Dňa 27. januára 2022 sa za spolupráce s Ministerstvom dopravy a výstavby SR uskutočnilo stretnutie k prezentácii výsledkov historicky vôbec prvého prieskumu dopravného upokojovania realizovaného medzi slovenskými mestami a obcami.
Uvedený prieskum, ktorý bol realizovaný v rámci projektu Cyclurban+: Mobility Change, Not Climate Change, bol spustený za spolupráce s národným cyklokoordinátorom Petrom Klučkom a Združením miest a obcí Slovenska (ZMOS), Úniou miest Slovenska (ÚMS) a Združením samosprávnych krajov SK 8. Okrem oboznámenia zúčastnených zástupcov ministerstiev a predstaviteľov miestnej a regionálnej samosprávy s výsledkami, prezentovali projektoví partneri predmetnú tému a svoje zistenia a odporúčania v podobe predstavenia obsahu krátkeho pozičného dokumentu (tzv. Policy Brief), ktorý môžete nájsť na tomto odkaze.
Z výsledkov dotazníkového online prieskumu, ktorého sa zúčastnilo 49 miest a obcí, vyplýva, že takmer každé slovenské sídlo sa borí s problémom neprimerane vysokej rýchlosti vozidiel. Zároveň sú takmer všetci zástupcovia slovenských municipalít presvedčení, že prvky dopravného upokojovania predstavujú funkčný nástroj zvyšovania bezpečnosti dopravy. Takmer všetky samosprávy tvrdia, že by prijali možnosť odborného poradenstva v oblasti praktickej implementácie prvkov dopravného upokojovania vo svojich sídlach. Výsledky prieskumu tiež naznačujú, že nie je výnimkou, že v uliciach niektorých slovenských miest a obcí sa so zónou 30 vôbec nestretneme.
Doplnkovou aktivitou v rámci prípravy Policy Briefu sa stali aj merania realizované OZ Cyklokoalícia, ktoré potvrdili skúsenosti samospráv. Viac ako 1 100 meraní maximálnej povolenej rýchlosti v zónach 30 v deviatich slovenských sídlach ukazuje, že v priemere iba jeden z desiatich vodičov povolenú rýchlosť rešpektuje. Každý štvrtý vodič prekračuje maximálnu povolenú rýchlosť stanovenú na 30 km/h o 50 % a viac.
Vzhľadom na uvedené zistenia odporúča OZ Cyklokoalícia a spoločnosť ideas into energy gGmbH slovenským ministerstvám aktívne vzdelávanie samospráv v oblasti dopravného upokojovania, umožnenie merania maximálnej povolenej rýchlosti aj zložkami obecnej polície, zriadenie mikrodotačnej schémy zameranej výhradne na realizáciu prvkov dopravného upokojovania a v neposlednom rade zabezpečenie systematickej a koncepčnej podpory uvedenej témy na úrovni štátu a samosprávnych organizácií.
Vzhľadom na to, že s vybranými odporúčaniami sa predstavitelia slovenských ministerstiev stotožnili, veríme, že sa uvedená aktivita stane začiatkom rozsiahlejšieho využívania opatrení dopravného upokojovania na Slovensku, ktorých potenciál bol do týchto chvíľ takmer úplne opomínaný.
One thought on “Cyclurban+ prezentoval odporúčania na tému „akcelerácia využívania prvkov dopravného upokojovania v slovenských mestách a obciach“”