V prvej časti tohto článku prinášame stručný prehľad cyklotrás, ktoré boli zrealizované v bratislavskom regióne, či už samotným krajom, alebo jednotlivými obcami (s výnimkou hlavného mesta Bratislavy, ktorej sa venujeme samostatne).
Druhá časť sa venuje stavu projektovej prípravy jednotlivých župných cyklotrás.
Trasy vybudované v roku 2022
V roku 2022 Bratislavský samosprávny kraj otvoril cyklolávku Vysoká pri Morave – Marchegg. Je význam je najmä pre rekreáciu a cykloturistiku, keďže priamo na slovenskom brehu sa nenachádza žiadne sídlo. Spolu so starším Cyklomostom slobody vytvára okruh okolo rieky Morava. Výrazne tiež skracuje trasu zo Stupavy do Marcheggu.
Okrem toho jednotlivé obce kraja zrealizovali cyklotrasu medzi Pezinkom a Limbachom a v Malackách (Pezinská – Priemyselný park).
Pezinok – Limbach
Trasa vedie súbežne s Fajgalskou cestou až po Hasičskú ulicu, s vetvou na ulicu SNP. Realizáciou vzniklo bezpečné prepojenie z Limbachu do okresného mesta, ktoré poslúži aj na rekreačné účely.
Malacky: Pezinská – Priemyselný park
Samostatná cestička pre cyklistov, ktorá vedie popri Pezinskej ulici a nadväzuje na skôr vybudovanú trasu po Priemyselnej. Trasa zlepšila spojenie centra mesta a železničnej stanice s priemyselným parkom.
Pripravované trasy
Svätý Jur – Pezinok a Pezinok – Modra
Trasa v Svätom Juri nadviaže na cyklotrasu JuRaVa a povedie popri Šúrskom kanáli, bude križovať cestu z Grinavy do Slovenského Grobu. Pri potoku Blatina pôjde až k čističke odpadových vôd Pezinok, kde bude pokračovať vpravo po dnešnej poľnej ceste až k potoku Mohylianka. Následne smeruje k železničnej stanici Pezinok (spoločne so značenou cykloturistickou trasou 8006) na ulicu Za dráhou.
Pezinkom bude trasa prechádzať ulicami Za dráhou, Tehelná, Moyzesova, Holubyho, popri potoku Blatina, ulicami Dona Sandtnera a Dr. Bokesa.
Z Pezinku cez Vinosady do Modry povedie v trase dnešnej červenej cykloturistickej značky 048.
Pri oboch trasách sa v priebehu roka 2023 predpokladá vydanie územného rozhodnutia.
Most pri Bratislave – Zálesie a Zálesie – Malinovo
Dvojica cyklotrás, ktoré sú pokračovaním bratislavskej mestskej trasy R27 popri Malom Dunaji. Po ich výstavbe teda vznikne nielen spojenie jednotlivých spomínaných obcí, ale aj prístup hlavného mesta.
Prvý úsek začne na existujúcej trase vo Vrakuni (video z prejazdu), ktorá dnes končí na hranici katastra, pri pristávacej dráhe letiska. Povedie po ľavom brehu Malého Dunaja až po križovatku s cestou z Mostu pri Bratislave. Šúrsky kanál prekoná existujúcim mostom a v trase poľnej cesty pokračuje až po Malinovskú ulicu v Zálesí. V priebehu roka 2023 sa očakáva ukončenie majetkovoprávneho vysporiadania a vyhlásenie verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby.
Najnáročnejšou stavbou druhej časti (Zálesie – Malinovo) bude nová lávka pre peších a cyklistov cez Malý Dunaj poniže Gešajovských mlynov. Tým vznikne alternatíva voči jazde s autami po súčasnom cestnom moste nachádzajúceho sa proti prúdu rieky. Na most nadviaže cyklotrasa v koridore poľnej cesty ústiaca na Školskú ulicu v Malinove. Tu sa v priebehu roka 2023 očakáva spracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie.
Lamač – Dúbravka
Dnes sú tieto dve mestské časti oddelené dvojitou bariérou – železnicou a diaľnicou. Dlho očakávaná (hovorí sa o nej už od roku 2015) výstavba lávky nad železničnou traťou a využitie desaťročia existujúceho prejazdu pod diaľničným mostom zlepší dnešný neútešný stav a vytvorí aspoň jednu bezpečnú spojnicu pre cyklistov.
V priebehu roka 2023 sa očakáva zisk stavebného povolenia na samotnú lávku Lamač – Dúbravka. Je však nutné konštatovať, že jeho vydanie sa očakáva už niekoľko rokov.
Senec – Pezinok
V priebehu roka 2023 sa očakáva spracovanie štúdie trasovania a začatie prác na dokumentácií pre územné rozhodnutie. Momentálne teda ešte nie je jasný presný koridor, ktorým trasa povedie. Z (cyklo)dopravného hľadiska je obzvlášť dôležité, aby trasa nevynechala logistické sklady pri diaľnici D1 a viedla podľa možnosti čo najpriamejšie a bolo ju tak možné použiť na dochádzku do práce či už zo Senca, alebo od Pezinku a Viničného.
O termínoch jednotlivých projektov je predčasné hovoriť vzhľadom na množstvo ďalších krokov s prakticky náhodnou dĺžkou (stavebné konanie, verejné obstarávania na zhotoviteľov príslušných projektových dokumentácií resp. zhotoviteľov stavieb, podávanie a schvaľovanie žiadostí o nenávratný finančný príspevok z Plánu obnovy príp. Programu Slovensko a pod.).