Vitajte v ďalšom pokračovaní reportáže o krajine, ktorá je svetovým vzorom v tvorbe cykloinfraštruktúry. Mestá a obce sú tu vybavené prepracovanou sieťou cyklotrás a upokojených ulíc. Na nich je používať bicykel natoľko bezpečné a pohodlné, že ho využívajú na dopravu aj malé deti či dôchodcovia. Nie, toto nie je sen ani utópia. Nachádzame sa v Holandsku.
Cykloinfraštruktúra
V prvom dieli sme sa venovali minulosti, v dnešnej epizóde sa pozrieme, ako to v Holandsku vyzerá dnes. Začnime práve cykloinfraštruktúrou, ktorou sa táto krajina preslávila. Nájdeme tu oddelené cyklotrasy na menej bezpečných hlavných ťahoch, namaľované ochranné pruhy v dopravne upokojených zónach s pomalou dopravou, či dokonca zdieľané komunikácie v uliciach s minimom automobilovej dopravy. Podoba komunikácií pre cyklistov teda závisí od frekventovanosti dopravy.
1. Oddelené cyklotrasy
Tie sú fyzicky oddelené od pruhu pre autá a využívajú sa na uliciach s frekventovanou automobilovou dopravou. Oddelené sú zväčša zeleným pásom, či pásom parkovania. Keďže destinácie ľudí sú väčšinou na oboch stranách ulice, je dobré myslieť na obsluhu cyklotrasami po oboch stranách ulice. Holandsko ich má budované trochu živelne. Nájdeme tu jednosmerné cyklotrasy po oboch stranách ulice. Niekedy obojsmernú po jednej strane. Niekedy zase na jednej strane nájdeme jednosmernú a na druhej obojsmernú. Účel to plní.
2. Namaľované cyklopruhy
Farba je jednoduché, lacné a priestorovo skromné riešenie, ktoré sa využíva na upokojených uliciach s nižšou intenzitou automobilovej dopravy. V Holandsku sa rieši väčšinou ochrannými pruhmi, ktoré sú novinkou aj v slovenskej legislatíve. Ochranný pruh znamená, že na jeho úkor sa zúži bežný pruh pre autá.
Na Slovensku to vyzerá takto: Osobné automobily sa do svojho zúženého pruhu spravidla zmestia, a širšie vozidlá (napr. autobus) zasahujú časťou vozidla aj do ochranného pruhu. Širších vozidiel však jazdí výrazne menej. Z hľadiska rozmerov potrebujeme min. 3,5m široký jazdný pruh, z ktorého ukrojíme 1,2m pre ochranný pruh. Obojsmerná komunikácia musí teda mať min. šírku 7m a tú nie vždy vieme dosiahnuť.
V Holandsku majú vysokú prioritu na rozvoji cyklistickej dopravy a na menej frekventovaných komunikáciach tu nachádzame priestorovo efektívnejší variant ochranných pruhov. Jazdný pruh sa tu necháva iba jeden v strede vozovky, a pomerne široký priestor po stranách sa necháva cyklistom. Znamená to, že vozidlá idú bežne stredom vozovky, a keď sa stretnú s protiidúcim, vyhýbajú sa do ochranného pruhu – tak, aby neohrozili cyklistu.
3. Zdieľaná vozovka
Nájdeme ju v uliciach s minimálnou premávkou áut, napr. koncové ulice v obytných zónach.
Križovania
Tak, ako sa Kodaň často považuje za vzor dobre a systematicky vyriešených cyklotrás, tak je zasa Holandsko guru v riešeniach križovaní. Začnime ich prepracovaným kruhovým objazdom.
Parkovanie
Pri rozvinutej cyklodoprave sa prirodzene myslí aj na parkovanie bicyklov, a to spravidla formou funkčných stojanov v tvare obráteného U, kde sa dá bicykel zamknúť o rám. Parkovanie sa situuje vo všetkých destináciách obyvateľov, od bytoviek, cez zastávky verejnej dopravy, až po obchody a služby, či miesta práce.
Obchádzky
V prípade stavebných prác, ktoré zasahujú do priestoru cyklokomunikácií, je v Holandsku vidieť snahu poskytnúť kvalitnú a prehľadne značenú obchádzku. Z nich je cítiť, akú prioritu majú cyklisti v rámci dopravy.
Smerovníky
Schody
U nás sa vždy potešíme, keď sú schody vybavené kovovými koľajničkami, po ktorých môžeme vytlačiť bicykel. Stále ich ešte na Slovensku vnímam ako nadštandard. V Holandsku vídame na schodisku vylepšený systém dvoch koľajničiek – tá nahor má v sebe integrovaný poháňaný pás s protišmykovou úpravou, vďaka ktorému nebol problém vytiahnuť po schodoch aj bicykel naložený 20-kilogramovým nákladom. Tá nadol má v sebe zabudovaný spomaľovací kartáč, vďaka ktorému sme zniesli nadol pohodlne aj tieto naše ťažké cestovné bicykle.
Národný park Hoge Veluwe
Zaujímavosťou je prepojenie holandských bicyklov a Bratislavy. Národný park Hoge Veluwe je rovinatá oblasť s pieskovými dunami a lesmi. Je relatívne veľká a preto sa tu môžete prejsť ako peši, tak aj bicyklom. Bicykel vám k tomu dokonca požičajú. Zdá sa vám známy? A aké je to prepojenie s Bratislavou? Staré recyklované biele bicykle z tohoto parku sú práve bicyklami bratislavského komunitného bikesharingu White Bikes.
Vplyv na správanie ľudí
„Ako asi mám odniesť dieťa do školy?“ „A ako si mám nakúpiť?“ „Mám už svoj vek, nebudem to na bicykli riskovať.“ Takéto argumenty často počuť na Slovensku od ľudí, ktorí si nevedia predstaviť fungovať bez auta. A ja im rozumiem. Nikdy nezažili, že sa to dá robiť aj inak a povedzme si úprimne, naša infraštruktúra nie je k ľuďom bez auta veľmi zhovievavá. Holandsko vďaka bezpečným cyklotrasám a dopravne upokojeným uliciam (kde vďaka opatreniam vodiči naozaj dodržujú povolenú rýchlosť) dáva príklad, ako sa to robiť dá. Pozrime sa na to:
Infraštruktúra výrazne formuje správanie a zvyky ľudí, čo sme mohli vidieť aj na fotkách z Holandska. Ak sa zameriame na infraštruktúru pre autá, ľudia budú chodiť autami. Ak im poskytneme bezpečné trasy pre bicykle, budú využívať bicykle. Ak tie cyklotrasy urobíme dostatočne široké, posilníme aj sociálny aspekt prepravy na bicykli a motivujeme viac ľudí voliť práve bicykel ako príjemnú cestu do svoho cieľa. Toľko k cykloinfraštruktúre.