V Bratislave sa konal medzinárodný vzdelávací workshop o cyklodoprave
Bratislava, 19. 2. 2019 – Priestory Justiho siene Primaciálneho paláca v Bratislave privítali viacerých európskych expertov na cyklodopravu. Medzinárodný vzdelávací workshop sa uskutočnil v rámci medzinárodného projektu s názvom Cyclurban – Cyklodoprava ako prvok zmiernenia dopadov klimatických zmien v mestách, ktorý bol podporený Európskou klimatickou iniciatívou (EUKI).

Občianske združenie Cyklokoalícia organizovalo workshop zameraný na rozvoj cyklodopravy na Slovensku. Okrem spoluorganizátora, neziskovej spoločnosti ideas into energy, sa podujatia zúčastnili zástupcovia miest a obcí, Prezídia Policajného zboru, ako aj zástupcovia Ministerstva dopravy a výstavby SR, vrátane národného cyklokoordinátora Petra Klučku. Na podujatí tiež nechýbala nadácia Ekopolis a aj ďalší aktivisti a občianske združenia so záujmom o viac cyklotrás vo svojich regiónoch.
V úvode workshopu so strategickou analýzou stavu cyklodopravy na Slovensku vystúpil Boris Valach zo spoločnosti ideas into energy. Zistenia z auditu BYPAD zameraného na stav cyklodopravy v Bratislave prezentovala Lenka Rozsívalová z Cyklokoalície. Záver prvého bloku patril odporúčaniam na národnej úrovni, ktoré boli diskutované s účastníkmi workshopu.
So svojimi skúsenosťami na workshope vystúpili aj európski experti na cyklodopravu z Poľska a Českej republiky. Tamás Dombi, zástupca riaditeľa na Varšavskom Úrade mestských ciest, odprezentoval príklady, ako sa Varšave podarilo za štyri roky od základov vybudovať alebo kompletne zrekonštruovať až 200 km cyklotrás. S účastníkmi podujatia sa podelil o svoje skúsenosti s mestským bikesharingom, ktorý ponúka aj bicykle pre deti.

„Sme radi, že sa nám na Slovensko podarilo priniesť človeka ako Tamás Dombi, ktorý je priamo zodpovedný za rozvoj cyklodopravy ako zástupca hlavného mesta Poľska – Varšavy. Práve Tamás pomohol naštartovať proces tvorby cyklotrás aj na základe vedomostí získaných na kurze spoločnosti Copenhagenize (Dánsko), ktorá v mestách po celom svete konzultuje a realizuje opatrenia pre rozvoj cyklodopravy podľa kodaňského modelu,” uviedla Lenka Rozsívalová, koordinátorka projektu.
„Som veľmi rád, že sa nám podarilo posunúť opäť o krok ďalej, keďže na workshop prijali pozvanie aj zástupcovia Prezídia PZ. Zároveň verím, že uvedené podujatie sa nestane iba zavŕšením projektu Cyclurban, ale na jeho základoch budeme stavať pri ďalších nadväzujúcich projektoch, o ktorých máme už teraz jasné predstavy,” dodal zástupca spoločnosti ideas into energy, Boris Valach.
Ďalší zahraničný odborník, Michal Šindelář z Nadácie Partnerství (Česká republika), sa zameral na PR akú súčasť celkovej stratégie rozvoja udržateľnej dopravy. V rámci Brna pripravil a produkoval osvetovú kampaň Jezdím pro Brno. Organizoval tiež podporné “nakoleonské” cyklojazdy, ktorých sa zúčastnilo viac ako 1000 ľudí.
Neodmysliteľným prínosom bola aj prednáška o nástrojoch infraštruktúry Petra Netriho z Magistrátu hlavného mesta SR. Táto poskytla realizovateľné infraštruktúrne zásahy, ktorých realizácia by dokázala Bratislavu a Slovensko posunúť na novú úroveň modernej mobility.

Jedným z cieľov podujatia bola aj podpora výmeny praktických skúseností a poznatkov medzi účastníkmi, ako aj podpora vytvárania sietí (networking) s potenciálom rozvoja ďalšej spolupráce do budúcnosti. Práve z uvedeného dôvodu boli súčasťou programu aj pracovné skupiny, v ktorých si zodpovední zamestnanci miest a obcí vyskúšali realizáciu opatrení na upokojovanie dopravy, riešenia križovatiek priateľských ku chodcom a cyklistom, zlepšenie podmienok pre dochádzanie detí na bicykloch do škôl, tvorbu cyklotrás medzi obcami či zavedenie parkovania pre bicykle.
“Považujem za skvelé, že zástupcovia miest a obcí si v praxi pod vedením cykloodborníkov, vyskúšali možnosti zlepšenia mestského prostredia pre jeho “užívateľov” – cyklistov, chodcov, rodiny s deťmi. Prenos skúseností z miest ako Brno či Varšava, ktoré sú nám blízke, tiež pomôže naštartovaniu cyklodopravy na Slovensku,” dodal Daniel Duriš, prezident Cyklokoalície.
Projekt Cyclurban sa zameriava na bicyklovanie ako prvok zmiernenia dopadov klimatických zmien v mestách ako opatrenia pre udržateľnú mestskú mobilitu. Okrem spomínaných partnerov implementujúcich projekt na Slovensku, na medzinárodnom projekte participujú aj partneri z Nemecka, Estónska, Lotyšska, Poľska, Chorvátska a Grécka. Projekt bol podporený nemeckým Ministerstvom životného prostredia (BMU) prostredníctvom finančného nástroja Európska klimatická iniciatíva (EUKI).

Prezentácie na stiahnutie:
- program Cyclurban
- PR pre stratégiu cyklodopravy – Michal Šindelář, Nadace Partnerství
- Nástroje infraštruktúry – Peter Netri, Hl. mesto SR Bratislava
- Rozvoj cyklotrás vo Varšave – Tamás Dombi, úrad mestských ciest Varšava
- Odporúčania týkajúce sa cyklodopravy na národnej úrovni – Boris Valach, Ideas into Energy
- Analýza výstupov auditu cyklodopravy pre mesto Bratislava – Lenka Rozsívalová, Cyklokoalícia
- Analýza stratégií a politík týkajúcich sa cyklodopravy na národnej úrovni – Boris Valach, Ideas into Energy
- Predstavenie finančného mechanizmu EUKI – Robert Brückmann, Ideas into Energy
- Predstavenie projektu Cyclurban – Daniel Duriš, Cyklokoalícia
Dôležité odkazy:
- Manuál pre naštartovanie cyklodopravy
- Medzinárodná webstránka projektu Cyclurban
- Oficiálna webstránka finančného mechanizmu EUKI
- Stali sme sa členmi projektu Cyclurban
Financované prostredníctvom:


Organizátori:


Odborný garant:

Rečníci:
Peter Netri | Magistrát hlavného mesta SR | Projektový manažér, bývalý člen Komisie dopravy a informačných systémov hlavného mesta a bývalý prezident OZ Cyklokoalícia. Je spoluautorom Plánu Bratislava – návod pre lepšie mesto. Aktuálne pracuje pre hlavné mesto, kde sa venuje udržateľnej doprave. |
Michal Šindelář | Nadace Partnerství | Pripravil a produkoval osvetovú kampaň Jezdím pro Brno. V spolku Brno na kole organizoval nakoleonské cyklojazdy, ktorých sa zúčastnilo 1000 a viac ľudí. V Nadaci Partnerství vedie dopravný program, v rámci ktorého uviedol do Česka európsky štandard Certifikovaný cyklozaměstnavatel a vyvíja carpoolingovú aplikáciu pre zamestnávateľov. |
Tamás Dombi | Úrad mestských ciest, Varšava | Tamás Dombi je zástupcom riaditeľa na Varšavskom úrade mestských ciest. Vyštudoval ako ekonóm a postgraduálne sa venoval managementu hromadnej dopravy a navrhovaniu verejných priestorov a taktiež absolvoval kurz v Copenhagenize Design Company. V minulosti pracoval pre tím Varšavského cyklokoordinátora, dokopy vyše 10 rokov vo verejnej správe pre mesto Varšava. Koordinoval množstvo cyklo-projektov financovaných z fondov EU. Je členom Cyclurban-tímu za Poľsko. |
Lenka Rozsívalová | Cyklokoalícia | Vyštudovala architektúru a urbanizmus na Stavebnej fakulte STU. Má dlhoročnú zahraničnú prax z oblasti architektúry, urbanizmu a stavebníctva zameranú na mestské prostredie. Od roku 2017 je aktívna v občianskom združení Cyklokoalícia. Od septembra 2018 vedie za Cyklokoalíciu projekt Cyclurban. Je certifikovanou auditorkou cyklodopravy metódou BYPAD. |
Boris Valach | Ideas into energy | Vyštudoval európske štúdiá a politiky na UK, medzinárodný obchod na EU BA a verejnú politiku na UK. Pracuje ako policy konzultant v oblasti energetiky a obnoviteľných zdrojov energie v spoločnosti eclareon. Podieľa sa na viacerých projektoch financovaných Európskou komisiou zameriavajúcich sa na otázky súvisiace s obnoviteľnými zdrojmi, energetickou efektívnosťou a ochranou klímy. Od septembra 2018 pracuje na projekte Cyclurban za neziskovú organizáciu ideas into energy. |
Zora Pauliniová | facilitátorka | Svoju profesiu architektky a trénerky využíva tak pri plánovaní verejných priestorov, ako aj v témach, ktoré sa týkajú oživenia a revitalizácie miest, kultúry, ochrany historického dedičstva, prípravy strategických plánov, verejných politík či plánov mobility. Je autorkou a spoluautorkou viacerých publikácií: Bratislava/nahlas, Ako zachrániť Zem, Občianska participácia, Čítanka pre neziskové organizácie a iné. Má medzinárodnú trénerskú a konzultačnú skúsenosť. |
Vedenie pracovných skupín:
Peter Rozsár | Hlavný štátny radca, Ministerstvo dopravy a výstavby SR | Vyštudoval regionálny rozvoj na Prírodovedeckej fakulte UK, neskôr pôsobil v oblasti marketingového výskumu. V tomto období bol pri zrode Cyklokoalície, dnes pracuje na Ministerstve dopravy a výstavby SR, kde sa venuje udržateľnej mobilite v rámci odboru stratégie. |
Radek Rangelov | Bimission s.r.o. | Viac ako šestnásť rokov pôsobí v cyklobranži. Pracoval pre popredného slovenského výrobcu bicyklov, kde mal na starosti zahraničné trhy. Teraz sa venuje rozvoju a podpore cyklodopravy ako konateľ spoločnosti Bimission, ktorá je špecialistom na parkovacie systémy pre bicykle a doplnkovú cykloinfraštruktúru. Je aktívnym cyklistom, bicykel využíva aj ako dopravný prostriedok počas celého roka. Vďaka tomu pozná detailne oblasť cyklodopravy a parkovania bicyklov aj z pohľadu užívateľa. |
Mário Schwab | Poradca starostu, Mestská časť Bratislava-Vajnory | Viac ako 12 rokov pôsobí v samospráve s hlavnou úlohou riadenia a získavania projektov z EÚ a iných externých zdrojov. Za toto obdobie samospráva úspešne zrealizovala investičné projekty za viac ako 35 mil. eur, vrátane cyklotrasy Jurava a ďalších cyklotrás spolu v dĺžke viac ako 35 km. Popritom sa venuje aktívnej práci v odborných komisiách či realizácii projektov nadmestského charakteru, napr. cyklo združeniu Jurava, kde pôsobí ako konateľ. |
Ahojte.
Super workshop to bude!
Len mam aj otazku okolo stavby cyklochodnikov ktora bola uplne zanedbana pocas nesrovnala.
Ma byt postavenych 25km segregovanych cyklociest do roku 2022.
Uz sa zacalo s pripravamy na prve useky tych cyklochodnikov holanskeho typu?
Dakujem :)
Ahoj,
to je otazka skor na magistrat, ako na nas ;) Ten doteraz riesil asi viac organizacne a personalne otazky, dufame ze coskoro sa rozbehne aj priprava cyklochodnikov, komunikujeme a urcite na to budeme dohliadat a informovat.
zdravím. bude aj nejaký výstup z workshopu volne dostupny? prezentacie? video? dik.
Prezentácie budú online