Spolupráca OZ Cyklokoalícia a ideas into energy gGmbH v rámci projektu Cyclurban+ (Mobility Change, Not Climate Change) vyústila do prezentácie výsledkov a odporúčaní opierajúcich sa o prieskum realizovaný so zástupcami slovenskej regionálnej a miestnej samosprávy. Zástupcovia organizácií zároveň slávnostne odovzdali tzv. policy brief štátnemu tajomníkovi Ministerstva dopravy a výstavby (MDV SR) Jaroslavovi Kmeťovi, ako aj vedúcemu úradu Romanovi Krpelanovi z Úradu podpredsedníčky vlády SR pre investície a informatizáciu.
Policy brief, ktorý vychádza z výsledkov prieskumu, vypracovali projektoví partneri pod titulom Skutočne podporujme cyklodopravu – nevymýšľajme koleso. Jeho cieľom je zhrnúť najzásadnejšie zistenia v oblasti doterajšej praxe financovania cyklistickej infraštruktúry na Slovensku. Ďalším cieľom predloženého dokumentu je poukázať na doteraz nevyužitý potenciál Slovenska v oblasti zvyšovania podielu cyklistickej dopravy a zároveň predostrieť konkrétne návrhy na zlepšenie existujúcich finančných schém.
Témou dotazníkového prieskumu, ktorý bol realizovaný na prelome marca a apríla 2020, bolo vyhodnotenie fungovania nástrojov financovania cyklistickej infraštruktúry z pohľadu samospráv. Celkový počet až 130 zapojených samospráv je dobrým signálom, ktorý zreteľne deklaruje záujem obcí, miest, mestských častí, ale aj samosprávnych krajov o problematiku rozvoja cyklodopravy. Obsahovú štruktúru dotazníka tvorili témy projektových kapacít samospráv pri spracovávaní projektových návrhov, ich skúseností s doterajšími výzvami, miery zapojenia samospráv, vrátane otázok zameriavajúcich sa na budúce zmeny nastavenia systému financovania cyklistickej infraštruktúry na Slovensku. Výsledky dotazníkového prieskumu nájdete na tomto odkaze.
Prvé z v úvode spomínaných stretnutí sa uskutočnilo 3. júna 2020 na pôde MDV SR. Dotazníkové zistenia a obsah policy briefu bol odprezentovaný štátnemu tajomníkovi rezortu dopravy Jaroslavovi Kmeťovi. Prezentácia sa sústredila aj na stručnú analýzu rozvoja cyklistickej dopravy doposiaľ, pričom na príkladoch úspešných krajín a miest ilustrovala dôvody nedostatočného rozmachu tejto formy dopravy u nás. Dokument navrhuje možné riešenia vo sfére financovania cyklistickej infraštruktúry, ktoré zásadne prispejú k efektívnejšej a najmä adresnejšej podpore vzniku takej infraštruktúry, ktorá vzhľadom k intenzitám priestorového pohybu a jeho dĺžke vhodnej pre cyklistickú dopravu bude viesť k väčšiemu využitiu bicykla na dopravné účely. Štátny tajomník Kmeť ocenil výsledky projektu a prisľúbil cyklistickej doprave systémovú podporu zo strany MDV SR.
Vzhľadom na to, že pre financovanie infraštruktúry cyklistickej dopravy sú v súčasnosti európske zdroje kľúčové, s výsledkami prieskumu a závermi policy briefu bol konfrontovaný 11. júna aj Úrad podpredsedníčky Vlády SR pre investície a informatizáciu. Vedúcemu úradu Romanovi Krpelanovi bola tlmočená predovšetkým potreba pokračovania finančnej podpory z európskych zdrojov pre samosprávy, ktorá bude práve v čase rozpočtových výpadkov municipalít nevyhnutná. Diskusia neopomenula ani problematiku kľúčových faktorov rozvoja cyklistickej dopravy, pričom tieto by mali byť pre budúce nastavenie financovania rozhodujúce a rešpektované vo väčšej miere ako tomu bolo doposiaľ. Úloha úradu bude v tomto procese podstatná vzhľadom na to, že od 1. júla 2020 sa transformuje na nové Ministerstvo pre investície, regionálny rozvoj a informatizáciu s potenciálnym výrazným vplyvom na budúce smerovanie európskych financií v oblasti rozvoja cyklistickej infraštruktúry.
Pokiaľ ide o samotné odporúčania, navrhujeme smerovať dostupné zdroje predovšetkým do oblasti rozvoja mestskej a prímestskej infraštruktúry cyklistickej dopravy, oddeliť financovanie cyklodopravy od voľnočasového bicyklovania (vrátane cykloturistiky), definovať dlhodobo platné kritériá vyhodnocovania výziev či zjednodušiť ich byrokratickú záťaž, ale aj vytvoriť jednotný a prehľadný portál financovania cykloinfraštruktúry na Slovensku. Takto koncipované zmeny prispejú v prvom rade k zvýšeniu administratívnych kapacít venovaných téme cyklistickej dopravy v rámci jednotlivých úradov, príprave kvalitnejších koncepcií rozvoja cyklistickej dopravy, ale najmä k príprave takých projektov, ktoré dokážu skutočne zmeniť dopravné správanie veľkého počtu obyvateľov a budú tak viesť k štátom deklarovanému cieľu rastu podielu cyklistickej dopravy na Slovensku.
Zámerom projektových partnerov je podať pomocnú ruku rezortom pri uvádzaní týchto zmien do praxe. Prvým, avšak o to dôležitejším krokom bude zriadenie medzirezortnej pracovnej skupiny, ktorej cieľom bude zlepšovať podmienky pre podporu cyklistickej dopravy a cykloturistiky, predovšetkým v zmysle zjednodušenia a zrýchlenia výstavby novej infraštruktúry. Skupina by mala vzniknúť začiatkom júla pod riadením MDV SR. Našim zámerom je pomôcť rezortom s vykonaním tak potrebných zmien, pričom zapracovanie navrhovaných odporúčaní budeme pozorne monitorovať.
Na stiahnutie:
Ďakujem Vám za takúto pozitívnu správu, veľmi Vám držím palce, aby sa to podarilo a ešte radšej budem, ked sa aj ja ešte dožijem kedy by som 6 km vzdialenosť do práce, mohla absolvovať na bicykli.
Mám 56 rokov, 30 ročné skúsenosti v samospráve a za sebou konkrétny projekt, ktorý sme spracovali ešte ako Združenie miest a obcí Dolná Orava a neuzrel svetlo sveta dlhých 16 rokov, je zatvorený v krabici.
Dobrý deň Alena,
Ďakujeme za pozitívnu odozvu. Ak môžete, prosím zašlite nám detaily projektu na info@cyklokoalicia.sk.
Ďakujeme!