- Ochrana rúk – uzavreté celoprstové rukavice sú na bicykli v zime nutnosť. Už pri trochu chladnejšom počasí pri rýchlejšej jazde, cítite, keď ich nemáte. Najlepšie sa nám osvedčili rukavice s tajomným názvom windstopper (nie značka, funkčnosť, ktorá platí pri všetkých druhoch oblečka).
- Ochrana nôh – sneh, člapkanica mokro v topánkach to je zlý pocit. Nepremokavé cyklobotky sú pred vianocami nákladný darček pre seba. Jednoduché riešenie sú turistické výššie nepremokavé topánky, treba si však na ne zvyknúť. Tak či tak je to ale ľahšie ako šoférovať automobil v lodičkách s podpätkami :-) Uplne najlacnejšie, alebo tzv. krízové riešenie je dať si medzi ponožky a topánky malé igelitové sáčky. Tadial vám však noha nebude dýchať a keď sa vyzujete užijete si nielen vy…
- Výmena tepla – vhodné oblečenie vám spríjemní bicyklovanie. Ideálne je funkčné termoprádlo ako najspodnejšia vrstva, windstopper bunda/gate s možnosťou odvetrania ako najvrchnejšia vrstva. Medzi to, fleece alebo oldschoolový štrikovaný sveter so severským vzorom.
- Energia– v zime človek viac spáli na udržiavanie trvalej telesnej teploty. Banány, musli tyčky atď. vždy pomôžu! Cyklokuriérom pomáha slanina, tuk, na to však treba do sedla sadnúť na celý deň a pretvoriť si jemne metabolizmus…
- Zimný plášť – tak ako pri autách, aj bicykle sa prezúvajú. Horské sú do mesta v zime vyhovujúce, ale s cesťákom by ste mali navštíviť obchod a zainvestovať aspoň do CROSS plášťa. Odporúčam taktiež starý-známy trik, keď prvý krát napadne sneh alebo primrzne, ísť sa poriadne pošmýkať na miesto, ktoré dôverne poznáte, kde vás nič neprekvapí a tam si nacvičiť brzdenie, šmýkanie. Keď už ste na ľadovej ploche, v ideálnom prípade nebrzdite, nezatáčajte, držte rovnováhu s rozvahou!
- Podhustite pneumatiky – aby bicykel lepšie sedel na snehu, je ideálne trošku popustiť, nepotrebujete plné atmosféry, ale pevne k povrchu prilepený dopravný prostriedok
- Údržba bicykla– v zime je bicykel náchylnejší na koróziu. Odporúčam po každej jazde ho dôkladne očistiť od snehu, ideálne aj suchou handrou. Olejovať 3x tak často ako v lete. Existujú dokonca aj špeciálne zimné oleje, ktoré majú hustejšiu konzistenciu a v zime vydržia oveľa dlhšie, avšak chytajú špinu a tej je po Bratislave dosť. Najagresívnejšia na koróziu samozrejme nieje samotná voda, ale kombinácia so soľou!
- Viditeľnosť – reflexné pásiky, svetlá, blikačky, čelovky, reflexná vesta. Ak plánujete kúpiť nový ruksak, je dobré pozrieť taký s návlečným pršiplášťom. Ten sa potom nemusí využiť iba v daždi, ale taktiež ako reflexný prvok zvyšujúci bezpečie.
- Blatníky – do mesta nutnosť :)
- Jazdite v zime, mrznete menej – motivácia dochádzania do práce je úžasná. Určite ak budete bicyklovať správne, nebudete sa ponáhľať, udržíte svoje tempo a nespotíte sa a získate zdarma veľkú odolnosť voči chrípkam a iným neduhom. Otužovanie je najspolahlivejšia prevencia. Taktiež v zime ľudia poväčšinou trávia menej času na čerstvom vzduchu, ktorý je dôležitý aj pre celkovú vyrovnanosť. A na zimnom jazdení sú nájlepšie pohľady a konverzácie s ďalšími cyklistami v meste ;)
fotky od: Švihaj šuhaj Ferenc Viola, Cyklokuchyňa, Flickr – Földi Tamás, Flickr – DewCon,
Máte pre nás ďalšie užitočné tipy? Napíšte nám ich do diskusie !
Super článok, toto ľudia potrebujú.
Pridal by som ešte:
11. po príchode do práce sa v prípade spotených vecí hneď prezliecť do suchého – najmä ak tam nemáte dostatočne vykúrené,
12. veľký pozor na mokré električkové koľaje, šmyk na nich je neovládateľný,
13. najlepšie si ráno pred jazdou pozrieť vonkajšiu teplotu – slnečné byty obrátené na juchovýchod veľmi klamú,
14. myslieť na oveľa dlhšiu brzdnú dráhu na snehu. Aj s prihliadnutím na to, že šoféri áut v kalamite riešia hlavne svoj problém s výhľadom a autom a pozornosť na slabo-viditeľných cyklistov veľmi nedávajú,
15. priechody priechodcov sa šmýkajú! Veď vieme, že mesto šetrí na kvalitnej farbe.
16. windstopper čiapka, alebo aspoň čelenka na uši.
Veľa zdaru!
Dik, a dik aj za dalsie tips
Vsetko bolu spomenute
Pre mna asi najneprijemnejsie pocas zimy,ked prsi a je mokro su brzdy.Mam klasicke celustove a vsimol som si ze strasne rychlo sa mi zoderu brzdove gumicky ked su mokre cesty.
Ale nastastie nie je to az taka nakladna polozka ked ich dokopy 3-4 krat do roka vymenim
A svata pravda ten typ farby pouzitej na priechodoch to je trestny cin
Ten kto to schvalil…skoda sa dalej rozpisovat…
.. k tej farbe ,, si len spominam zasveteny rozhovor dvoch dochcdcov o palicke v typickej bratislavskej plusti…
na tie biele pasy nechod, tie sa velmi smykaju chod po okraji zebry…
typicke riesenie pre Bratislavu, sak obcan sa postara, aby to prezil…
Škoda, že som si 12. bod prečítal až teraz, nemusel som mať modrinu na boku a boľavé koleno :))
Ech ta brzdná dráha……. išiel som prirýchlo, dlha brzdná dráha ale stačilo by mi tak o 2-3 metre a zastavil by som ale som nabúral do auta vychádzajúceho z parkoviska :D
Pouzivat obi dve brzdi…..zadnú cca65% …prednú cca30
Včera som použil lyžiarsku kuklu (iba s výrezom na oči) a bola to najlepšia vychytávka – hreje a zároveň dýcha.
A v článku ma pobavili „potpätky“ :D
Kukla je fajn, ale vyrez na oci by mal byt vacsii aby si mal spravne periferne videnie
Bod cislo 8 jednoznacne patri na prve miesto! Hlavne v Bratislave/ na Slovensku.
nie su zoradene podla dolezitosti ;)
Bežci za tmy dokonca čisto v čiernom, to je pohroma na neosvetlených trasách. Vystavujú riziku nie len seba ale aj cyklistov.
Ale inak super clanok!
a nezabudnúť na okuliare (minimálne keď sneží sú na nezaplatenie).
umelohmotné zámky pri príliš nízkej teplote zamŕzajú (dosť nepríjemné nevedieť odomknúť svoj zámok)
Odporucam do kazdeho zamku obcas cvrknut trosku oleja, zamky zamrzaju…Okuliare ano! idealne bezfarebne alebo take tie zlte..
Ako prve dam dole kosiky z pedalov. Uz som mal dva zbytocne a komicke pady len kvoli tomu, ze som nemohol dat rychlo nohu z pedalu :)
Haha, pobavilo ;) ano toto su take upravy na zimu dost vhodne ;)
Kosiky som dal vcas dole, ale aj tak som mal dost neprijemny pad 2.1.2013. Po smyku sa moje predne koleso dostalo do pedalu kamaratovho bicykla a skoncil som s prasknutym malickom, laktom v dlahe a napuchnutym kolenom. az ked sme sa pozbierali zo zeme, zistili sme, ze cesta je cisty lad. A pritom bolo +4. No pri dunaji su asi ine podmienky. Nevadi, nestalo sa nic vazne, ruka sa zahoji, bicykel opravi a sezona pokracuje
… z celoročného jazdenia ešte zopár rád:
-keď vídete z domu a myslíte si že je určite nad nlulou, cesta môže byť riadne primrznutá aj keď nič nevidno a potom to dosť v zatáčke bolí;)
-nebojte sa si dať pod prilbu tenkú čapicu (napr. Litex ich mával)
-ak je menej ako -5 dávam si rovno kuklu (nebojte sa ludia si zvyknú, vchádzam tak aj do banky a vždy všetkých pobavím :)
-ĽUDIA , hlavne reflexné prvky a aspoň blikačky. Sám som nahnevaný keď v uplnej tme zrazu predomnou neosvetlená, bez reflex, bez žltej farby cyklista
prvý bod, áno, modrina cez pol tela je tomu dôkaz :(
…pozor na reflexné prvky ked vás neosvetlia tak vám moc nepomôžu uprednostnujem blikačky
…pomôže aj spustit sedlo aby ste v prípade šmyku dočiahli na zem
…nezabúdajte,že nikdy neni tak zle aby nebolo ešte horšie
V zime super ked brzdy hučia ako kamión, netreba ani použiť trúbu :))
Super článok, jazdím 24/7, ale o seba sa nebojím, viac o bajk.. čo všetko treba použiť, aby bol dobre ochránený pred svinstvom na cestách?
jj, dobry clanok. a treba nosit vhodne cyklisticke oblecenie, lebo inak si koledujeme o problemy so zdravim :) ja som si oblubila foxracing.sk, ale tych eshopov a obchodov je dost
..ak nie su windstopper nohavice poruke, davam jednu vrstvu navyse – kratasy; a obcas sacky cez kolena medzi dve vrstvy nohavic
..ked mi je chladno v tretrach/topankach obalim spicky noh do novin alebo alobalu (alobal sa rychlejsie potrha)
..pod predne prieduchy v prilbe dam sacok aby mi tolko nefucalo na hlavu
Inak super poznamka k tomu, ze si treba ist vyskusat ako to smyka. Tiez to robim a potom viem ovela lepsie reagovat na ceste. Ked idem do zakruty a nie som si isty ci smyka alebo nie, tak rovno davam nohu dole z pedala a ocakavam podsmyknutie. Ked som zrazu na lade, tak len ziadnu paniku a nahle zmeny smeru a rychlosti. Casto pomoze mat lahsi prevod, udrzat grip a frekvencne to prepedalovat.
Tipy su samozrejme velmi uzitocne ale zastavam tiez nazor, ze z toho vseobecne netreba robit velku vedu, zakladne veci skontrolovat ale treba sadnut a ist. Myslim ze aj v NL,DK a SWE je prave vidno, ako „kazdodenne“ su nastaveni aj ludia aj ich bajky. Menej vrstiev lycra a profesionalnych doplnkov a viac pohody. Inak super, stastne bajkovanie