30. 12. 2024

Park a car & ride a bike Prístavný most

Autor: Jožo

V lete roku 2024 bolo staršie parkovisko pod Prístavným mostom (či lepšie povedané jeho zvyšok, ktorý zostal po prestavbe diaľničnej križovatky) zaradené do systému PAAS ako parkovisko P+R (park & ride).

„Ride“ v tomto prípade asi neznamená verejnú dopravu. Najbližšia zastávka sa totiž nachádza 400 metrov ďaleko a je obsluhovaná len jedinou linkou (87) v 15 minútovom intervale. Navyše táto linka ani nevedie do centra mesta, ale cez Most Apollo do Petržalky. Zastávka Prístavný most na Bajkalskej, ktorá má výrazne lepšiu obsluhu, sa nachádza vo vzdialenosti takmer jedného kilometra, časť z toho sa dá prejsť len po chodníkoch vyšliapaných v tráve.

Lepšou možnosťou preto môže byť použitie bicykla z parkoviska do cieľa cesty. Či už vlastného skladacieho (alebo aj neskladacieho), alebo jedného z tzv. zdieľaných bicyklov. Na parkovisku je stanica žltých SlovnaftBajkov. Nachádzajú sa tu aj ružové bezstanicové ReKola a zelené kolobežky Bolt.

Priamo na parkovisko nevedie žiaden chodník. Pôvodný chodník od Bajkalskej zanikol počas výstavby rýchlostnej cesty R7. Nový naprojektovaný nebol. Pri chôdzi z parkoviska na najbližší chodník treba šliapať po prístupovej ceste, našťastie len kúsok.

Tento najbližší chodník bol (pri prestavbe križovatky) vybudovaný na severnej strane predĺženia Prístavnej. Pri vzniku P+R bola na ňom dodatkovými tabuľami povolená jazda na bicykli. Tak sa dá pomerne bezpečne dostať na neďalekú sieť cyklotrás.

Obr. 1: Príjazd na parkovisko zo Slovnaftskej ulice. Druhý vjazd je možný od diaľnice D1 z východu a z Bajkalskej.
Obr. 2: Značky informujúce o režime parkoviska.
Obr. 3: Parkovisko bolo v nedeľu medzi Vianocami a Silvestrom takmer prázdne.
Obr. 4: Stanica SlovnaftBajk tiež prázdna bez jediného bicykla. To je ale spôsobené sezónnou prestávkou v ich prevádzke od 20. decembra.
Obr. 5: Možnosť dostať sa do centra ponúkajú zelené kolobežky a jedno ReKolo.
Obr. 6: Znázornenie prístupových trás do centra na bicykli alebo na kolobežke. Zobrazená je aj najbližšia zastávka verejnej dopravy.
Obr. 7: Informačná tabuľa nabáda na sledovanie modrých guličiek. V čase návštevy sa ale na parkovisku či v jeho blízkosti nenachádzala ani jedna.
Obr. 8: Výjazd bicyklom z parkoviska je v protismere jednej z prístupových ciest. A pri chôdzi pešo tiež, priamo k parkovisku nevedie chodník.
Obr. 9: Tesne pred Slovnaftskou treba zvoliť chodník na jednu alebo druhú stranu. Jazda po ňom je legalizovaná dodatkovou tabuľkou.
Obr. 10: Chodník je pomerne úzky, preto nie je označený ako cestička pre chodcov a cyklistov, ale len ako „bicykel voľno“. Pri jeho projektovaní sa nerátalo, že bude používaný na prístup bicyklom na parkovisko.
Obr. 11: Z fotografie to nevidno úplne jasne, ale chodník sa dosť zbytočne kľukatí. Namiesto toho, aby šiel priamou líniou k priechodu v pozadí, kopíruje priľahlé cesty. V priamej trase pritom nie je žiadna prekážka, ktorá by bránila napriameniu.
Obr. 12: Cestička pre chodcov s povolenou jazdou bicyklov končí pri zastávke Nákladný prístav. Z tejto strany sa však značka povoľúca jazdu bicyklom nenachádza.
Obr. 13: Chodník na opačnú stranu je zaústený do cyklotrasy O4 z Prístavného mosta na Bajkalskú. V mieste napojenia pribudli smerové tabule.
Obr. 14: Tabuľa od Prístavného mosta naviguje aj na parkovisko P+R.
Obr. 15: Ciele zo smeru od Bajkalskej.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.