Bratislava: čo vzniklo v roku 2022

Napriek pomerne veľkému počtu rozbehnutých projektov mesta na výstavbu kvalitných oddelených cyklotrás sa ani v roku 2022 nedostala žiadna z nich do realizačnej fázy. Najbližšie k realizácii sú zrejme cyklotrasy na Mlynských nivách, Hradskej či O4 v Petržalke.

Samostatné cestičky

V tejto kategórii „pribudla“ len jedna trasa realizovaná mestom, aj to je len (takmer) kozmetická úprava pôvodného stavu.

Existujúca cyklotrasa na Viedenskej ceste medzi Starým mostom a hrádzou vedúcou na Most Lanfranconi bola mierne rozšírená a doplnená červeným náterom. K úpravám a zlepšeniu podmienok pre chodcov došlo aj v križovatke s Krasovského a na Viedenskej ceste smerom k Inchebe, kde boli vyznačené koridory pre chodcov na vozovke (chodník sa tu nenachádza).

Mierne rozšírená cyklotrasa na Viedenskej ceste. Podľa zatretého pôvodného značenia vidno, že došlo k rozšíreniu doľava, smerom k pruhu pre autá. Ulica je v zóne 30.

Okrem toho pribudla aj kratšia cyklotrasa pri obytnom a kancelárskom komplexe Nido ako vyvolaná stavba pri výstavbe zámeru. Na Trnavskej ceste tvorí ďalšiu časť radiály R35, na Tomášikovej okruhu O5. Popri Tomášikovej je už použitý červený asfalt, ale výsledné riešenie nie je dobré, v jednom pruhu sa nachádzajú stromy a stĺpy verejného osvetlenia.

Cyklotrasa na Tomášikovej ulici. V jednom smere sa na nej nachádzajú niky pre stromy a stĺpy verejného osvetlenia. Ak by trasa bola presunutá vľavo a prístrešok pre cyklistov k vozovke, výsledné riešenie by bolo omnoho lepšie.

Zmiešaný pohyb

Táto kapitola obsahuje miesta, kde jazdia cyklisti mimo motorových vozidiel, hoci spoločne s chodcami. Aj tu ide buď o rekonštruované už existujúce trasy, alebo povolenie jazdy cyklistov po existujúcich, chodcami málo využívaných chodníkoch.

O5 Kutlíkova

Táto trasa bola vytvorená v 1990. rokoch vyznačením vodorovným značením na málo používanom severnom chodníku Kutlíkovej a vybudovaním bezbariérových nájazdov. V roku 2021 bol zrekonštruovaný povrch od Romanovej po Starohájsku pri zachovaní zmiešaného pohybu cyklistov a chodcov.

Cyklotrasa O5 na severnej strane Kutlíkovej ulice.

R12 Hodonínska

Koncom októbra bola povolená jazda na chodníku na Hodonínskej (od križovatky s ulicou Pod násypom po Podháj). Úsek je označený ako cestička pre chodcov s dodatkovou tabuľkou „cyklisti voľno“, čo umožňuje opatrenejším ľuďom vyhnúť sa jazde po frekventovanej Hodonínskej, ale zároveň ponecháva legálnu aj jazdu vo vozovke, napríklad pre tých rýchlejšie idúcich. Povolenie jazdy bicyklom po chodníku má zmysel aj preto, že Hodonínska už nemá po vyznačení bus pruhu pôvodné široké krajnice, po ktorých sa dalo ísť pomerne bezpečne.

Po vyznačení bus pruhu sa zhoršila situácia pre cyklistov na Hodonínskej ulici. Čiastočné zlepšenie prinieslo povolenie jazdy cyklistov po chodníku. Na fotografii križovatka so Zlatohorskou, ktorá je obojsmerná pri jazde bicyklom cyklistov a jednosmerná pre ostatné vozidlá.

R13 Račianska

Zrekonštruovaný chodník od železničnej stanice Predmestie po Pekná cesta, po pravej strane pri jazde z mesta.

Vyhradené a ochranné pruhy pre cyklistov

O3 Košická

Vyhradené pruhy pre cyklistov na Košickej boli v jej časti (Tekovská – Dulovo nám.) vyznačené už v roku 2012. Ich nevýhodou bolo umiestnenie medzi parkovacím a jazdným pruhom, kde existovalo riziko kolízie s parkujúcim autom, náhleho otvorenia dverí, či zastavenia auta na cyklopruhu.

Vyhradený pruh pre cyklistov na Košickej je umiestnený za parkujúcimi autami, ktoré oddeľujú jeho používateľov od idúcich motorových vozidiel.

Vzájomná poloha parkovania a cyklopruhu bola vymenená, po novom jazdia cyklisti pri chodníku. Cyklopruh pribudol aj na časti ulice, kde predtým nebol. V jednom smere teda vedie od Tekovskej po Gemerskú, v opačnom od Viktorínovej po Páričkovu. Od Páričkovej po Mlynské nivy došlo k zmene iba čiastočne, no po dokončení prebiehajúcej výstavby zámeru Zwirn tu pribudne samostatná obojsmerná cyklotrasa.

Video z prejazdu cyklotrasou na Košickej.

R26 Páričkova

V lete pribudli vyhradené pruhy pre cyklistov aj na Páričkovej od Dulovho námestia po Svätoplukovu, čím bola dokončená cyklotrasa R26. Po dostavbe Zwirnu by aj tu mala pribudnúť samostatná cyklotrasa.

Parkovacia politika priniesla na Páričkovej „upratanie“ parkovania a pruhy pre cyklistov, vyhradený vpravo v smere k autobusovej stanici a ochranný na opačnej strane.

Námestie slobody a Imricha Karvaša

Pri zavádzaní parkovacej politiky došlo v tejto oblasti v auguste k vyznačeniu viacerých vyhradených a ochranných pruhov pre cyklistov, konkrétne:

  • Imricha Karvaša – cyklopruhy obojsmerne.
  • Námestie slobody pri ministerstve dopravy – aby mohli byť na vozovke vyznačené parkovacie miesta, bola ulica pre autá zjednosmerná smerom dole, v opačnom smere pribudol protismerný cyklopruh.
  • Námestie slobody pred úradom vlády, v jednom smere vyhradený a v druhom ochranný pruh.

Všetky tieto úseky približujú napojenie hlavnej železničnej stanice na sieť cyklotrás, stále však chýba prejazd po Štefanovičovej a cez križovatku so Šancovou.

Pruhy pre cyklistov na Námestí slobody pred Úradom vlády.
Kvôli vytvoreniu legálnych parkovacích miest na vozovke pri ministerstve dopravy bola ulica zjednosmernená. Zvyšný priestor bol využitý na vytvorenie protismerného cyklopruhu.

Karpatská

Pri rekonštrukcii povrchu bolo na naše pomery zvolené pomerne inovatívne riešenie, ochranné pruhy pre cyklistov boli realizované inou (červenou) farbou asfaltu ako zvyšok vozovky. Zároveň došlo aj k zrušeniu uličného parkovania, čím sa zvýšila bezpečnosť jazdy na bicykli.

Ochranné pruhy na Karpatskej.

Úsek na Karpatskej je pokračovaním trasy na Námestí slobody, ďalšie zlepšenie by priniesla úprava Žilinskej ulice.

Dúbravská cesta, Polianky

Na prelome februára a marca boli na Dúbravskej ceste a Poliankách vyznačené ochranné pruhy v dĺžke 1,1 km, ktoré nadviazali na segregovanú cyklotrasu z roku 2019. Podrobnejšie v samostatnom článku.

Začiatok ochranného pruhu na Poliankách.
Video z prejazdu cyklotrasou.

Krížna

V apríli vznikli ochranné pruhy pre cyklistov na Krížnej ulici medzi Odborárskym námestím a Karadžičovou obojsmerne a tiež jednosmerne od Karadžičovej po Trnavské mýto.

Počas pripravovanej rekonštrukcie električkovej trate tu má vzniknúť plnohodnotná oddelená cyklotrasa.

Ochranné pruhy na Krížnej sú dočasným riešením do celkovej rekonštrukcie ulice pri modernizácii električkovej trate.

Krasovského – Pri Starom háji

V auguste došlo k regulácii divokého parkovania pri Sade J. Kráľa. Na časti ulíc Krasovského a Pri Starom háji vznikli ochranné pruhy pre cyklistov. Tie prepájajú cyklotrasu na Viedenskej ceste s (takmer zaniknutou) cyklotrasou O3 po severnej strane Einsteinovej ulice. Na ochranné pruhy nadväzuje staršia cestička pre cyklistov, ktorá viedla k Chorvátskemu ramenu pred výstavbou električkovej trate a vyvolaných cyklotrás. Celý úsek sa nachádza v zóne 30.

Ochranné pruhy na Krasovského ulici tesne po vyznačení. Parkovanie na chodníku je dnes už minulosťou, presunuté bolo na dve parkoviská na nábreží.
Pokračovanie ochranných pruhov na ulici Pri Starom háji. Za mostom v pozadí nadväzuje samostatná cestička pre cyklistov.

Devínska cesta

Cyklotrasa na Devínskej ceste je nekonečný príbeh. Z dopravného hľadiska nepatrí medzi najdôležitejšie trasy, jej význam je najmä rekreačný a turistický. Realizácia cieľového riešenia je zviazaná s rekonštrukciou celej cesty, čo je náročné na prípravu a najmä drahé. Samostatnej cyklotrasy sa tu určite ešte roky nedočkáme.

Mesto zatiaľ pristúpilo aspoň k úprave dopravného režimu. Význačené tu boli ochranné pruhy a rýchlosť obmedzená na 50 km/h (predtým bola miestami 70 km/h).

Cyklisti v zónach regulovaného parkovania

V novo vyznačených zónach na území Ružinov pribudli povolenia obojsmernej jazdy cyklistov v jednosmerných uliciach.

Očakávaným realizáciám v roku 2023 sa budeme venovať v samostatnom článku.

5 thoughts on “Bratislava: čo vzniklo v roku 2022

  1. Vyhradené a ochranné pruhy pre cyklistov O3 Košická
    Byvam na Dulovom namesti a v pripade priazniveho pocasia chodim skoro denne na bicykli po Kosickej k mostu Apollo.
    Zmena pruhov pre cyklistov situaciu radikalne zhorsili, chodim tade vo velkom strese a toho, kto to vymyslel by som najradsej od rana do vecera kopal do zadku.
    Povodne parkovali auta tesne pri okraji chodnika. Na ceste vedla zaparkovanych aut bol namalovany cyklopruh, ktory som ignoroval, aby som neriskoval jazdu v tesnej blizkosti zaparkovanych aut a v pohode som isiel 1 a pol metra od zapakovanych aut, bez problemov sa dalo rozbehnut na 25 a viac. Ak som pocul za sebou auto, prestal som na chvilu slapat a pre istotu isiel trochu blizsie k zaparkovanym autam, aby ma nahodou nezrazilo predbiehajuce auto.
    Momentalne, ked nic nejde, sa od Dulovho namestia rozbehnem a preletim stredom cesty okolo Zwirnu, tam nie je miesto na bicykel a predbiehajuce auto. Za tymto usekom vyrazne spomalim na podstatne menej ako 25 a idem krokom do uzkeho pruhu velmi nekvalitneho popraskaneho asfaltu a trpnem, ze idem nebezpecne blizko od zapakrovanych aut. Ten pruh by mal byt pol metra od obrubnika chodnika, 1 a pol metra od zaparkovanych aut, mat sirku aspon 1 meter a hladky asfalt bez kanalov. Cize by na neho bolo treba 3 metre, na to cesta ale nie je dost siroka a ma maximalne ak 1 a pol.
    Smerom od mosta k Dulovmu namestiu tiez zabrzdim, prekluckujem medzi hrbolami na asfalte do uzkeho chodnika, ktory ma este horsi povrch ako na opacnej strane a pri vyhybani sa najvacsim nerovnostiam velmi riskujem a idem miestami ani nie pol metra od zaparkovaneho auta. Na mieste vyustenia cesty zprava zistim, ci nejde nieco od mosta a ak nie, rozbehnem sa a prejdem stredom cesty k Dulovmu namestiu, kde odbocujem dolava. Keby som isiel aj tento usek po cyklopruhu, nevidel by som kvoli zaparkovanym autam, ci nieco nejde a mozem odbocit dolava, musel by som uplne zastavit a opatrne vyzriet spoza auta, ci nieco nejde.
    Novy stav velmi prakaza aj autobusom, ledva maju miesto, aby tade presli a idu tade velmi pomaly, aby neodrazili spatne zrkadla.
    Vadi mi to aj ked prechadzam pesi cez cestu od dvora na Trencianskej k dvoru na Kosickej. Auta zaparkovane dalej od okraja chodnika velmi prekazaju vo vyhlade na cestu. Ked nejde cyklista, musim prejst na uroven zaparkovanych aut a opatrne vyzriet, ci nieco nejde, lebo keby to nieco islo, bolo by to velmi natesno, takze musim velmi opatrne zistovat, ci nieco nejde, aby ma nieco nezrazilo. To ani nehovorim, ked niekto prechadza s kocikom. Dalej musim davat pozor na dva krat na auta a za zaparkovanymi autami este na cyklistov.
    Ak ma byt cyklopruh pri okraji chodnika, nesmu na ceste parkovat ziadne auta a asfalt vedla chodnika treba opravit. Na zamyslane sucasne riesenie nie je cesta dost siroka. Pozadujem preto co najskor dat vsetko do povodneho stavu s parkovanim aut na okraji chodnika.

  2. Ladislav Šimončič ma uplnu pravdu. Aktualne riesenie je dobre akurat na odplasenie cyklistov. Ja som kazdodenny cyklista a povazujem riesenie vpravo medzi autami a chodnikom jazdiac po kanaloch za to najhorsie co sa dalo vymysliet. Zaujimalo by ma, ci ten kto to vymyslel po tomto „cyklochodniku“ aj jazdi.

  3. Či Košická, či Vajnorská a iné, to je detto. Ladislav Šimončič aj Martin majú pravdu. Jazda fakt veľmi úzkom cyklopruhu pri špinavej krajnici s často vysokými a ostrými obrubníkmi a kanálmi je podľa mňa viac nebezpečná ako jazda po ceste. Navyše riešenie cyklopruhov medzi obrubníkmi a autami je o to viac nebezpečné, že spolujazdci sa pred vystupovaním z auta oveľa menej často pozrú do spätného zrkadla ako šoféri! Hoci je tiež pravda, že z áut oveľa menej vystupujú spolujazdci ako šoféri. Ale z vlastných skúseností 1 z 10 šoférov sa nepozrie pred vystupovaním do späťáku, zatiaľčo 9 z 10 spolujazdcov sa pred vystupovaním nepozrie do späťáku.

  4. Nevie niekto, preco mesto s razanciou jemu vlastnou przni cyklotrasy tou smradlavou cervenou farbou?
    Najprv tak vlani pokazili trasu medzi mostami (namiesto toho, aby polozili novy asfalt, jam je tam viac nez dost-idealne to vidno ba tych mlakach po dazdi) a pred mesiacom tak znicili na Jiraskovej (Lidl-Kaufland) namiesto toho, aby obnovili biele VDZ. detto nedavno na Safku. dnad aspon Mamateyovu nechaju na pokoji…
    Ta hnusna cervena farba zasiera kolesa a okrem toho aj poriadne smrdi. Takze zial, kym to nezmyje dazd, tak musim jazdit medzi autami vdaka tomuto genialnemu napadu….

Napísať odpoveď pre Martin Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.