V sobotu 25. mája 2019 nás čakajú voľby do európskeho parlamentu. Aj keď sa to nemusí zdať, zloženie europarlamentu dokáže výrazne ovplyvniť život bežného slovenského cyklistu a v tomto článku nájdete niekoľko príkladov ako. Oslovili sme preto všetkých kandidátov s dotazníkom o ich podpore bicyklovania. Zároveň 34 z nich podpísalo náš záväzok.
Bicyklovanie v europarlamente
V poslednej dobe sa v európskom parlamente riešilo množstvo vecí súvisiacich s cyklodopravou. V októbri minulého roku napríklad európsky parlament hlasoval o právnom predpise Práva cestujúcich v železničnej doprave a schválil, že každý nový alebo renovovaný vlak bude mať určené miesta na prevoz minimálne 8 bicyklov.
Začiatkom roka sme sa zase zaoberali Smernicou o poistení motorových vozidiel. Tá mala po novom medzi motorové vozidlá zahŕňať aj bežné elektrobicykle, čím by sa na ne vzťahovalo aj povinné poistenie. To by podľa nás spôsobilo kopu zbytočnej byrokracie či zvýšenie nákladov na elektrobicykel bez reálnych argumentov za návrh. Preto sme oslovovali poslancov a aj vďaka tým slovenským sa návrh zahrnúť elektrobicykle podarilo zvrátiť.
Hneď vo februári potom prišla správa, že Výbor pre vnútorný trh a ochranu spotrebiteľa európskeho parlamentu podporil novú Smernicu o bezpečnosti vozidiel so zahrnutím inteligentného rýchlostného asistenčného systému, autonómneho núdzového brzdenia či minimalizácie mŕtveho uhlu pri nákladných autách. Všetko sú to zmeny na automobiloch, ktoré ale podľa odhadov zachránia v najbližších 15 rokoch 25 000 životov. O ďalšom osude bude rozhodovať opäť aj európsky parlament.
Tento mesiac prechádzala hlasovaním europarlamentu Smernica o riadení bezpečnosti cestnej infraštruktúry. V nej sa pri tejto aktualizácii podarilo obsiahnuť cyklodopravu. Vytvoria sa tak kvalitatívne požiadavky na infraštruktúru zahŕňajúce cyklodopravu a pri posudzovaní bezpečnosti na európskych cestách, alebo zbere dát o bezpečnosti sa po rokoch nebudú brať do úvahy automobily, ale aj chodci a cyklisti.
V neposlednom rade sa na európskej pôde rozhoduje o množstve financií, ktoré môžu byť použité práve na výstavbu infraštruktúry na Slovensku a naštartovať rozvoj cyklodopravy aj v samosprávach, ktoré nemajú peniaze nazvyš.
Záväzok
Všetci zaregistrovaní kandidáti mali možnosť podpísať sa pod nasledujúci text:
Zaväzujem sa podporovať otázky bicyklovania v Európskom parlamente počas volebného obdobia 2019-2024 s cieľom zvýšiť počet bicyklujúcich ľudí, podporovať cykloturistiku a zlepšiť podmienky pre cyklistov na cestách z hľadiska bezpečnosti, infraštruktúry, dostupnosti a užívateľskej skúsenosti.
Túto možnosť využilo celkom 34 slovenských kandidátov, čím sa pridali k ďalším 380 kandidátom naprieč Európou. Z hľadiska podpory bicyklovania preto môžu byť teda práve oni tou správnou voľbou. Za ich záväzky sme vďační a v prípade zvolenia ich budeme po odbornej stránke podporovať, no zároveň aj kontrolovať. Ich mená môžete vidieť tu (zoradené podľa strán, následne abecedne):
Meno | Strana |
Dušan Katuščák | Demokratická strana |
Ivan Matušek | Demokratická strana |
Jela Tvrdoňová | Demokratická strana |
Vladislav Kačmár | Demokratická strana |
Andrej Hryc | Korektúra – Andrej Hryc |
Ivan Štefanec | Kresťanskodemokratické hnutie (KDH) |
Agáta Janková | Maďarská kresťanskodemokratická aliancia – Magyar Kereszténydemokrata Szövetség |
Eleonóra Majorová | Maďarská kresťanskodemokratická aliancia – Magyar Kereszténydemokrata Szövetség |
Eva Šinková | Maďarská kresťanskodemokratická aliancia – Magyar Kereszténydemokrata Szövetség |
Tamás Miško | Maďarská kresťanskodemokratická aliancia – Magyar Kereszténydemokrata Szövetség |
Zoltán Bogoly | Maďarská kresťanskodemokratická aliancia – Magyar Kereszténydemokrata Szövetség |
Branislav Grimm | NAJ – Nezávislosť a Jednota |
Zuzana Kúdelková | NAJ – Nezávislosť a Jednota |
Marieta Okenková | Národná koalícia |
Peter Tomeček | Národná koalícia |
Sergej Kozlík | Národná koalícia |
Eva Ivanovová | Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) |
Igor Dušenka | Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) |
Pavol Jusko | Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) |
Dominik Hatiar | Progresívne Slovensko a Spolu – občianska demokracia |
Lucia Kleštincová | Progresívne Slovensko a Spolu – občianska demokracia |
Martin Hojsík | Progresívne Slovensko a Spolu – občianska demokracia |
Michal Wiezik | Progresívne Slovensko a Spolu – občianska demokracia |
Ondrej Prostredník | Progresívne Slovensko a Spolu – občianska demokracia |
Pavel Macko | Progresívne Slovensko a Spolu – občianska demokracia |
Simona Petrík | Progresívne Slovensko a Spolu – občianska demokracia |
Zora Jaurová | Progresívne Slovensko a Spolu – občianska demokracia |
Karol Ides | Sloboda a Solidarita (SaS) |
Lenka Jakubčová | Sloboda a Solidarita (SaS) |
Lucia Ďuriš Nicholsonová | Sloboda a Solidarita (SaS) |
Miroslav Žiak | Sloboda a Solidarita (SaS) |
Natália Blahová | Sloboda a Solidarita (SaS) |
Anikó Mészáros | Strana maďarskej komunity – Magyar Közösség Pártja |
Zsolt Baranyay | Strana maďarskej komunity – Magyar Közösség Pártja |
Najcyklistickejšími kandidátkami sa teda môže pýšiť koalícía Progresívne Slovensko a Spolu – občianska demokracia, za ktorou nasledujú Sloboda a Solidarita a Maďarská kresťanskodemokratická aliancia.
Otázky pre kandidátov
Kandidátov na europoslancov sme sa pýtali na ich názor na niekoľko aktuálnych tém, ako aj na osobné využívanie bicykla.
1. Myslíte si, že EÚ by si mala stanoviť za cieľ nárast počtu ciest, uskutočnených na bicykli?
Európska únia momentálne nemá stanovený konkrétny cieľ v náraste bicyklovania, a to aj napriek požiadavkám národných ministerstiev, euópskeho parlamentu či jeho Výboru pre regióny. Stanovenie cieľa by pomohlo pri príprave ďalších dokumentov aj prijímaní konkrétnych opatrení.
Všetci kandidáti sa vyjadrili, že EÚ by si mala stanoviť ako cieľ nárast bicyklovania. 14 z nich považuje za potrebné stanoviť cieľ nárastu o 100 %, ďalší deviati o 50 % a zvyšných 12 nárast bez konkrétneho čísla.
2.Mala by EÚ určiť Inteligentný rýchlostný asistenčný systém (Intelligent Speed Assistance, ISA) ako povinnú výbavu nových automobilov, ktoré by sa tak stali bezpečnejšími pre chodcov a cyklistov?
Systém ISA pomáha vodičovi neprekračovať maximálnu povolenú rýchlosť. Technológia je už zavedená pri mnohých modeloch áut vyššej triedy. Využíva GPS alebo spracovanie obrazu z palubnej kamery na určenie, či sa vozidlo nachádza v úseku s obmedzenou maximálnou rýchlosťou. Prieskumy ukazujú, že ISA by mohla znížiť počet obetí dopravných nehôd o 21% alebo 46%, v závislosti od typu povinnej ISA. Takéto zníženie je väčšie, než bolo zníženie počtu obetí po zavedení povinných bezpečnostných pásov.
Opäť väčšina kandidátov s opatrením pre zvýšenie bezpečnosti súhlasila. Viac ako polovica, 18 kandidátov, je za spätnú väzbu prostredníctvom plynového pedála. Šiesti sú za automatické obmedzenie rýchlosti a podľa ôsmych to netreba technologicky riešiť.
3. Mala by EÚ v nasledovnom Viacročnom finančnom rámci (Multiannual Financial Framework) pre roky 2021 – 2027 zvýšiť podiel z celkového rozpočtu venovaného doprave, určený na podporu cyklodopravy?
Zatiaľ čo cyklodopravu ako najbežnejší spôsob dopravy využíva 8 % obyvateľov EÚ, pre podporu bicyklovania je momentálne (pre roky 2014 – 2020) určených iba 1,5 % zhruba stomiliardového rozpočtu na dopravu.
Trom kandidátom sa zdá súčasné percento dostatočné, dvadsiati dvaja by ho zvýšili na 3 % a deviati na aspoň 10 %.
4. Mala by EÚ mať kvalitatívne štandardy/usmernenia pre cyklistickú infraštruktúru?
EÚ momentálne nemá prijaté žiadne minimálne štandardy pre cyklistickú infraštruktúru. Niektoré členské štáty nemajú ani príslušné právne predpisy pre cyklistickú infraštruktúru, určujúce jej šírku, viditeľnosť, značenie a ďalšie parametre. Jedným z dôsledkov tejto situácie je, že významná časť investícií EÚ sa používa na budovanie cyklistickej infraštruktúry, ktorá nie je bezpečná či dokonca vytvára bariéry pre bicyklovanie.
Takmer všetci kandidáti sa zhodli v potrebe štandardov. Najväčšia časť by podporila záväzné štandardy všade, deviati len v prípade financovania z EÚ a desiati len ako nezáväzné odporúčania.
5. Elektrické bicykle by mali byť považované za štandardné bicykle alebo za motorové vozidlá?
Viac ako 95% elektrických bicyklov, predaných v Európe, sú štandardné elektrické bicykle typu Pedelec-25 (elektromotor má maximálny výkon 250 W a podporuje pedálovanie iba do rýchlosti 25 km/h, nad ňou sa podpora elektromotora vypína). Dnes ich členské štáty EÚ považujú za štandardné bicykle, ktoré nemajú stanovené žiadne registračné a poisťovacie povinnosti. Motorové vozidlá musia mať uzavreté povinné zmluvné poistenie na škody, spôsobené prevádzkou, musia byť registrované a musia mať evidenčné číslo vozidla. Ustanovenie týchto povinností aj pre e-bicykle typu Pedelec-25 by malo významný negatívny dopad na počet ľudí používajúcich bicykle.
Potešilo nás, že výrazná väčšina považuje e-bicykle za bicykle, iba traja kandidáti by ich zaradili medzi motorové vozidlá.
Ďalšie otázky boli osobnejšieho charakteru:
6. Ako často bicyklujete?
Aj keď sa našli aj takí, ktorí nebicyklujú vôbec, väčšina kandidátov aspoň raz za čas na bicykel sadne. Týchto 15 jazdí na bicykli aspoň raz do týždňa:
Meno | Strana | Ako často? |
Agáta Janková | MKDA-MKDSZ | denne |
Pavol Jusko | OľaNO | denne |
Dominik Hatiar | PS/Spolu | denne |
Ivan Matušek | DS | často |
Eva Šinková | MKDA-MKDSZ | často |
Ivan Štefanec | KDH | často |
Pavel Macko | PS/Spolu | často |
Zora Jaurová | PS/Spolu | často |
Lenka Jakubčová | SaS | často |
Zoltán Bogoly | MKDA-MKDSZ | často |
Lucia Ďuriš Nicholsonová | SaS | často |
Igor Dušenka | OľaNO | často |
Anikó Mészáros | SMK-MKP | často |
Simona Petrík | PS/Spolu | často |
Sergej Kozlík | Národná koalícia | často |
7. Bicyklovali by ste častejšie, keby boli podmienky pre bicyklovanie bezpečnejšie a pohodlnejšie?
Neprekvapilo nás, že aj tu sa takmer všetci zhodli na odpovedi áno, dôležité je ale uvedomiť si aj takúto samozrejmosť.
8. Podporili by ste v Európskom parlamente zriadenie parlamentnej skupiny pre bicyklovanie?
V doterajších volebných obdobiach spolupracovala ECF s mnohými europoslancami a mnohí z nich uviedli prípadné zriadenie neformálnej parlamentnej skupiny vo volebnom období ako veľmi užitočné. Takáto skupina by mohla spájať úsilie poslancov, podporovať širšie spojenectvá pre rozvoj bicyklovania a zviditeľňovať ho v europarlamente.
Táto doplňujúca otázka mala pre nás teda zmysel najmä pre budúce advokačné aktivity a sme radi, že väčšinu kandidátov môžeme v pripade zvolenia za týmto účelom kontaktovať.
Kompletné odpovede všetkých kandidátov si môžete pozrieť v tejto tabuľke.
Pôvodný dotazník aj záväzok pripravila Európska cyklistická federácia (ECF), vďaka čomu ho vyplnili kandidáti v 25 európskych krajinách. ECF presadzuje lepšie podmienky pre cyklodopravu a cykloturizmus na európskej úrovni a zároveň pomáha členským organizáciam v ich aktivitách. Tento prieskum sme pripravili spolu s ďalším slovenským členom, Nadáciou Ekopolis.
Prajeme Vám príjemnú cestu na bicykli k sobotným volebným urnám a nech bude výsledok akýkoľvek, určite budeme presadzovať záujmy cyklistov v europarlamente aj naďalej.
Voľ bicyklom!