Smutný osud novomestského participatívneho rozpočtu alebo Prečo pokračovanie Sibírskej tento rok nebude

Participatívny rozpočet je pre samosprávy skvelým nástrojom, ktorý umožňuje zapojenie obyvateľov do tvorby ich okolia, a MČ Bratislava – Nové Mesto bola u nás jeho priekopníkom. Minulý rok sme sa úspešne zapojili aj my s projektom drobného zlepšenia cyklodopravy v okolí parku na Račianskom mýte. Tento projekt, ani žiadny iný, však tento rok bohužiaľ zrealizovaný nebude.

Čo je to participatívny rozpočet?

Na úvod si ešte k participatívnemu rozpočtu (PR) aj konkrétne tomu novomestskému povieme niečo viac. Program OSN pre ľudské sídla (UN – Habitat) definuje PR ako „mechanizmus (alebo proces), pomocou ktorého sa obyvateľstvo rozhoduje alebo podieľa na rozhodovaní o tom, kam smerujú všetky alebo časť dostupných verejných zdrojov“. Pojem vznikol v roku 1989 v brazílskom meste Porto Alegre, odvtedy bol úspešne použitý vo viac ako 1500 mestách po celom svete. Podporuje účasť obyvateľov na správe vecí verejných a rozvíja občiansku spoločnosť tým, že umožňuje občanom navrhovať malé komunitné projekty, ale aj väčšie zadania či priority.

S PR sa možno stretnúť aj na Slovensku – začal práve v MČ Bratislava Nové Mesto už v roku 2014, neskôr bol použitý v Banskej Bystrici, v Trnave, v Prievidzi či v Trnavskom samosprávnom kraji. Proces PR je možno dlhší, ale jeho cieľom je premietnuť nápady do kvalitných projektov, zoznámiť aktívnych ľudí v danom území navzájom, ale aj s miestnymi úradníkmi či fungovaním samosprávy. To sa v tomto prípade teda naozaj podarilo, i keď asi inak, ako by bolo žiadúce.

Čo už vzniklo vďaka PR?

Aj keď si to možno uvedomuje málokto, aj práve vďaka novomestskému PR došlo v minulosti k zlepšeniam pre každodenných cyklistov. V roku 2015 uspeli hneď dva projekty. Jedným z nich bolo vypracovanie štúdie tzv. Trans-sibírskej magistrály, oficiálne cyklotrasy S330 na Sibírskej ulici, ktorá bola neskôr aj zrealizovaná (viac sme o nej písali tu).

Značenie, ktoré umožňuje cyklistom využívať Sibírsku ulicu aj v protismere a vyhnúť sa tak napríklad rušnej Račianskej.

Ďalším úspešným bol projekt Cyklostojany, ktorý riešil (v tej dobe ešte o niečo pálčivejší ako dnes) problém s parkovaním bicyklov vo verejnom priestore. Vhodné miesta boli vytipované na základe ankety a nakoniec boli v mestskej časti umiestnené dodnes hojne využívané bezpečné stojany (Račianske mýto, OD Slimák, ŽST Vinohrady, Fakulta managementu UK, ZŠ Sibírska).

Stojany pred Fakultou managementu UK v blízkosti Zimného štadióna či kúpaliska Tehelné pole, ktoré tiež pribudli vďaka PR.

Ešte zaujímavejším projektom, ktorý vznikol vďaka podpore z PR v jeho pilotnom ročníku, je komunitná Cyklodielňa BANM. Tá funguje v priestoroch na Pionierskej 12 na dobrovoľnéíckej báze už viac ako 5 rokov a stále poskytuje možnosť opraviť si bicykel či zapojiť sa do rôznych komunitných aktivít. Viac si o Cyklodielni BANM môžete prečítať v našej krátkej reportáži.

Príjemný opravovací utorok v komunitnej Cyklodielni BANM.

Projekt pokračovania cyklotrasy S330

Ako sme spomínali v úvode, aj minulý rok sme sa rozhodli do PR zapojiť a priniesť obyvateľom či návštevníkom mestskej časti drobné zlepšenie pri ich ceste na bicykli. Zamerali sme sa, prakticky, a aj trochu symbolicky, na pokračovanie jestvujúceho značenia na Sibírskej ulici a prepojenie s Mikovíniho ulicou. V plánovanej sieti cyklotrás ide o spojku S330, ktorá by sa výhľadovo mala napojiť na okruh O3 lemujúci park na Račianskom mýte, a po vybudovaní nového priechodu pre chodcov a cyklistov cez Šancovú pokračovať ako S134 po Ľadovej a Záhrebskej smerom k rozhlasu.

Plán vedenia cyklotrás v okolí Račianskeho mýta z mapa.cyklokoalicia.sk. (S134 je vedený po Ľadovej, na screenshote chýba kvôli nesprávnemu zobrazovaniu.)

Samotný projekt pracoval s obmedzeným rozpočtom, išlo teda najmä o menšie úpravy, ktoré by ale zlegalizovali a sprehľadnili pohyb týmto územím na bicykli. Riešili sme územie Sibírskej od križovatky s Kraskovou smerom na západ, kde došlo pre cyklistov k zobojsmerneniu severnej časti ulice. Následne je cyklista vedený pasážou, z ktorej výjde v samotnom parku, odkiaľ ho cestička pre chodcov a cyklistov legálne vyvedie na Mikovínoho ulicu. Pred budovou obchodnej akadémie pokračuje krátky úsek v málo frekventovanej vozovke, následne opäť po cestičke pre chodcov a cyklistov až po hranicu mestskej časti na Smrečianskej ulici.

Vizualizácia k projektu pre PR 2020 Lepšia cyklodoprava pre Nové Mesto.

Okrem tohto vodorovného a zvislého dopravného značenia sú v projekte umiestnené aj smerové tabule označujúce významné dopravné ciele. Projekt je tiež odkonzultovaný s kompetentnými na mestskej časti aj na magistráte, pozrieť si ho môžete tu.

Aktívny občan mieni, zastupiteľstvo mení

Samotný proces prípravy a výberu podporených projektov bol pomerne obšírny a trval štyri mesiace, od mája do augusta 2019. Počas nich sa všetci autori projektov niekoľkokrát spoločne stretli, diskutovali o svojich projektoch a nápadoch a postupne ich vylepšovali po obsahovej aj formálnej stránke. V septembri potom nasledovalo verejné zvažovanie, alebo tzv. deliberácia, teda niečo ako moderovaná verejná diskusia s aspektom spoločného rozhodovania. Cieľom tejto diskusie bolo zostavenie kritérií, na základe ktorých každý zapojený hodnotil všetky projekty, okrem toho svojho.

Popritom bolo spustené hlasovanie verejnosti, a to ako kontrolované, fyzické, pre občanov s trvalým pobytom v mestskej časti, tak aj otvorené online hlasovanie. Všetky tri spôsoby hodnotenia sa dali dokopy a na základe nich boli vybrané podporené projekty. V októbri 2019 dostali informáciu o tom, že ďalším krokom bude podpis zmluvy po novom roku. Projekty bolo potrebné stihnúť zrealizovať v roku 2020, čo sa nejavilo ako problém.

Výsledky participatívneho rozpočtu v MČ Nové Mesto pre rok 2020. Okrem ďalších prospešných projektov bol podporený aj ten náš. Vo fyzickom hlasovaní skončil druhý a online hlasovanie vyhral, čo ukazuje na záujem verejnosti o zlepšenie cyklodopravy.

Začiatkom februára 2020 zastupiteľstvo schválilo nový rozpočet mestskej časti, vrátane prostriedkov vyčlenených pre tieto projekty. Bolo ešte potrebné doladiť niekoľko dokumentov, čo komplikovala situácia s COVID-19, v júni už ale zastupiteľstvo definitívne schvalovalo zaslanie dotácii. Tu nastala prvá chyba, zastupiteľstvo totiž omylom (?) schválilo nesprávne uznesenie s inými položkami, a tak dotácie nemohli byť vyplatené.

Bolo potrebné prijať nové uznesenie, a to bolo možné až v septembri, keďže zastupiteľstvo v lete nezasadá. Formalita. Na septembrovom zastupiteľstve sa materiál prerokovať nestihol, aj napriek tomu, že kancelária participácie žiadala o presun tohto bodu do prvej polovice rokovania, opäť sa teda čakalo. Tento týždeň sa opäť konalo zastupiteľstvo, kde sa tento bod konečne dostal do programu. 10 poslancov hlasovalo za, 11 sa zdržalo, projekty z participatívneho rozpočtu preto tento rok nebudú podporené.

Výsledok hlasovania poslancov MČ Nové Mesto.

Čo bude ďalej?

Aký bude ďalší osud podporených – nepodporených projektov nevieme, tento rok sa ale realizovať určite nebudú. Nebude tak zrealizované ani cykloprepojenie Sibírskej a Mikovíniho, napriek tomu z vlastných financií (vašich príspevkov a 2% z dane – ďakujeme) zaplatíme aspoň projekt dopravného značenia a darujeme ho mestskej časti, ktorá ho môže realizovať. Schválené prostriedky na participatívny rozpočet sa asi neminú, malo by teda byť z čoho.

Necheme ale nariekať len preto, že nebol podporený náš projekt. Ako Cyklokoalícia sa venujeme množstvu rôznych aktivít a táto bola len malou časťou z nich, preto sa nám svet nezrúti. Zapájali sa však aj jednotlivci či menšie združenia, ktoré projektom venovali obrovské množstvo úsilia a svojho voľného času, s cieľom zlepšiť svoje okolie.

Neumožnili im to poslanci, ktorí do týchto tém potrebujú prenášať žabomyšie vojny medzi sebou či úradom, potrebujú vidieť projekty podporené v svojom volebnom obvode, alebo bohorovne hodnotia obsahovú časť projektov, ktoré pripravovalo a hodnotilo množstvo ľudí niekoľko mesiacov v súlade s nastavenými pravidlami, bez toho, aby sa unúvali zúčastniť napríklad verejného zvažovania. V konečnom dôsledku je to jedno – výsledkom je pochovanie tohto účinného nástroja na podporu demokratizácie a transparentnosti verejnej správy, strata dôvery, a zabrzdenie projektov, ktoré mohli urobiť mestskú časť lepšou.

3 thoughts on “Smutný osud novomestského participatívneho rozpočtu alebo Prečo pokračovanie Sibírskej tento rok nebude

  1. Je to veĺká škoda, myslela som si, že cyklistika je v našom meste priorita. Bolo by možné zverejniť mena poslancov, ktorí hlasovali proti? Aby som vedela koho nenam nabudúce voliť.

    1. Posledny obrazok v clanku je hlasovanie. Ti zelenou hlasovali za, zlti sa zdrzali a sivy ani neboli na zastulitelstve (alebo pred hlasovanim odisli).

Comments are closed.