Cyklistická infraštruktúra pribúdala aj v roku 2023, no zrejme málokto by tempo jej výstavby vnímal ako sľubovaný a dlho očakávaný boom. Ani bežiaca projektová príprava sa zatiaľ nepretavila do realizácií stavebne oddelených trás. Niekoľko samostatných trás síce pribudlo, ale väčšinou išlo o vyvolané stavby v rámci výstavby v ich okolí. Mesto samotné zrelizovalo trasu na Vajanského a Rázusovom nábreží, čo bolo síce odvážne riešenie, ale prakticky jediné v takejto kategórii v uplynulom roku.
Samostatné cestičky
O5 Guthaus
Krátky úsek cyklotrasy vznikol pri obytnom dome Guthaus pri Račianskej ulici. Pri jeho výstavbe sa však žiaľ nepodarilo vyriešiť prejazd cez železničnú trať, takže pokračovanie po Pluhovej ulici na Tomášikovu je zatiaľ nemožné.
R27 Pribinova
Pri výstavbe rozšírenia projektu Eurovea na nábreží Dunaja pribudlo asi 900 metrov obojsmernej cestičky pre cyklistov, jednak na Pribinovej ulici a taktiež na jej novovybudovanom predĺžení k Prístavnej. Na Pribinovej nahradila pôvodnú trasu vytvorenú za čias primátora Ftáčnika.
O2 Rázusovo a Vajanského nábrežie
Iste nebude prehnané tvrdenie, že ide o aktuálne najznámejšiu cyklotrasu na Slovensku, ktorá vzbudila množstvo emócií, nielen negatívnych, ale aj pozitívnych. Napriek tomu je zvolené riešenie z technického hľadiska pomerne bežné v mestách, ktoré dlhodobo zanedbávali rozvoj cyklistickej dopravy a potrebovali spraviť veľký krok vpred v pomerne krátkom čase a lacno.
Trasa vznikala v letných mesiacoch a sprevádzkovaná bola v septembri.
R17 Mlynské nivy (Košická – Turčianska)
Nových 400 metrov obojsmernej cyklistickej komunikácie vedie po Mlynských nivách od Košickej po Turčiansku. Výstavba (v rámci projektu bizniscentra Nové Apollo) prebiehala od septembra, trasa bola dokončená v novembri. Bližšie sa jej venujeme v samostatnom článku.
O7 Slnečnice
Na severnej strane Fialovej ulice vznikla na jeseň 300 metrová samostatná obojsmerná cyklistická komunikácia, ktorá sa napája na skôr vybudovanú trasu od ulice Zuzany Chalupovej. Prepojenie na hrádzu vznikne zrejme až pri ďalšej výstavbe (čo je ešte ďaleko). Podobne to bude s opačným smerom, teda s pokračovaním k petržalskej električkovej trati, ten však pribudne zrejme skôr.
S386 Černyševského – Wolkrova
V Petržalke zostaneme aj pri poslednej cyklotrase. V tomto prípade nejde o súčasť hlavnej siete cyklotrás, ale o jednu z vedľajších trás. Uprostred sídliska Dvory 4 vznikla 800 metrov dlhá, väčšinou samostatná obojsmerná cestička pre cyklistov. Na južnej strane je blízko cyklotrasy pri Chorvátskom ramene (avšak bez napojenia), na severnej sa existujúcou lávkou nad železničnou traťou a diaľnicou napája na trasu O3 na severnej strane Einsteinovej ulice. Viac v samostatnom článku.
Zmiešaný pohyb
O3 Einsteinova
V tomto prípade ide skôr o aktualizáciu pôvodného riešenia z 1990. rokov, než o novú trasu. Na chodníku na severnej strane Einsteinovej pribudli zvislé značky, ktoré ju označujú ako cestičku pre chodcov a cyklistov. Od Incheby po električkovú trať sa nachádza aj 5 priechodov, avšak len pre chodcov. Projekt nebol v tomto ohľade dotiahnutý do konca a priechody pre cyklistov chýbajú.
Vyhradené a ochranné pruhy pre cyklistov
Dlhé Diely
K zlepšeniu podmienok pre cyklistov došlo v lete aj v Karlovej Vsi. Na uliciach Molecova a Hany Meličkovej bolo upravené vodorovné značenie a boli vytvorené pruhy pre cyklistov. Dôležitý je najmä pruh v stúpaní, ktorý vytvára pomalšie idúcim cyklistom vlastný priestor, čo zlepšuje prejazd aj pre ľudí v trolejbuse alebo v aute.
Mýtna – Vazovova
Krátke predĺženie ochranných pruhov pribudlo aj v križovatke Mýtna – Vazovova.
29. augusta
Pri rekonštrukcii vozovky spojenej s vybudovaním vyvýšeného priechodu boli vyznačené aj ochranné pruhy pre cyklistov od Špitálskej po Poľnú ulicu. S postupom prác sa bude pokračovať ďalej k Dunajskej.
Špitálska
Na časti Špitálskej sa nachádzali vyhradené pruhy pre cyklistov. Tie boli obnovené a doplnené novými ochrannými pruhmi.
Košická
Od Dulovho námestia po Miletičovu bol obnovený povrch vozovky s červeným asfaltom na cyklopruhoch.
Štepná
Ochranné pruhy nadväzujúce na skôr vyznačené cyklopruhy na ulici Pri kríži.
Herlianska
Pri zavádzaní parkovacej politiky na Štrkovci bolo zregulované aj parkovanie na tejto nezvyčajne širokej ulici. Vznikli tu dva jednosmerné pruhy pre cyklistov spájajúce Drieňovú ulicu s Ružinovskou. Hlavnou výhradou je neuspokojivý stav povrchu, ktorý nebol pred značením opravený.
Záver
V minuloročnom článku sme písali, že „najbližšie k realizácii sú zrejme cyklotrasy na Mlynských nivách, Hradskej či O4 v Petržalke„. Na Mlynských nivách trasa pribudla, avšak na inom mieste. Pri tej očakávanej (za Bajkalskou) za získava územné rozhodnutie, čo znamená, že stavebné povolenie nebude skôr ako v lete 2024. Cyklotrasa na Hradskej získala stavebné povolenie, je snaha zabezpečiť financovanie jej realizácie z Plánu obnovy. Petržalská trasa O4 je v procese získavania územného rozhodnutia.
Aj na týchto príkladoch vidno, že budovanie „naozajstných“ cyklotrás je zdĺhavé a aj keď ide všetko ako „po masle“, tak trvá roky. V takomto svetle treba vnímať aj užitočnosť „quick wins“, teda rýchlych riešení. Tie umožňujú jednoduchším, rýchlejším a v neposlednom rade lacnejším spôsobom dosiahnuť nie síce ideálne, no aspoň dostatočne dobré riešenie do doby, kým vzniknú stavebne oddelené cyklotrasy. A aj po ich vybudovaní budú mať „namaľované“ cyklotrasy svoje miesto tam, kde bude nehospodárne alebo priestorovo nemožné budovať oddelené trasy.