vďaka ŽST Petržalka, kde bicykel tvorí výborný spôsob dopravy do centra (a späť z centra na vlak do Viedne).

      Hlavná stanica je taktiež dobrý fail prevádzkovateľa systému. Argument, že tam mesto nemá pozemky, neobstojí.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.