Bratislavský magistrát vyhlásil verejné obstarávanie na výstavbu cyklotrasy popri Vrakunskej ceste a Hradskej ulici. Trasa bude riešená formou obojstranného spoločného chodníka pre chodcov a cyklistov. Dnes tu absentuje akýkoľvek chodník a podobne je to aj na súbežnom spojení cez ulicu Na piesku a Podpriehradnú.
Stavba je rozdelená na dve vetvy. Prvá z nich, v dokumetácii nazvaná trasa „A“ v dĺžke 700 metrov bude viesť po severovýchodnej strane existujúcej komunikácie. Na strane Vrakune bude plynule napojená na existujúci chodník pre peších pomocou šikmej rampy. Končiť bude na hranici katastrálneho územia Vrakune napojením na cestu II/572. V priestore zastávky MHD Pod gaštanmi bude trasa prerušená a plynulo napojená z oboch strán na jestvujúce nástupisko zastávky MHD. Šírka chodníka bude 2,50 m (+0,50 m bezpečnostný odstup), v stiesnených miestach (dĺžka 2 x 50 m) 2,0m.
Trasy „B“ je navrhnutá po opačnej strane vozovky. Bude začínať napojením z existujúcej cesty II/572 na hranici Ružinova a Vrakune. Povedie popri ceste II/572 v smere na Vrakuňu, kde bude po 280 metroch v priestore zastávky MHD Pod gaštanmi ukončená. Cyklisti budú pokračovať znova vo vozovke, alebo použijú vetvu „A“ na opačnej strane cesty.
Obe trasy sú navrhnuté ako chodníky bez výškového rozdielu s bezpečnostnou vzdialenosťou 0,5m od pridruženého dopravného priestoru. Z hľadiska dopravného značenia pôjde o cestičku pre chodcov s dodatkovou tabuľkou umožňujúcu jazdu bicyklom.
Aktuálne obstarávanie sa týka len trasy na území Vrakune. V príprave je však aj pokračovanie na ružinovskej strane, kde sa aktuálne pripravuje dokumentácia pre územné rozhodnutie. Výstavba vrakunského úseku by mala prebehnúť tento rok.
Horšie je však riešenie prejazdu cez vedľajšiu účelovú komunikáciu. V projekte je navrhnutý priechod pre chodcov a cyklisti sú nabádaní k zosadnutiu z bicykla. Vhodnejšie riešenie by bolo vytvorenie priebežného chodníka s tým, že vodiči vychádzajúci na hlavnú cestu by dávali presnosť nielen chodcov ale aj cyklistom.
Zvolené riešenie cestičky pre chodcov má svoje limity, ale je dané snahou realizovať zlepšenie čo najskôr, teda len na parcelách, ktoré sú vysporiadané. V prvej fáze, bez pokračovania na strane Ružinova, bude zlepšenie skôr minimálne, ale po dostavbe zvyšku trasy vznikne nielen chýbajúce bezpečné spojenie pre cyklistov, ale najmä pre chodcov.
Celú dokumentáciu si môžete pozrieť na odkaze na začiatku článku. Alebo si pozriete samotný výkres: situácia trvalého dopravného značenia.
Riesi sa aj prepojenie cesty z juhu pod dialnicou smerom k Avionu? Je to len par desiatok metrov ale prerusenych 2 zeleznicnymi tratami a 2 cestami s hustou premavkou takze je aktualne prejazd nemozny.
Pripadne aspon odbocenie cez jednokolajku od tejto planovanej trasy smerom k Pharosu/Avionu. Aktualna obchadza je az cez Ivansku cestu ktora je velmi vzdialena a nebezpecna pre jazdu na bicykli.
Žiaľ toto zostáva bez zmeny, nové priecestie cez trať č.131 Bratislava – Komárno zatiaľ nikto nenavrhuje. Skôr možno (v ďalekej) budúcnosti predpokladať náhradu priecestí mimoúrovňovými križovaniami. Na jedno už pri Pharose príprava je, avšak bez cyklotrasy.
Druhá možnosť prekonania trate by mala byť pri Astronomickej, kde má vzniknúť zastávka Ružinov. Železnice ale stále skôr uvažujú len s podchodom ako prístupom na nástupištia, bez širších súvislostí, ako eliminovať vplyv železničnej trate ako líniovej bariéry. Takže podjazd pre cyklistov tu tiež zatiaľ nie je plánovaný.
Najďalej v príprave je trasa po Ivanskej ceste (od Ostredkov po Avion Shopping Park), tak je štúdia v nejakej fáze. Ale toto je samozrejme dosť okolo, ak ide niekto z Vrakune do Avionu.
Nové priecestia ŽSR nepovoľuje. Zrejme ani pešie. Podchod v rámci TIOPu Ružinov by nakoniec mohol byť prejazdný pre bicykle, ale zrejme zostane úzky, takže bude skôr vhodný na pretlačenie bicykla. Najlepšia možnosť je premostenie Hradskej smer Pharos, ale to je zatiaľ len v projektovej fáze.
Dakujem za info, je to skoda ze ZSR na toto nemysli, v mieste buduceho TIOPu by to bolo vhodne nakolko sa tu (bude) spaja(t) niekolko cyklotras, bohuzial takto ostane bariera na dalsie 10ky rokov. Trasa po Ivanskej verim ze kvalitu do istej miery zlepsi, no stale ide o neumernu obchadzku pre cyklistu, rovnako ako bude premostenie pri Pharose, kvoli prevyseniu. Neviete ci sa da niekde projekt TIOPu este pripomienkovat s touto poziadavkou?