Ak sa programové vyhlásenie vlády v oblasti dopravy napĺňať, Slovensko bude na dobrej ceste k fungujúcej udržateľnej mobilite, hodnotí Cyklokoalícia. Podľa združenia je to prvýkrát, kedy sa v plánoch vlády priamo hovorí o znížení využívania individuálnej automobilovej dopravy. Z konkrétnych opatrení vyzdvihuje úpravu prednosti pri priechodoch pre chodcov, ktorá má Slovensko priblížiť k zvyšku európskych krajín. Zároveň pripomína potrebu spolupráce s mimovládnym sektorom aj v oblasti dopravy.
Tlačová správa Cyklokoalície z dňa 15. 11. 2023.
Práve v časti venovanej bezpečnosti cestnej premávky sa uvádza, že dôraz bude kladený na zabezpečenie zvýšenej ochrany pre cyklistov a chodcov a zákon sa upraví tak, aby bola zabezpečená „absolútna prednosť“ chodca na priechode. V praxi by to malo znamenať, že vodič bude povinný približovať sa k priechodu pre chodcov len takou rýchlosťou, aby bol schopný v prípade potreby umožniť chodcovi bezpečný prechod, a bude povinný umožniť bezpečný priechod aj chodcovi, ktorý sa zjavne chystá vstúpiť na priechod.
„Slovensko je stále jedinou krajinou EÚ, ktorá do svojej legislatívy nepremietla túto časť viedenského Dohovoru o cestnej premávke, hoci je jeho zmluvnou stranou. Vládou avizovaná zmena zákona, na ktorej potrebu upozorňujeme už roky, bude veľkým krokom pre bezpečnosť chodcov. Slovensko zároveň priblíži k dopravne civilizovaným krajinám a nie je dôvod, prečo by u nás nemohlo fungovať to, čo funguje u našich susedov,“ hovorí Dan Kollár, prezident Cyklokoalície.
V oblasti cyklodopravy vláda sľubuje podporu rozvoja cyklistickej dopravy ako integrálnej súčasti udržateľnej dopravy s cieľom zvyšovania kvality života v mestách. Konkrétne zdôrazňuje pokračovanie podpory cyklotrás z Plánu obnovy a aktualizáciu Národnej stratégie rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v SR. Práve aktualizácia tzv. cyklostratégie je podľa združenia nevyhnutná už niekoľko rokov a je jedným zo sľubov, ktoré sa predošlým vládam nepodarilo naplniť.
Vláda sa tiež zaväzuje podporovať verejnú osobnú dopravu „za účelom zníženia využívania individuálnej automobilovej dopravy s cieľom zabezpečiť udržateľnosť a kvalitu života v sídlach“. Rozvoj železničnej infraštruktúry ako najefektívnejšieho spôsobu prepravy osôb označuje za strategický záujem štátu a zabezpečením moderných vlakov a vozidiel mestskej dopravy chce prispieť k dekarbonizácii dopravy a plneniu cieľov Európskej zelenej dohody.
Vláda tiež plánuje pokračovať v reforme verejnej osobnej dopravy vytvorením Národnej dopravnej autority a zavedením jednotného cestovného lístka pre rôzne druhy dopravy na území celého Slovenska do roku 2026. „Podstatné samozrejme bude to, ako sa novej vláde bude dariť programové vyhlásenie napĺňať. Pomôcť by tomu mohla aj intenzívnejšia spolupráca s expertnými organizáciami v treťom sektore. Už samotný dokument však dokazuje výrazný posun vnímania udržateľnej mobility v priebehu posledných rokov a vytvára predpoklad pre to, aby na Slovensku mohli ľudia presúvať efektívnejšie, bezpečnejšie a ekologickejšie,“ uzavrel Kollár.