SME vychádza zo starého hoaxu, úmrtí chodcov v Česku nepribudlo

Ak pri štatistikách o bezpečnosti cestnej premávky narazíme z roka na rok na štvornásobný nárast akéhokoľvek ukazovateľa, mali by sme sa zamyslieť, či túto správu netreba preveriť. To sa žiaľ nestalo pri článku z 25. apríla, v ktorom denník SME priniesol nepravdivú informáciu o tom, že po úprave prednosti na priechodoch pre chodcov v Česku začalo na cestách zomierať štyrikrát viac chodcov. V skutočnosti je to pritom presne naopak.

Autor Michal Katuška pri svojich tvrdeniach čerpal z grafu, ktorý zobrazoval „dopravné nehody spôsobené nedaním prednosti chodcovi na priechode“. Nárast v tejto jednej podkategórii po novele je celkom prirodzený, ale o skutočnej bezpečnosti premávky nehovorí takmer nič – jednoducho sa sem len na papieri presunuli tie nehody s úmrtím chodcov, pri ktorých bolo predtým zavinenie vyhodnotené inak a boli zaradené do inej podkategórie. A rozhodne to neznamená, že v Česku začalo na cestách zomierať viac chodcov, ako tvrdí SME.

Jednoznačným ukazovateľom je celkový počet usmrtených chodcov, ktorý však autor nepoužíva. Medzi rokmi 2000 a 2001 klesol počet usmrtených chodcov v Česku pri dopravných nehodách z 315 na 282 osôb a odvtedy klesá až dodnes, kedy sa pohybuje okolo čísla 100. V roku 2001 zároveň klesol aj počet dopravných nehôd so smrteľnými následkami zavinených chodcami, a to zo 106 na 75, čo korešponduje s nárastom pri počte nehôd zavinených vodičmi.

Vývoj počtu usmrtených chodcov v ČR. Zdroj: BESIP – Ministerstvo dopravy / CDV, 2020
Vývoj počtu usmrtených chodcov v ČR. Zdroj: BESIP – Ministerstvo dopravy / CDV, 2020

V článku chýba aj ďalšia informácia, podstatná pre celkový kontext. Slovensko je jedinou krajinou EÚ, ktorá do svojej legislatívy stále nepremietla túto časť viedenského Dohovoru o cestnej premávke, a teda jedinou krajinou EÚ, kde vodič nie je povinný približovať sa k priechodu pre chodcov len takou rýchlosťou, aby bol schopný v prípade potreby umožniť chodcovi bezpečný prechod, alebo kde vodič nemusí umožniť bezpečný priechod chodcovi, ktorý sa zjavne chystá vstúpiť na priechod.

Návrh zákona od poslankyne Tabák vychádza z balíka návrhov Cyklokoalície, ktorý sme zverejnili a prezentovali poslancom NR SR na jeseň 2021 a môže Slovensko konečne posunúť do dopravne civilizovaného sveta. V spoločnosti, ktorá dôveruje vede a výskumu a zároveň komfort jazdy autom nepovažuje za posvätný, by jeho prijatie malo byť úplnou samozrejmosťou. Možno by bolo na mieste, keby teraz denník SME pristúpil k téme zodpovednejšie a pripravil odborný obsah, ktorý namiesto opaku pomôže príjmaniu kvalitnej legislatívy.

Zdroje použitých údajov:
Dopravní nehodovost a její důsledky v ČR v dlouhodobém pohledu (Kamenický. J., Český statistický úřad, 2014)
Chodci: Dílčí cíl Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 (BESIP – Ministerstvo dopravy / CDV, 2020)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.