Stav výstavby cyklotrás pri autobusovej stanici v novembri 2020

V máji 2020 sme priniesli reportáž o tom, ako prebieha výstavba cyklistickej infraštruktúry pri novej autobusovej stanici, v tomto článku ukážeme, čo sa za pol roka zmenilo.

Cyklotrasa O2 na Karadžičovej (úsek dotknutý projektom) je takmer hotová. Funkčný je priechod pre cyklistov cez Mlynské nivy i spoločná cestička pre chodcov a cyklistov pred budovou VÚB. Zostáva už len dobudovať cyklopriechod cez Páričkovu. Po dokončení tak bude cyklotrasa viesť bez prerušenia od Čulenovej po Lužickú ulicu (čiže po severný koniec CBC).

Už skôr vybudovaný cyklopriechod cez Mlynské nivy pre cyklotrasu O2. Na pokračovanie trasy R17 na Dunajskú si však musíme počkať.

Hotová je aj celá riešená časť cyklotrasy O3 – tu však šlo len o cyklopriechod cez Mlynské nivy na križovatke s Košickou. Na ďalšie pokračovanie smerom na Dulovo námestie si počkáme na výstavbu Zwirnu, smerom k Mostu Apollo ešte o niečo dlhšie, do doby kedy sa nanovo urbanizuje aj územie západne od Košickej.

Priechod cez Mlynské nivy tvorí krátku časť cyklotrasy O3. Na Košickej zostáva dobudovať už len zvyšok od Mosta Apollo po Miletičovu :)
Jeden stĺp svetelnej signalizácie z ostrovčeka zrejme ešte zmizne, ale aj tak nimi bude časť pre chodcov dosť fragmentovaná.

Najvýznamnejším prínosom pre sieť cyklotrás je však trasa R17 Prievozská radiála na ulici Mlynské nivy. Na severnej strane ulice je hotová a sprístupnená časť pri VÚB a pri budove Nivy Tower, na južnej strane je otvorený krátky úsek popri budove Twin City (od priechodu/zastávky MHD po Továrenskú). Všetko ako samostatná cestička pre cyklistov. Spoločný pohyb s chodcami je na južnej strane, od Chalupkovej po Košickú. Dokončená, ale nesprístupnená je časť od VÚB po cyklopriechod na južnú stranu ulice. Zostáva dokončiť úsek od priechodu po Nivy Tower.

Priechod pre cyklistov cez Svätoplukovu, ešte s nevymenenými symbolmi na semafóre, ale už s novým vodorovným značením. Namiesto štvorcov so stranou 50 cm sa používajú obdĺžniky 25×50 a zmenšila sa vzdialenosť medzi nimi.
Vzorové riešenie cyklotrasy vedenej poza zastávku. Nástupný ostrovček je prístupný dvomi priechodmi pre chodcov. Vlastný chodník vedie mimo priestoru zastávky, súbežne s cyklotrasou, od ktorej je oddelený pásom zelene. Na prvý pohľad je jasné aj materiálové oddelenie: asfalt pre cyklistov, dlažba pre chodcov. Na cestičke pre cyklistov sa nachádza plná čiara, keďže z dôvodu bezpečnosti (dva priechody) sa na tomto úseku nemá predbiehať.
Do dokončenia prác na stanici končí cyklotrasa na severnej strane v tomto bode. Chýbajúci úsek by mal pribudnúť do polovice roku 2021.
Cyklotrasa R17 pri budove Nivy Tower.
Aj druhá zastávka pri autobusovej stanici je cyklotrasou R17 obchádzaná.
Z cyklotrasy R17 vedúcej do Prievozu odbočuje cyklotrasa R26 na Dulovo námestie (vľavo).
Už otvorená časť trasy R17. Po plnej stredovej čiare sa nachádza varovná čiara na oddelenie protismerných častí obojsmernej cyklistickej komunikácie (2,5 m dlhé čiary s 0,5 m prerušeniami).
Novinkou je aj „holandská“ stredová deliaca čiara: 0,5 m čiara, 2,5 m medzera (v Holandsku sa používa mierne odlišná, ale podobná kadencia). Táto stredová čiara sa používa na oddelenie protismerných pruhov na cyklistickej konunikácii.
Pohľad na Mlynské nivy od Karadžičovej.
Priechod so zdvojenou signalizáciou pre cyklistov.
Cyklopriechod cez Mlynské nivy.
Široký priechod pre chodcov so samostatným a oddeleným cyklopriechodom.
Zatiaľ krátky segregovaný úsek cyklotrasy R17 na južnej strane Mlynských nív. Za zákrutou by mala v budúcnosti pribudnúť aj odbočka po Chalupkovej.
Zatiaľ zmiešaný pohyb na južnej vetve cyklotrasy R17 od dočasnej autobusovej stanice po Košickú.
Tento chodník je vyznačený ako spoločná cestička pre chodcov a cyklistov.
Nový priechod pre chodcov pri vyústení Svätoplukovej.

Rozostavaná je aj cyklotrasa R26 vedúca na Dulovo námestie, konkrétne medzi stanicou a VÚB. Stavba pokračovania po Páričkovej je viazaná na otvorenie Mlynských nív a presmerovanie liniek MHD.

Pri už vydláždenom chodníku pribudne asfaltová cyklotrasa R26 a do jám medzi ňu a vozovku stromoradie.
Štyri značky sú úsporne umiestnené na jeden stĺpik. Cyklotrasa R26 križuje vjazd do stanice.
Meniaca sa Páričkova. Vznikajúci dláždený chodník, vedľa ktorého sa bude nachádzať parkovací pruh a jednosmerný jazdný pruh. Úplne vpravo sa bude nachádzať obojsmerná cestička pre cyklistov.
Vyvýšený priechod. Cyklotrasa R26 bude v tomto mieste odbočovať vľavo.

Odstavenie bicyklov pre návštevníkov nákupného centra bude zabezpečnené vonkajšími stojanmi pri všetkých vchodoch. Okrem toho v blízkosti vstupu z Páričkovej pribudne aj veža na ešte bezpečnejšie parkovanie, napr. pri kombinovanej ceste bicyklom a autobusom.

Vznikajúci chodník na Páričkovej popri cykloveži. Cestička pre cyklistov však povedie po opačnej strane ulice.
Veža na parkovanie bicyklov.

MHD sa má na Mlynské nivy vrátiť v pondelok 16. novembra 2020, čo bude znamenať aj sprejazdnenie všetkých hotových častí pre cyklistov. Do tohto termínu nebude dokončená stredná časť cyklotrasy (na severnej strane pribudne až na jar/v lete 2021, na južnej ešte neskôr), takže dočasne bude stále nutná jazda vo vozovke alebo obchádzka cez Páričkovu a Svätoplukovu. Vybudované cyklotrasy tak budú dočasne plnohodnotne slúžiť najmä na príjazd k cieľom v ich blízkosti.

4 thoughts on “Stav výstavby cyklotrás pri autobusovej stanici v novembri 2020

  1. Mal by som otazku k jazde po vozovke okolo nedokonceneho useku. Na Slovensku je povoelena jazda v buspruhu alebo treba jazdit v pruhu pre auta, ktory je ale vzdialenejsie od kraja vozovky? dik

    1. Pokiaľ nie je v pruhu BUS vyznačený BUS a Cyklista, ako v niektorých lokalitách, tak ho nesmieš používať. Pravá strana následného pruhu pre vozidlá je teda logicky jediným riešením, ktorú využívam aj ja, keď si nevieš cestu vopred preplánovať inou trasou.

Comments are closed.