Tlačová správa Cyklokoalície z dňa 31. 12. 2019
Rok 2019 bol pre chodcov na Slovensku opäť tragickejší. Kým v roku 2018 narástol počet usmrtených na 59 obetí, tentorok bol rovnaký počet dosiahnutý už v novembri. Ďalšie obete pribudli aj pred vianočnými sviatkami. Cyklokoalícia preto požaduje podniknúť kroky, ktoré povedú k skutočnej ochrane najzraniteľnejších účastníkov premávky. Potrebné sú podľa nej zmeny v legislatíve aj v infraštruktúre.
Štatistiky Polície SR ukazujú, že bezpečnosť pešieho pohybu sa u nás stále nedarí zvyšovať. Kým v roku 2017 zomrelo v premávke 49 chodcov, v roku 2018 to bolo 59 a v roku 2019 bude toto číslo opäť vyššie. Spomedzi krajov je na tom so 16 usmrtenými najhoršie Košický kraj. Práve december patrí dlhodobo k najrizikovejším mesiacom, čo sa žiaľ potvrdilo aj tento rok.
K zvlášť tragickej udalosti došlo v Michalovciach, kde cúvajúci vodič kuriérskej dodávky na chodníku zabil 18-ročné dievča. V ten istý deň prišla o život 60-ročná žena v Trebišove, ktorú vodič auta zrazil na priechode pre chodcov. Rovnaký scenár sa opakoval o dva dni neskôr v Šahách, kde po zrážke na priechode zomrela 61-ročná chodkyňa. Takmer štvrtina všetkých nehôd s usmrtením chodca sa tento rok odohrala na priechodoch pre chodcov.
„Priechody pre chodcov sú miestom, kde by mal byť chodec chránený viac, preto je aj v tomto potrebné zmeniť legislatívu. Vodič auta sa musí k priechodu približovať takou rýchlosťou, aby vedel zastaviť, keď naň chodec vstúpi. Neprehľadnosť situácie ani znížená viditeľnosť nemôže byť ospravedlnením zabitia človeka. Naopak, mala by viesť k zvýšeniu ostražitosti vodiča a zníženiu rýchlosti auta,“ hovorí Dan Kollár z Cyklokoalície. Takúto zmenu zákona už Polícia SR v minulosti iniciovala, návrh však nakoniec do platnosti nevošiel.
Rok 2019 však priniesol aj legislatívne zmeny, ktoré chodci ocenia. Novelizáciou zákona o cestnej premávke sa od 1. decembra 2019 zakázala jazda automobilom po chodníku. Tá bola doteraz možná, pokiaľ išlo auto zaparkovať, čo bolo v praxi nejasné. Tiež sa po novom sprísnil zákaz používania mobilov za volantom. Podľa združenia ide o výrazne pozitívne zmeny, pokiaľ ich bude polícia skutočne vymáhať, spolu s efektívnejším meraním rýchlosti. „Stále však zostal v zákone absurdný európsky unikát, plošné umožnenie parkovania na chodníku,“ dopĺňa Kollár.
Veľkú časť zodpovednosti majú podľa Cyklokoalície na pleciach samosprávy. „Keď hovoríme o bezpečnosti pešieho pohybu, najzásadnejším faktorom je rýchlosť automobilov. Práve obce a mestá majú v rukách nástroje, ktorými ju možno znížiť – vytváranie zón 30, úpravy infraštruktúry či znižovanie tranzitu obcami. Efektívne upokojovanie je nevyhnutné na to, aby v roku 2020 táto smutná štatistika opäť nenarástla,“ uzavrel Kollár.
Aky kontrast s hlavnym mestom Norska – Oslo: Pri podobnom pocte obyvatelov (673000) v roku 2019 zahynulo: 0 chodcov, 0 cyklistov, 0 deti. https://twitter.com/andershartmann/status/1212465415743512576
Veľmi pochybujem o schopnosti vnímať realitu autora požiadavky: „Vodič auta sa musí k priechodu približovať takou rýchlosťou, aby vedel zastaviť, keď naň chodec vstúpi. “
Autor chce preniesť zodpovednosť z idiotov čumiacich do mobilu so slúchadlami na ušiach prechádzajúcih cestu na vodiča.
Ak by sme chceli túto požiadavku jednostrannej zodpovednosti skutočne zaviesť, znamenalo by to výlúčenie automobilovej dopravy z miest, kde sa pohybujú chodci.
idioti su na oboch stranach, otazka je ako je na tom po zrazke auta s chodcom vodic, a ako chodec… neraz som videla idiota cumiaceho do mobilu za volantom ked prechadzal cez prechod pre chodcov… skoro taki isti geniovia parkuju tesne pred, pripadne aj na vstupe na prechod a znemoznuju tak vyhlad… V civilizovanej krajine ma vodic proste respektovat dopravne znacenie, ak je tam znacka prechod pre chodcov, znamena to ze nan moze kedykolvek vstupit chodec…
pre prechod mám jediné prirovnanie = strelnica t.z., že môžeš vstúpiť, ale musíš aj ty, chodec , kontrolovať , či ťa vodič vidí, či spomaľuje, či sa nevyvíja zrazu situácia ináč, auto je proste nabitá zbraň a tak sa treba pred ním správať, netreba sa doslova slepo spoliehať na svoje práva, pretože ( chodec) súd vyhráš, ale len ak to prežiješ . . . a polícia by mal dôslednejšie pokutovať používanie mobilu na prechode
Moj pristroj dokáže zablokovať vsetky aj najmodernejšie auta sveta.
Pre Europu ich je treba cca 120 milioniv.
Ma niekto zaujem o môj pristroj?