Prvá časť trasy R47 na Slovnaftskej hotová

Na Slovnaftskej ulici v blízkosti Prístavného mosta bola 31. júla 2020 otvorená prvá časť cyklotrasy R47 (Dolnohonská radiála). Jej história siaha ešte do roku 2014, kedy sa sfinalizovalo presné umiestnenie. Trasa bola vybudovaná v balíku preložiek ciest súvisiacich s projektom D4R7 (diaľničný obchvat Bratislavy a rýchlostná cesta). Vzniknutý úsek je znázornený na obrázku:

Situácia vzniknutého úseku cyklotrasy R47, oranžovou vpravo hore.

Dĺžka novej cyklotrasy je približne 400 metrov a vedie zatiaľ „odnikiaľ nikam“ ;-). Umožňuje však obísť turbínovú okružnú križovatku, čo je typ križovatky, ktorý je pre cyklistov extrémne nevhodný a nebezpečný – ide o viacpruhový kruhový objazd a na odbočenie do niektorých smerov je možné použiť len vnútorné pruhy. Cyklista v takejto križovatke (bez samostatnej cyklistickej komunikácie) tak má autá sprava i zľava. Pre veľké množstvo cyklistov a najmä deti je to absolútna bariéra v použití bicykla. (V Bratislave máme príklad pri zóne Bory – zo Záhorskej Bystrice do Lamača treba použiť ľavý pruh.)

Vzniknutú trasu približujú nasledovné fotografie.

Provizórny začiatok cyklotrasy na pôvodnej Slovnaftskej ulici. Tento úsek ulice bude po dostavbe pre autá zaslepený, cyklotrasa R47 však povedie až po Prístavný most, kde sa napojí po trasu O4.
Za dočasným začiatkom začína už trvalé riešenie: vľavo pás pre cyklistov, vpravo pre chodcov.
Preložka Slovnaftskej i súbežná R47.
Križovatka s Komárňanskou. Cyklisti, aj keď idú po hlavnej cyklotrase a súbežne s hlavnou cestou, dávajú prednosť v jazde autám z bočnej ulice.
Na križovatke s Komárňanskou (z oboch strán) je použitý nesprávny piktogram označujúci koridor pre cyklistov.
Permanentný neduh našich cyklopriechodov. Namiesto bezbariérového riešenia s plne zapusteným alebo žiadnym obrubníkom je tu „schod“ v rozpore s TP 085.
Ďalšie križovanie je s Lúčnou. Cyklisti na hlavnej trase opäť na vedľajšej ceste. Obrubníky taktiež nie sú v rovine. Tu už je vodorovné značenie iba symbol bicykla (nie nesprávny koridor pre cyklistov).
Križovatka s Lúčnou z druhej strany.
Spoločná cestička sa delí pred zastávkou Terminál.
Začiatok spoločnej cestičky v mieste križovania pôvodnej odbočky do prekladiska.
Rozvetvenie pred terajším ukončením trasy. Smerom do Slovaftu sa prechádza priechodom na druhú stranu.
Za ostrovčekom vedie cyklopriechod šikmo a pokračuje sa ďalej vo vozovke.
Oddelenie chodníka a cestičky pre cyklistov obrubníkom.
Od Slovnaftu naviguje cyklistov najskôr smerové značenie.
A neskôr aj prikázaný smer jazdy (mimo turbínovej okružnej križovatky).
So zodpovedajúcim vodorovným značením.
Žiaľ na vjazde na cyklotrasu sa opäť nachádza (nezapustený) obrubník, navyše v ostrom uhle na smer jazdy, čo pri horších podmienkach (vlhkosť, sneh) môže viesť k odskočeniu kolesa a pádu.
Už v prvé dni je cyklotrasa využívaná.

Na stavebné nedostatky, konkrétne spomínané výškové rozdiely na ostrovčekoch či nájazdoch na cyklotrasu, sme pred niekoľkými týždňami upozornili samotného stavebníka aj špeciálny stavebný úrad. Odpoveď nás potešila a stavebník by mal do konca augusta tieto nedostatky odstrániť.

Pozitívna odpoveď špeciálneho stavebného úradu.

Napriek drobným nedostatkom v realizácii, ktoré by mali byť čoskoro odstránené, je táto cyklotrasa významným prínosom. Na pokračovanie smerom na Slovnaft si zrejme ešte počkáme, ale už v tejto fáze bude cyklocestička slúžiť nielen na bezpečné obídenie križovatky, ale aj ako príklad komplexnej tvorby dopravných projektov s ohľadom na všetky spôsoby dopravy.

2 thoughts on “Prvá časť trasy R47 na Slovnaftskej hotová

  1. Konečne štandard, aby k ceste bol aj postavený aj chodník a cyklotrasa. Dôležité je aby sa prepojil nadjazd nad Bajkalskou a Malý Dunaj skôr, ako zrušia ten krátky úsek od nadjazdu po prístav.
    Nepáči sa mi ale riešenie, kde pri prejazde okolo okružnej križovatky cyklisti musia dávať prednosť v jazde. Stále ale lepšie ako „Zosadne z bicykla“. Cyklisti si ešte počkajú aby nás vnímali ako rovnocenný dopravný prostriedok. K preferovaniu cyklodopravy to je ešte na večnosť.

  2. kruhovy objazd v meste v silnej dopravnej premavke /TEPNE smer JUH z BA
    vybudovany bez osvetlenia je NEBEZPECNY

Comments are closed.