Červená vlna na križovatke Mlynské nivy – Košická

Budovanie samostatných cyklotrás mimo vozovky je jasným prínosom pre bezpečnosť cyklistov, ale aj pre plynulejšiu jazdu motorovými vozidlami, keďže pomalšie idúci cyklisti „nezavadzajú“ na ceste :-)

Neočakávané (alebo očakávané?) problémy však môžu nastať v križovatkách. Pri jazde vo vozovke stačí prísť ku križovatke, počkať v najhoršom niečo do 100 sekúnd, čo býva dĺžka jedného cyklu, počas ktorého sa vystriedajú všetky fázy – smery križovatky. Potom skočí zelená a nasleduje prejazd cez celú križovatku na jeden raz.

Ak však cyklotrasa vedie po obvode križovatky, signál voľno znamená len voľno na jednom priechode z viacerých. V lepšom prípade sa dá prejsť cez celú križovanú ulicu, v horšom len cez jej polovicu na stredový ostrovček.

Extémnym prípadom je bratislavská križovatka Mlynské nivy – Košická – Svätoplukova – Prievozská. Touto päťramennou križovatkou prechádza hlavná mestská cyklotrasa R17. Len cez túto jednu križovatku vedie 8 priechodmi, z toho 6 je svetelne riadených. Na porovnanie, ak by cyklista išiel po ceste, zo Svätoplukovej na Prievozskú by mal len jeden semafor.

Cyklotrasa R17 na križovatke Mlynských nív, Košickej a Svätoplukovej so zvýraznenými semaformi. Vpravo dole jej pokračovanie vo výstavbe. Zdroj mapy: OpenStreetMap.org.

Cyklotrasa je tu vedená pomerne krkolomne, najskôr križuje Svätoplukovu ulicu. Cez Mlynské nivy prechádza prakticky stredom tejto dvojkrižovatky, medzi Svätoplukovou a Košickou. Následne prekonáva aj južné rameno Košickej. Poznámka: k novembru 2023 ešte nie sú dobudované cyklopriechody cez Košickú, prebieha však výstavba pokračovania cyklotrasy smerom na východ.

V smere do centra trvá prejazd 130 metrov dlhej trasy približne 2 a pol minúty. Naopak je to ešte o minútu dlhšie. Priemerná rýchlosť prejazdu križovatkou tak vychádza na 2,2 km/h. Voči prejazdu vo vozovke je to zdržanie 2 minúty len na jednej križovatke, čo je nepríjemné. Horšie však je, ak sa takýchto križovatiek nakopí viac za sebou.

Prejazd (a prechod) vidno na nasledujúcom videu:

Riešenie, alebo aspoň zmiernenie popísaných problémov nie je jednoduché a bude zrejme kombináciou viacerých prvkov, keďže ide o zložitú a vyťaženú križovatku, ktorá je koordinovaná so susednými.

Pri jazde už z Dunajskej ulice niečo pomôže prejazd na južnú stranu ulice už pri Továrenskej a prekonanie Košickej v priamom smere, čo ušetrí časť semaforov. Táto trasa však ešte nie je kompletne dostavaná.

Doplnenie cyklopriechodov na všetkých ramenách križovatky, ideálne s indikáciou najrýchlejšej cesty v danom čase je ďalšou možnosťou.

Viedenská križovatka Praterstern. Modré plné a prerušované čiary sú cyklistické cestičky. Na opačnú stranu sa dá dostať viacerým cestami. Zdroj: OpenCycleMap.org.
„Mikrokrižovatka“ na jednom zo vstupov do veľkej križovatky Paterstern má dokonca tiež cyklopriechody cez všetky ramená, čo umožňuje rýchlejší prejazd na bicykli. Zdroj: Google StreetView.

Potom sú tu úpravy v rámci svetelnej signalizácie, teda povolenie priamej jazdy cyklistov súčasne s pravým odbočením áut (v prípade vyššie sa to týka najmä vjazdu do Svätoplukovej). Najmä v slabšej premávke majú niektoré smery voľno, pričom z nich neprichádzajú žiadne vozidlá. Križujúci chodci a cyklisti musia zbytočne čakať (alebo prechádzajú na červenú).

Križovatka Leenderweg a Piuslaan v Eindhovene. Pri jazde autom je povinnosť dať prednosť súbežne idúcim cyklistom pri pravom, ale aj ľavom odbočení. Zdroj: Google StreetView.
Na porovnanie situácia v Bratislave: pri voľne pre pravé odbočenie majú chodci a cyklisti na križovanom priechode červenú. Zdroj: Google StreetView.

Ako už bolo spomenuté vyššie, riešenie čo najplynulejšieho prejazdu cyklistov bude neľahké, no je to problém, ktorému sa treba venovať s pribudajúcim počtom samostatných cyklotrás i cyklistov ich využívajúcich.