Cyklotrasa O4 je jedným z okruhov, ktoré dopĺňajú radiálne trasy o priečne prepojenia. Na ľavom brehu Dunaja bude táto cyklotrasa po dobudovaní viesť po Pionierskej, Jarošovej a Bajkalskej ulici a cez Prístavný most do Petržalky. V Petržalke už existuje úsek na Námestí hraničiarov a popri Chorvátskom ramene (spoločný s trasou R38).
V spracovanej štúdii sú rozpracované dve samostatné etapy, ktoré nadviažu na existujúci úsek okolo Chorvátskeho ramena a tým vytvoria chýbajúce priečne prepojenie troch petržalských cyklistických radiál. Prvá (východná) etapa v dĺžke cca 2,5 km vedie od Prístavného mostu, cez Májovú, Gettingovu, Poloreckého a Haanovu ulicu na Námestie hraničiarov a jej je venovaný tento článok.
Druhá (západná) etapa sa pri Hálovej ulici odpája od trasy R38 pozdĺž Chorvátskeho ramena a po estakáde Rusovskej cesty prechádza k petržalskej stanici, kde sa napája na dávnejšie vybudovanú trasu R19 po Petržalskom korze. Dĺžka tejto etapy je cca 1,2 km. Jej opis je spracovaný v samostatnom článku.
I. etapa bude začínať na križovatke cyklistickej lávky Prístavného mosta s hrádzou. Pribudne zjazdová rampa na Májovú ulicu v línii dnešného vyjazdeného chodníka.
Na Májovej ulici budú vyznačené ochranné pruhy pre cyklistov až po Prístavný most, čo je vzhľadom na malý počet áut primerané riešenie. Na potrebných miestach bude vykonaná rekonštrukcia povrchu.
Doplnenie 12.12.2022: Kvôli prejazdu cez chránené územie Hrabiny (oprava cesty v chránenom území, hoci už existujúcej, by si žiadala špeciálny prístup, ktorý by spôsobil výrazne predraženie celej stavby) je možné, že v tejto časti dôjde k zmene trasovania. Od Prístavného mosta by tak mala trasa viesť priamo až ku Dolnozemskej ceste a následne popred Ekonomickú univerzitu ku križovatke s Gettingovou. Prakticky ide o obnovu cyklotrasy, ktorá bola vybudovaná v 90. rokoch. Vo výsledku však táto zmena môže byť prínosom, keďže vznikne lepší prístup k Ekonomickej univerzite a tiež (po úprave podchodu) aj prístupu do oblasti Bosákovej a Šustekovej ulice.
Križovanie Dolnozemskej cesty zostáva zachované v dnešnej polohe a podobe, teda len ako fyzicky vytvorené miesto na prejazd, bez vodorovného vyznačenia a bez svetelného riadenia. Miesto sa nachádza medzi dvoma svetelnými križovatkami, autá teda prichádzajú v dávkach a väčšinou sa dá pomerne jednoducho a bezpečne prejsť. Ak by v budúcnosti toto riešenie nevyhovovalo, bolo by nutné vytvoriť nový priechod na neďalekej križovatke s Gettingovou.
Doplnenie 12.12.2022: Pri pretrasovaní okolo Ekonomickej univerzity by bola naliehavejšia potreba upraviť križovatku Dolnozemskej cesty a Gettingovej tak, aby ňou bol možný bezpečný prejazd cyklistov vo všetkých smeroch. Výsledné riešenie by mohlo vyzerať napr. ako na náčrte nižšie: doplnené by boli priechody pre cyklistov, resp. chodcov, nárožia križovatky smerom k univerzite by boli vysunuté a zmenšila by sa plocha zaberaná križovatkou, na opačnej strane by bol jeden priechod zvýšený (prípadne dané nárožie tiež vysunuté) a ďalší priechod (kde jazdí aj MHD) kvôli bezpečnosti svetelne riadený.
Zmiešaná cestička pre chodcov a cyklistov pri Dolnozemskej ceste a Gettingovej až po križovatku s Medveďovej bude zachovaná. Povrch má byť zrekonštruovaný.
Od Medveďovej po Mamateyovu vznikne na mieste dnešného chodníka samostatná cestička pre cyklistov šírky 3 m a vedľa nej bude vytvorený nový chodník široký 2,5 m. Križovatka s Medveďovej bude vyvýšená.
Zásadnejšej prestavby sa dočká križovatka Mamateyovej a Gettingovej, kde budú vybudovené priechody pre cyklistov na všetkých ramenách, čím sa zabezpečí prejazd nielen po trase O4, ale aj po skôr vytvorenej trase po Mamateyovej.
Od Poloreckého po Haanovu, popri školských a športových areáloch, povedie trasa po existujúcom 6 m širokom chodníku, ktorý bude vyznačený ako zmiešaná cestička pre chodcov a cyklistov.
Za PumpParkom Petržalka prejde trasa na druhú stranu Haanovej, vybudovaná tu bude nová cestička pre cyklistov so súbežným chodníkom. Popri škôlke až po Furdekovu má nasledovať zmiešaná cestička pre chodcov a cyklistov široká 3 m – bude preznačený dnešný chodník.
Vjazd z Haanovej do Furdekovej bude cyklotrasa križovať novým vyvýšeným priechodom.
V priestore autobusovej zastávky Starohájska bude chodník rozšírený, aby bolo na bicykli možné obísť prístrešok zo zadnej strany.
I. etapa končí pred križovatkou so Starohájskou. Závažným nedostatkom zámeru je neriešenie prejazdu cez túto ulicu na už hotovú cyklotrasu na opačnej strane – po realizácii zámeru v predloženej podobe bude krátky úsek na kritickom mieste chýbať. Vhodným riešením by bola výraznejšia prestavba celej križovatky, zrušenie ostrovčekov a vysunutie nároží, podobne ako je to navrhované na križovaní Ružinovskej a Tomášikovej (obrázok, viac o návrhu v samostatnom článku).
Táto cyklotrasa bola prvotne spracovaná už v štúdii z roku 2016, hlavné charakteristiky vtedajšieho projektu sa nachádzajú v článku na webe Petržalky. Z pôvodného výkresu vidno jednotlivé zmeny:
- Komplexné riešenie križovatky Gettingovej a Mamateyovej.
- Samostatná cyklotrasa a chodník v časti Gettingovej.
- Upravená poloha zjazdovej rampy z hrádze na Májovú ulicu.
- Namiesto cyklokoridoru budú na Májovej ochranné pruhy.
- Doplnenie chodníka pri križovaní s Haanovou.
(Všetky zmeny sú k lepšiemu.)
Aktuálne prebieha pre celý projekt (I. aj II. etapu) dokončovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie, následne sa prejde k jeho získavaniu.
Obrázky 2-3, 5, 7 a 11-15 pochádzajú z projektu Cyklotrasa Prístavný most – Májová – Námestie hraničiarov – situačný plán, objednávateľ Mestská časť Bratislava-Petržalka.
[…] Tento článok popisuje II. (západnú) etapu cyklistickej trasy O4 v Petržalke, ktorá bude viesť od Chorvátskeho ramena po estakáde Rusovskej cesty k petržalskej železničej stanici. Dĺžka tejto etapy je cca 1,2 km. I. etapa je popísaná v samostatnom článku. […]
[…] Napriek pomerne veľkému počtu rozbehnutých projektov na výstavbu kvalitných oddelených cyklotrás sa ani v roku 2022 nedostala žiadna z nich do realizačnej fázy. Najbližšie k realizácii sú zrejme cyklotrasy na Mlynských nivách, Hradskej či O4 v Petržalke. […]
Viete niekto povedat aky je a ci vobec je nejaky progres na O4 v tomto resp. buducom roku?
Dik
Bohužiaľ to bohvieako nevyzerá. Akčný plán rozvoja pešej a cyklistickej dopravy očakával pre úsek od Ekonomickej univerty po petržalské korzo „získanie stavebného povolenia, prípadnú realizácia I.etapy“ ešte v roku 2022, čo bolo na konci roka vyhodnotené nasledovne: „spracovaná projektová dokumentácia pre územné rozhodnutie/projekt pozdržaný z dôvodu podpisu rámcovej zmluvy s METRO a.s.“.
Následne bolo v pláne na rok 2023 už značne menej ambiciózne „získanie územného rozhodnutia“ – či sa podarilo, nevieme. V rozpočte mesta na rok 2024 sa s realizáciou nepočíta, s projektovou prípravou na tomto úseku áno.
[…] že „najbližšie k realizácii sú zrejme cyklotrasy na Mlynských nivách, Hradskej či O4 v Petržalke„. Na Mlynských nivách trasa pribudla, avšak na inom mieste. Pri tej očakávanej (za […]
[…] cez Námestie hraničiarov po petržalskú stanicu. Popisu riešenia sme sa venovali v článkoch Cyklotrasa O4 Prístavný most – Námestie hraničiarov a Cyklotrasa O4 Chorvátske rameno – Rusovská […]
[…] Tento článok popisuje II. (západnú) etapu cyklistickej trasy O4 v Petržalke, ktorá bude viesť od Chorvátskeho ramena po estakáde Rusovskej cesty k petržalskej železničej stanici. Dĺžka tejto etapy je cca 1,2 km. I. etapa je popísaná v samostatnom článku. […]
[…] Námestie hraničiarov po petržalskú stanicu. Popisu riešenia sme sa venovali v článkoch Cyklotrasa O4 Prístavný most – Námestie hraničiarov a Cyklotrasa O4 Chorvátske rameno – Rusovská […]