Zvýšenie bezpečnosti cyklistov na slovenských cestách je predmetom výzvy, ktorú 37 organizácií a iniciatív z celého Slovenska, zaoberajúcich sa rozvojom cyklistickej dopravy a cykloturistiky, adresovalo Policajnému zboru. Žiadajú lepšiu kontrolu dodržiavanie dopravných predpisov, zameraných na bezpečnú jazdu cyklistov po cestách a postihovanie nebezpečnej jazdy motorových vozidiel.
Signatári výzvy považujú za najväčšie ohrozenie nedostatočný odstup áut pri predchádzaní cyklistov. Tento priestupok je nebezpečný a odrádza ľudí od jazdy na bicykli. Ďalšími častými priestupkami sú napríklad nedanie prednosti v jazde, otváranie dverí do dráhy cyklistu či parkovanie v vyhradených jazdných pruhoch. Obyvatelia na bicykloch potom radšej volia menšie zlo v podobe porušenia zákona jazdou po chodníku, než by sa mali obávať ohrozenia na cestách.
“Výzva je reakciou na doterajší laxný prístup polície ku kontrole zákonom vyžadovaného bezpečnostného odstupu vodičmi na cestách. Práve nedodržiavanie bezpečnostného odstupu od cyklistov niektorými vodičmi motorových vozidiel vedie k vytláčaniu cyklistov z ciest na chodníky,” povedal Daniel Duriš, prezident Cyklokoalície, ktorá je jedným z iniciátorov výzvy. “Cyklisti niekedy nemajú inú možnosť ako jazdiť po chodníku. Väčšina cyklistov je ohľaduplná voči chodcom, v čom ich podporujeme.”
Rastúci záujem a nárast cyklistickej dopravy na Slovensku je enormný. V Bratislave narástla za ostatných 5 rokov ďaleko viac ako dvojnásobne a rastie aj v ostatných regiónoch Slovenska. “Dennodenne sa všade na Slovensku stretávame s ohrozovaním cyklistov vodičmi, pričom nevidno žiadne účinné preventívne ani represívne kroky dopravnej polície”, doplnil Peter Medveď, riaditeľ Nadácie Ekopolis, ktorá je druhým z iniciátorov výzvy.“ To sa musí zmeniť. Polícia na celom Slovensku má pomáhať všetkým vodičom – motorových, aj nemotorových vozidiel. Preto sme sa postarali o celoslovenské rozšírenie výzvy”.
Signatári a signatárky výzvy očakávajú od polície nielen lepšiu kontrolu dopravných predpisov, zameraných na bezpečnosť občanov, ktorí používajú bicykel, ale aj prísnejšie postihovanie priestupkov, informovanie o výsledkoch kontrolnej činnosti a otvorené dáta (prístupné údaje) o zaznamenaných priestupkoch a uložených pokutách.
Na záver výzvy ponúkajú signatári svoju pomoc a súčinnosť pri zvyšovaní bezpečnosti cyklistov na cestách celého Slovenska.
Kontaktné osoby pre ďalšiu komunikáciu:
Dáša Barteková, Cyklokoalícia, Bratislava, dasa@cyklokoalicia.sk, 0940 623 877
Ján Roháč, Nadácia Ekopolis, Banská Bystrica, rohac@ekopolis.sk, 0905 240137
Príloha: Výzva Policajnému zboru SR na zvýšenie bezpečnosti cyklistov na cestách
Dobrý deň, nepatrím k chodníkovým cyklistom, mám už čosi odjazdené a bezpečnejšie sa cítim na ceste medzi autami. Ale typickým príkladom, ktorý cyklistu núti porušovať predpisy, sú tzv.“inteligentné“ križovatky, kde na semafore naskočí zelená až po príchode auta a indukčný detektor pod povrchom vozovky ho zaregistruje. Keďže cyklista na hliníkovom, resp. karbónovom bicykli nie je schopný aktivovať tento snímač a na obzore široko ďaleko žiadne auto, ktoré by preplo semafor na zelenú, tak jednoducho pokračuje ďalej.. Denne takto riskujem život, resp. prípadnú pokutu na križovatke Lamačská-Harmincova-Pod Zečákom. Písal som aj na Miestny úrad Lamač, aby sem zabezpečili inštaláciu tlačítiek na ovládanie semaforov pre cyklistov, ale bezvýsledne..