Dunajská promenáda – tragikomédia alebo fraška?

Okolo témy nábrežia nastalo už opäť skoro úplné ticho. Asi jediné, čo ho v momentálne prerušuje, je pomyselný tikot odpočítavania, ktoré sme v poslednom článku ohľadom cyklotrasy na promenáde nastavili. Hodinky tam odpočítavajú približnú dobu zostávajúcu pre jednotlivé fázy projektu, ktorý by mal byť v týchto chvíľach rozbehnutý už na plné obrátky, aby sa dodržali stanovené termíny. Teda, v ideálnom svete, všakže?

Keďže ticho hrozí ďalšou búrkou, poďme ho prerušiť.

Rýchly úvod do miznutia nábrežnej cyklotrasy

Dá sa povedať, že cyklotrasa obyvateľom Bratislavy začala spod nosa miznúť už v roku 2016 s prvým „opraveným“ úsekom nábrežia medzi mostom Lafranconi a bývalou budovou bývalého PKO. Nasledovalo obdobie trápneho ticha, takého, ako je počuť aj teraz. Veci sa opäť dostali do pohybu na začiatku marca, keď robotníci v rámci „opravy“ začali z nábrežia odstraňovať aj druhý úsek cyklotrasy po Most SNP. Vysvitlo, že sa tak deje úplne legálne, keďže magistrát žiadosti súkromnej eseročky o zrušenie cyklotrasy vyhovel (v nepriamej formulácii bolo vyhovené žiadosti o zmenu dopravného značenia) – expresne a bez prerokovania v patričných komisiách. Miesto cyklotrasy s vyznačeným trasovaním vznikla zóna zmiešaného pohybu pre chodcov a cyklistov spoločne.

Nasledoval verejný rozruch a Cyklokoalíciou organizovaný protest, po ktorom sa hlas nespokojných ľudí dostal na magistrát. Mestskí poslanci schválili uznesenie, zaväzujúce primátora realizáciou bezpečnej cyklotrasy a obsahujúce konkrétne termíny dokončenia. Primátor toto uznesenie podpísal.

Vyrastajú nové generácie cyklistov a cyklistiek, mesto však pre ne cyklotrasy nechystá, skôr naopak.

Kde sa teda nachádzame?

Z nášho odpočívania je už všetok čas pre prípravnú fázu projektu „prečerpaný“. To znamená, že magistrát by mal už čoskoro vyhlasovať súťaž o zhotoviteľa stavby, ktorý nám na jeseň 2019 odovzdá bezpečný koridor pre cyklistov v úseku Lafranconi-Šafárikovo námestie.

Skutočnosti sa to ani náhodou nepodobá, keďže nám magistrát na cyklokomisii 01.10.2018 prezentoval štúdiu. Presnejšie, štúdiu uskutočniteľnosti. Za 6 mesiacov teda magistrát aj napriek dobrovoľnému podpisu primátora zvládol obstarať pár strán papiera, ktoré potvrdzujú to, čo už dlhšie všetci tušíme – že situácia je komplikovaná. Na ozvláštnenie boli ešte predostreté návrhy, ktoré sú na stole zhodou okolností už dlhšiu dobu, lepšie (segregované, úrovňovo oddelené trasovanie) aj horšie (cyklisti medzi autami na úrovni vozovky). Na okorenenie nám túto štúdiu mestský cyklokoordinátor do 08.11.2018 nezaslal – na stole sme ju mali mať po komisii a pripomienky zaslať do týždňa.

Asi len pre ilustráciu prekérnej situácie súčasný primátor na diskusii kandidátov na post primátora v Cyklokuchyni na margo tejto témy povedal, že mestské zastupiteľstvo si „môže schváliť, aj že zajtra nevyjde slnko“.

Dobré miesto s výhľadom na Dunaj nájdu už aj autá

Mesto má teda evidentne problém v naplnení cieľov, ktoré si primátor svojim podpisom osvojil, nie je však jediným hráčom, ktorý mieša karty. Čo teda robia ostatní?

Mestská časť Staré Mesto sa zatiaľ rozhodla opraviť povrch promenády. Postup mierne ignorujúci uznesenie zastupiteľstva. Akoby sa Staré Mesto snažilo tak trocha bez zmyslu pre humor zobrať pointu štúdie uskutočniteľnosti magistrátu ešte vôbec pred jej zadaním.

Pravdou je, že starý povrch bol v žalostnom stave, už bol vlastne najvyšší čas niečo s tým spraviť, aj keď možno iba provizórne. Asi aj preto bolo rozhodnuté siahnuť po financovaní subjektami, ktoré majú záujem o developovanie oblasti. Aj napriek obrovskej dávke irónie dúfame, že ide o akt čistej filantropie a mestská časť to nemusela oplatiť nejakým tým džentlmenským sľubom.

 

Z opravy na fázy behom letnej sezóny nebolo nakoniec nič a tak všetci, či už rodiny s deťmi, nemeckí dôchodcovia z lodí alebo cyklisti, zrazu korzovali popri autách na zúženej dvojprúdovke. Zúžená zostala mimochodom nakoniec aj tá za pekného počasia vo švíkoch praskajúca promenáda. Zo 6 na 5 metrov. Vlastne takú bežnú šírku chodníka v Petržalke – áno, toho, na ktorom garantovane stojí nejedno auto.

Na nábreží sa čoraz častejšie vyskytujú vozidlá každej váhovej kategórie

Tu sa dostávame k ostatným hráčom. Tí začínajú „voľné“ miesto po cyklopruhoch veľmi kreatívne využívať – ako parkovaciu plochu pre osobné autá, dodávky, ale nepohrdnú aj stavebnými mechanizmami. Chodci a cyklisti opäť končia utláčaní. Dokumenty developera, ktorý v dohľadnej dobe bude stavať komplex budov od miesta bývalého PKO až po VÚVH, odhaľujú pri procese EIA jeho jasnú predstavu o mieste a spôsobe trasovania cyklistov – ideálne v meter širokom koridore na hlavnej ceste medzi autami jazdiacimi niečo medzi 50-70 km/h, podľa toho, kto to má ako naponáhlo.

Plánuje sa teda všade, na úrovni magistrátu, mestskej časti a samozrejme developerov. Otázka pre kryštálovú guľu ostáva, kto bude schopný zohľadniť verejnú mienku o podobe nábrežia, nájsť ideálne riešenie pre všetkých a nakoniec sa v tvrdej konkurencii aj presadiť. Vlastne, až tak zložité to nie je, keďže magistrát kvôli zmluve s eseročkou, majiteľom pozemkov, pod hrozbou pokuty 100 000 eur žiadnu verejnú diskusiu k tejto téme nezorganizuje. Takže, bude to mestská časť, developer, ktorý jej zaplatil opravu promenády, alebo snáď niekto zvonka?

Čo robíme my

My zatiaľ pripomienkujeme a snažíme sa byť súčasťou procesov, aby sme zamedzili ďalším tvrdým ranám pod pás aj na tých chabých základoch cykloinfraštruktúry, ktorú v Bratislave máme. Dôležité budú ale aj nasledujúce komunálne voľby, ktoré určia, kto bude partnerom pre developerov na rokovaniach. To, kto takým kandidátom je, necháme na vás. Určite ale teda tento víkend nezabudnite skočiť za plentu, každý hlas môže spraviť nielen v tejto, ale aj obdobných témach citeľný rozdiel.