Cyklotrasa O4 Chorvátske rameno – Rusovská cesta

Tento článok popisuje II. (západnú) etapu cyklistickej trasy O4 v Petržalke, ktorá bude viesť od Chorvátskeho ramena po estakáde Rusovskej cesty k petržalskej železničej stanici. Dĺžka tejto etapy je cca 1,2 km. I. etapa je popísaná v samostatnom článku.

Obr. 1: Situácia zámeru. II. etapa (vľavo) vedie od Chorvátskeho ramena po železničnú stanicu. Podkladová mapa: Sieť cyklistickej dopravy podľa Územného generelu dopravy.

II. etapa sa bude odpájať od trasy R38 vedúcej popri Chorvátskom ramene. Stúpanie k Hálovej ulici prekoná novým zárezom, v ktorom bude vybudovaná cestička pre cyklistov.

Obr. 2: Napojenie úseku na trasu pri Chorvátskom ramene (v pravej časti). Aktuálny stav. Plná veľkosť.

Ďalej bude viesť aj popri domoch na Hálovej 2-4, prekrižuje vozovku novým priechodom (v úrovni vozovky), pravotočivým oblúkom odbočí k Belinského, druhým (vyvýšeným) priechodom ju prekoná a pokračuje až k Rusovskej ceste.

Obr. 3: Prejazd trasy O4 cez Hálovu a Belinského ulicu. Plná veľkosť.

V križovatke Rusovská cesta – Hálova pribudnú dva obojsmerné priechody pre cyklistov (na západnom a severnom ramene). Krátka odbočka na Wolkrovu ulicu zabezpečí napojenie sídliska Dvory 4. Zmiešanou cestičkou pre chodcov a cyklistov sa bude dať dostať aj k Panónskej ceste.

Obr. 4: Vedenie trasy O4 v križovatke Rusovskej cesty a Hálovej. Vpravo hore odbočka na Wolkrovu. Plná veľkosť.
Obr. 5: Vedenie cyklotrasy v okolí Hálovej ulice. Plná veľkosť. Podkladová vrstva: Ortofotomozaika, autor: GKÚ Bratislava, NLC.

Železničnú trať prekoná cyklotrasa estakádou Rusovskej cesty. Dnes sú tu dva jazdné pruhy pre každý smer. Zámer predpokladá redukciu ich počtu na jeden v smere k železničnej stanici. Tým vznikne priestor pre dva jednosmerné cyklopruhy široké 1,5 – 2 metre.

Obr. 6: Zmena profilu estakády na Rusovskej ceste, po krajoch pruhy pre cyklistov, v strede dva pruhy smerom k ramenu, jeden k stanici. Chodník zostáva v plnej šírke chodcom. Plná veľkosť.

Cyklopruhy budú ukončené pri križovatke s Kopčianskou. Na napojenie na Petržalské korzo pribudne nová zjazdová rampa pre cyklistov. V opačnom smere sa využije existujúci chodník, ktorý bude po úpravách slúžiť ako zmiešaný pre chodcov a cyklistov.

V tejto križovatke pribudne aj krátka odbočka cyklotrasy na Vilovú ulicu.

Obr. 7: Napojenie trasy O4 na Petržalské korzo. Plná veľkosť.

Obr. 8: Dnešný stav križovatky Rusovskej cesty s Kopčianskou. Plná veľkosť.
Obr. 9: Podľa zámery by mali na estakáde pribudnúť cyklopruhy a nový zjazd na Petržalské korzo. Nie je však navrhnuté fyzické oddelenie cyklistov tam, kde je to možné. Naopak, na vozovke medzi jazdnými pruhmi zostáva nevyužité miesto. Vizualizácia: Marek Zahradník, Cyklokoalícia. Plná veľkosť.

Tento návrh by ešte bolo možné optimalizovať zrušením šrafovaného priestoru medzi pruhmi a uvoľnené miesto využiť na fyzické oddelenie cyklistov od áut.

Obr. 10: Alternatívne riešenie lepšie využívajúce šírku vozovky na fyzické oddelenie cyklistov. Vizualizácia: Marek Zahradník, Cyklokoalícia. Plná veľkosť.

Táto cyklotrasa bola prvotne spracovaná už v štúdii z roku 2016, hlavné charakteristiky vtedajšieho projektu sa nachádzajú v článku na webe Petržalky. Z pôvodného výkresu vidno jednotlivé zmeny:

  • Samostatné široké cyklopruhy na estakáde namiesto spoločného pohybu s chodcami na úzkom chodníku.
  • Zjazd na Petržalské korzo.
  • Zárodky cyklotrás na Vilovú a na Wolkrovu.
  • Upravená poloha cyklotrasy pri Hálovej a Belinského.

(Všetky zmeny sú k lepšiemu.)

Aktuálne prebieha pre celý projekt (I. aj II. etapu) dokončovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie, následne sa prejde k jeho získavaniu.

Obrázky 2-4 a 6-7 pochádzajú z projektu Cyklotrasa Chorvátske rameno – Rusovská – situačný plán, objednávateľ Mestská časť Bratislava-Petržalka.

One thought on “Cyklotrasa O4 Chorvátske rameno – Rusovská cesta

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.