Parkovanie na chodníkoch Slovákom prekáža, ukázal prieskum

Tlačová správa Cyklokoalície z dňa 1. februára 2022.

Viac ako tri štvrtiny obyvateľov Slovenska súhlasia s tým, že parkovanie na chodníkoch mimo vyznačených miest by sa malo zakázať, aby vzniklo viac priestoru pre chodcov. Ukázal to prieskum verejnej mienky, ktorý realizovala agentúra NMS Slovakia. Obmedzenie parkovania by takmer polovicu obyvateľstva motivovalo chodiť viac pešo, čo je v záujme štátnych stratégii, upozorňuje Cyklokoalícia.

Až 8 z 10 opýtaných súhlasí s tvrdením, že autá parkujúce na chodníkoch predstavujú výraznú prekážku pre pohyb chodcov po meste či obci. „Zákaz parkovania na chodníku tak nie je len zosúladením slovenskej legislatívy s ostatnými európskymi krajinami a s vlastnými vládnymi stratégiami, ale tiež odráža reálne potreby občanov,“ hovorí Dan Kollár z Cyklokoalície.

Národná rada v novembri 2021 schválila novelu zákona o cestnej premávke, ktorou ruší výnimku pre parkovanie automobilov na chodníkoch mimo vyznačených parkovacích miest s platnosťou od 1. marca 2022. Skupina poslancov na aktuálnu schôdzu parlamentu predložila návrh zákona, ktorým chce parkovanie na chodníku aj mimo vyznačených miest novým paragrafom opätovne umožniť, a to do 31. marca 2024. Odklad o dva roky považuje Cyklokoalícia za neprimeraný a zároveň upozorňuje na to, že ako dočasná úprava bolo umožnenie parkovania na chodníkoch komunikované už pred viac ako 10 rokmi a nezmenené zostalo dodnes.

„Rozumieme samosprávam, ktoré potrebujú viac času na úpravu dopravného značenia na svojich komunikáciách v súvislosti s novelou zákona. To je však možné stihnúť za 6, maximálne 12 mesiacov. Je najvyšší čas scivilizovať naše ulice a prestať odkladať tento jasne nevyhnutný krok v podpore udržateľnej mobility,“ dodáva Kollár.

Prieskum realizovala agentúra NMS Slovakia v dňoch 20. – 25. 1. 2021 na reprezentatívnej vzorke obyvateľov Slovenskej republiky o veľkosti 1077 respondentov.

3 komentáre na “Parkovanie na chodníkoch Slovákom prekáža, ukázal prieskum

  1. 1) Nedôveryhodny a asi aj zavádzajúci prieskum, kde bol realizovaný ? Na dedinách, malých mestách ?
    2) Ak by aj zakázali parkovať na chodníkoch a šoféri by chodili peši – tak tie prázdne auta nie je kde inde zaparkovať!!! Lebo nie sú parkovacie miesta !!!
    3) Ak zákaz parkovania na chodníkoch bude platný, potom:
    a) treba pre tých co si iba budú kupovať auta nový zákon aby sa auta predávali iba osobám s potvrdením ze majú parkovacie miesto (výrazný pokles predaja áut so všetkými ekonóm. dôsledkami!!)
    b) pre tých co už auta majú a nemajú stále parkovacie miesto alebo garáž – od týchto by miestna samospráva mala ich auta vykúpiť/odkúpiť!!!

  2. Vo viacerých prípadoch priznali mestské časti niekoľko tisíc áut, ktoré po vstupe nových pravidiel do platnosti nebudú mať miesto. Cyklokoalícia na otázku, že čo s nimi, neodpovedá, resp. odpovedá, že sa „to nejako bude musieť vyriešiť“. Ale tu nejde o to, aby sa majitelia museli uspokojiť s tým, že svoje autá budú musieť preparkovať na parkoviská ďalej od svojich domov, pretože ani pár kilometrov od tých domov také parkoviská neexistujú!!! Takže opakovane sa pýtam: prosím o radu, čo s tými autami, ktoré dnes parkujú napríklad v Ružinove a po novom by o miesta prišli. Predať? Komu, ak aj nový majiteľ (pokiaľ nemá garáž) nebude mať miesto? Spáliť? Alebo?

    1. Samosprava vie osadit znacenie, ktorym zlegalizuje parkovanie na chodniku, ak to tam neprekaza. Ak to tam prekaza, tak tam to parkovanie nema co robit.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.