Podháj konečne prejde zmenou, budeme skúmať je dopady

V roku 2018 mesto opravovalo ulicu Podháj v mestskej časti Lamač, v čom sme videli príležitosť na pomerne jednoduchú úpravu na tejto značne predimenzovanej ulice. Zaplatili (z vašich 2 %) a darovali sme vtedy mestu projekt dopravného značenia, ktorý mohol na Slovensko priniesť prvú tzv. holandskú križovatku a výrazne zvýšiť bezpečnosť všetkých účastníkov premávky.

Ulica Podháj dnes.

Mesto vtedy žiaľ náš projekt nerealizovalo, a hoci sa podarilo presadiť vyznačenie cyklopruhov, ani tie v takejto nevhodej podobe nepriniesli veľa bezpečnosti a podmienky pre chodcov sa nezlepšili takmer vôbec. Aktuálne sa však konečne črtá zmena – hlavné oprášilo náš starý návrh, zosúladilo ho so súčasnými predpismi a všetko nasvedčuje tomu, že by sa v priebehu roka mohol realizovať.

Nikdy nerealizovaný návrh križovatky Podháj – Podlesná – Studenohorská z roku 2018.

Sme presvedčení, že podobných predimenzovaných sídliskových ciest s potenciálom zmeny k lepšiemu je na Slovensku plno. Aj preto sme s v rámci projektu Central European Active Mobility Lab, ktorý realizujeme s našimi partnermi AutoMat z Česka a Mobilissimus a Magyar Kerékpárosklub z Maďarska, rozhodli podrobne skúmať, čo zmena prinesie.

Pozorovania potvrdili, že množstvo chodcov prechádza cez cestu mimo priechodov pre chodcov. Paradoxne, okrem ušetrenej vzdialenosti sa tam môžu sa cítiť bezpečnejšie, keďže prekonávajú o niekoľko metrov užšiu vozovku.

V uplynulých týždňoch sme preto na ulici realizovali sčítanie intenzít všetkých módov dopravy, merania rýchlosti vozidiel či dotazníkový prieskum, ktoré budeme s odstupom času opakovať a sledovať výsledky. Reakcie ľudí na ulici aj pozorovanie správania chodcov, vodičov aj cyklistov potvrdzujú, že súčasný stav rozhodne nemožno nazvať vyhovujúcim.

Sčítania chodcov, cyklistov aj automobilov prebiehali počas niekoľkých dní v rannej aj poobednej špičke.
Rýchlosť vozidiel je problémom najmä mimo špičky. Zaznamenaným rekordom bolo 85 km/h.

O našich návrhoch riešenia ulice Podháj si môžete viac prečítať v starších článkoch:

Hodnotenie cyklotrasi na Podháji, 16. november 2018
Schovaní cyklisti na Podháji?, 25. september 2018
Mohli sme mať prvú bezpečnú cyklotrasu holandského typu – v Lamači, 6. august 2018
Návrh cyklotrasy na ulici Podháj, 6. august 2018

One thought on “Podháj konečne prejde zmenou, budeme skúmať je dopady

  1. Ako cyklista, ktory vychadza z Bakosovej a dochadza do centra, by som este vytycil neprehladnost pri prejazde rovno z Podlesnej na Studenohorsku. Vyhlad hore blokuju vysadene stromy, vyhlad dole zas zaparkovany prives, alebo autobus v zastavke. Jedine stastie, ze v rannej spicke som tam zatial nestretol ziadneho pretekara.

Comments are closed.