V septembri 2021 začalo v okolí križovatky Patrónka pribúdať zvislé dopravné značenie legalizujúce pohyb cyklistov po relatívne málo využívaných chodníkoch. Pribudli tiež stĺpiky zabraňujúce parkovaniu na týchto miestach.
Cieľom je vytvoriť prepojenie Dúbravky z centrom mesta cez Patrónku, v tejto fáze bez stavebných úprav. Ide o takzvané rýchle víťazstvá (quick wins), hoci slovo rýchle treba vnímať v kontexte slovenských reálií. Finálne riešenie sa pripravuje, jeho naprojektovanie, schválenie a realizácia však bude trvať dlhšie.
Po dokončení sa tak bude dať dostať od Slovenskej akadémie vied na Štefánikovej po upokojených komunikáciách (zóna 30, protismerné cyklopruhy a pod.) po Hlbokej ceste a Prokopa Veľkého až k Brnianskej. Aktuálne sa dá dostať legálne v protismere po „malej Brnianskej“ po ulicu Pri Habánskom mlyne. Po terajšej zmene to bude o ulicu ďalej, po Západný rad.
Projekt: Brnianska I, Brnianska II
V tomto mieste bude výjazd na chodník, ktorý bude zmenený na cestičku pre chodcov a cyklistov so zmiešanou prevádzkou.
Stav povrchu je aktuálne dosť zúfalý – je zničený parkovaním v rokoch minulých – a žiada si opravu, zrejme kompletným preasfaltovaním.
Na priechodoch v križovatke Patrónka sa zatiaľ nachádzajú extrémne vysoké obrubníky, mesto však v dohľadnej dobe plánuje debariérizáciu a legalizáciu prejazdu aj bicyklom.
Chodníkové vedenie pokračuje aj za prejazdom cez Mlynskú dolinu (ako budúca cyklotrasa R52 spájajúca Patrónku, Dúbravku a Devínsku Novú Ves).
Popri Lamačskej ceste vedie cyklotrasa až po zastávku Patrónka, kde sa bude odkláňať na parkovisko o úroveň nižšie. Prejazd cez zastávku nie je vhodný hlavne z dôvodu nedostatku priestoru a vysokej koncentrácii ľudí na frekventovanej prestupnej zastávke, ale tiež kvôli bariérovému vstupu do podchodu.
Zjazd na parkovisko je stavebný projekt, presahujúci rýchle opatrenia realizovateľné ako projekt organizácie dopravy. Našťastie je do tej doby možno využívať aspoň „zvykový“ chodník.
Pokračovanie po Dúbravskej ceste od parkoviska po kruhový objazd pri vjazde do areálu SAV bude zrejme formou ochranných pruhov po krajoch vozovky. Súčasná ignorovaná a v zásade nezmyselná zóna zákazu zastavenia bude nahradená zónou zákazu státia (mimo vyznačených miest). Bude tak možné legálne niekoho do zóny doviezť alebo z nej odviezť. Otázne zostáva dodržiavanie novej značky.
Od kruhového objazdu po segregovanú cyklotrasu v stúpaní Dúbravskej cesty budú ochranné pruhy ako všade, kde lepšie riešenie neumožňuje dostupná šírka ulice.
Projekt: Dúbravská cesta
Nasleduje asi 330 metrov dlhý úsek segregovanej cyklotrasy vybudovaný v roku 2019.
Následne, na ulici Polianky, budú vyznačené ochranné pruhy až po obytný komplex Čerešne. Na úseku sa však nezlepší situácia pre chodcov, ktorí tu nemajú chodník. Keď sa ulica prestavovala kvôli výstavbe diaľnice, projektanti naň zabudli. Ide o analogickú situáciu s prístupom do Borov, kde chodník pôvodne nebol, no ani pri urbanizácii územia nebol doplnený.
Projekt: Polianky I, Polianky II, Polianky III
Pri Čerešniach má vzniknúť segregovaná obojsmerná cyklotrasa. Tá bude po rozšírení Harmincovej napojená na samostatnú cyklotrasu popri tejto ulici.
Zdroj projektov: verejné obstarávanie na predmet Realizácia vodorovného dopravného značenia na komunikáciách v Bratislave (prílohy č. 5 a 6)
Nielen Dubravka – tieto upravy pomahaju aj Lamačanom
[…] Postupne tak vznikajú jednotlivé časti cyklotrasy R52, ktorá bude v prepájať Dúbravku s Patrónkou a umožní ďalšie pokračovanie smerom do centra mesta. Viac v článku „Quick wins“ na Patrónke. […]