Dnes bola v parlamente schválená novela Zákona o cestnej premávke, na ktorú sa roky čakalo a ktorá výrazne prispeje k tomu, aby sa Slovensko stalo dopravne civilizovanou krajinou. Teší nás, že poslanci sa inšpirovali balíkom návrhov, ktorý sme zverejnili na stránke zakon.cyklokoalicia.sk a prijali väčšinu z jeho bodov. Po rokoch tak z parlamentu jednoznačnou zhodou prichádza skutočné zlepšenie podmienok pre pešiu a cyklistickú dopravu. Čo sa konkrétne mení?
- Upravuje sa prednosť cyklistov a automobilov vo viacerých situáciach. V praxi ide najmä o prednosť cyklistu na cyklotrase vedúcej popri ceste pred odbočujúcimi autami, čo doteraz platilo len na namaľovanom pruhu. Táto technická zmena je mimoriadne dôležitá pre navrhovanie funkčnej cyklistickej infraštruktúry po vzore zahraničných miest.
- Ruší sa paušálne povolenie parkovať na chodníku, okrem miest, kde to povoľuje značenie. Toto nezmyselné opatrenie, ktorý malo Slovensko v zákone ako jediná európska krajina, výrazne znižovalo bezpečnosť aj dôstojnosť pešieho pohybu. Chodníky sa vrátia chodcom a na miestach, kde parkovanie skutočne nikomu neprekáža, ho bude môcť samospráva stále povoliť.
- Spresňuje sa minimálny bezpečný odstup pri predchádzaní vodiča malého motocykla, cyklistu alebo chodca na konkrétnu vzdialenosť, hoci len so slovkom „spravidla“. Pri rýchlosti do 50 km/h na 1 meter, nad 50 km/h na 1,5 metra.
- Osobám, ktoré sprevádzajú na bicykli alebo vezú v sedačke deti do 10 rokov, budú môcť bicyklovať aj na chodníku, pokiaľ tým neobmedzia ani neohrozia chodcov. Upravuje sa tak doterejšie nelogické znenie, kedy malé dieťa mohlo ísť po chodníku, ale jeho rodič už len vedľa na ceste.
- Do zákona sa dopĺňajú pravidlá premávky na Bicyklovej ceste, ktorá je v zákone novinkou. Cyklisti môžu takúto cestu využívať v celej šírke v svojom smere jazdy. Umožňuje povoliť na nej jazdu áut, ale len rýchlosťou 30 km/h, pričom cyklisti majú prednosť.
- Pri jazde skupiny od 6 cyklistov sa umožňuje jazda vedľa seba, čo umožňuje bezpečnejšie predchádzanie najmä športových a rekreačných cyklistov. Jazda vo dvojici sa povoľuje aj na poľnej ceste, lesnej ceste a v obytnej zóne.
Detaily návrhu zákona môžete nájsť tu. Ďakujeme všetkým 133 zo 134 poslancom, ktorí dnes za tieto zmeny hlasovali a posunuli Slovensko aj v doprave do 21. storočia. Podpora všetkých strán naprieč politickým spektrom nie je častá a o to vzácnejšie je toto číslo. Špeciálne patrí vďaka predkladateľom zákona, poslancom Radovanovi Slobodovi, Romane Tabak, Milošovi Svrčekovi a Jurajovi Šeligovi. Rovnako ďakujeme Polícii SR, ktorá návrhy pred predložením do parlamentu prerokovala a odobrila.
Podarilo sa nám dosiahnuť výrazný posun vpred, udržateľnú mobilitu na Slovensku ale čakajú ďalšie výzvy, ktoré stoja množstvo času a peňazí. Ak chcete podporiť našu činnosť, môžete tak urobiť na cyklokoalicia.darujme.sk/prispejem. Ďakujeme!
Týmto témam sa môžeme venovať aj vďaka projektu Advokácia udržateľnej mobility pre všetkých, podporeného z programu Active Citizen Fund – Slovakia. Program je súčasťou finančnej pomoci Islandu, Lichtanštajnska a Nórska 15 členským štátom Európskej únie.
https://blog.sme.sk/drahovsky/auto-moto/zakon-o-bocnom-odstupe-medzi-vozidlom-a-cyklistom-dopadol-ako-na-slovensku
Opat raz na Slovensku dobra myslienka odflaknuta. Vysledok komplikovany a nedopracovany.