Cyklokoalícia chce predísť zúženiu nábrežnej promenády, obrátila sa na súd

Tlačová správa Cyklokoalície z dňa 26. 11. 2020.

Projekt pokračovania River Parku na dunajskej promenáde sa približuje k realizácii, podľa Cyklokoalície však prinesie zhoršenie podmienok pre chodcov aj cyklistov. Developer podľa nej nerešpektuje územný plán, ktorý územím vedie hlavnú mestskú radiálu. Občianske združenie preto podalo žaloby na Ministerstvo životného prostredia aj Okresný úrad, ktoré so stavbou súhlasili.

Po dokončení výstavby projektu CPR má byť priestor súčasnej promenády zúžený na polovicu kvôli umiestneniu terás, rovnako ako pred budovou River Parku. S týmto riešením sa stotožnilo aj Ministerstvo životného prostredia, ktoré v posudzovaní vplyvov na životné prostredie nezohľadnilo vedenie hlavnej mestskej cyklotrasy týmto územím. Rozhodnutie podpísal zastupujúci minister Árpád Érsek päť dní pred nástupom novej vlády.

Podľa Cyklokoalície tak príde s výstavbou komplexu k zhoršeniu podmienok pre chodcov aj cyklistov. Ministerstvo si podľa nej pri posudzovaní nezistilo skutkový stav a rozhodlo nezrozumiteľne, občianske združenie preto vo veci podalo žalobu a žiada zrušenie rozhodnutia. Zároveň upozorňuje na to, že developer dlhodobo vystupoval proti vedeniu cyklistov po nábreží, v roku 2018 napríklad odstránil značenie cyklotrasy.

„JTRE argumentovalo kolíznymi situáciami na zúženom priestore pred River Parkom 1, ktoré samo zapríčinilo. Zrušenie samostatnej cyklotrasy však pod touto zámienkou vybavilo aj v priestore budúceho komplexu CPR, kde boli šírkové pomery dostačujúce. V povoľovacom procese následne pracovalo s tvrdením, že pred CPR aj tak samostatná cyklotrasa neexistuje,“ hovorí Dan Kollár z Cyklokoalície.

Ďalším nezákonným krokom je podľa združenia územné rozhodnutie o stavbe, o ktorom rozhodol staromestský stavebný úrad. Upozorňuje, že jeho vydaniu musí podľa zákona predchádzať ukončenie posudzovania vplyvov na životné prostredie, k čomu nedošlo. Developer si tak zabetónoval dopravné riešenie územia napriek tomu, že zákon také rozhodnutie vydať neumožňoval. Voči rozhodnutiu sa odvolali, Okresný úrad však občianske združenie neuznal za účastníka konania.

„To považujeme za dosť opovážlivé. S tým istým okresným úradom sme už jeden súdny spor vyhrali, rovnako vo veci neuznania za účastníka územného konania. Podali sme preto žalobu aj na Okresný úrad Bratislava a žiadame zrušenie územného rozhodnutia. Sme presvedčení, že zákon je v oboch prípadoch na našej strane,“ doplnilo združenie.

„Ak súd rozhodne spravodlivo, stále je možné zabrániť tejto oligarchizácií verejného priestoru. Pokiaľ sa k téme pristúpi zodpovedne, nábrežná promenáda môže byť bez problémov príjemným verejným priestorom pre oddych a zároveň plniť funkciu cyklodopravnej tepny aj po výstavbe komplexu,“ uzavrel Kollár.

Aktivita je súčasťou projektu Obhajoba verejných záujmov v oblasti udržateľnej mobility, ktorý je podporený programom Active Citizens Fund.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.