V roku 2024 vznikli v bratislavskej Rači dve samostatné cyklotrasy. Dlhšia a dôležitejšia z nich prepája čerstvo otvorenú predajňu Lidl na Púchovskej ulici s rezidenčnou zástavbou. Kratšia je pred novou škôlkou Tramín v Krasňanoch.
Na bicykli do obchodu
Na križovatke Púchovskej s ulicou Pri vinohradoch bola postavená na mieste pôvodných hál predajňa siete Lidl. Okrem prístupu autom a pešo sa dá na nákup dostať aj bicyklom. Cyklotrasa má síce len niečo málo cez 100 metrov, umožňuje však križovatku s frekventovanou výpadovkou prekonať bezpečnejšie mimo priestoru pre autá.
Na bicykli popred škôlkou
V račianskych Krasňanoch na Kadnárovej ulici bola v rokoch 2023-24 na mieste vinárne Tramín postavená nová rovnomenná škôlka. Zrejme v súvislosti s jej výstavbou vznikla aj krátka (len cca 30 metrová) cyklotrasa mimo vozovky.
Postupná výstavba cyklotrás aj po kratších úsekoch, ktoré sa neskôr spoja do súvislej siete, je dôležitá. V tomto prípade ale výsledok vyvoláva viaceré otázky, či už k realizácii, alebo možnostiam budúceho pokračovania a ich časovému horizontu.
Cyklotrasa začína aj končí na chodníku, ani na jednej strane nie je napojená aspoň provizórne do vozovky. Jeden pruh cyklotrasy (v smere do centra Rače) je tesne pri kolmom parkovaní a navyše sú v ňom dopravné značky – takže sa v ňom nedá jazdiť v celej dĺžke.
Kedy vznikne pokračovanie je nejasné. Trasa sa nachádza v stabilizovanom území, čiže nie je pravdepodobné jej budovanie po kúskoch v ďalších developerských zámeroch. Zostáva teda možnosť uceleného projektu budovaného samosprávou a pre tú existuje množstvo prioritnejších projektov.
Medzi samotnou cestičkou pre chodcov a cyklistov a vozovkou vznikli nové kolmé parkovacie miesta pre škôlky. Realizované sú však tak, že pôvodná priama línia chodníka bola prerušená a chodcom pribudli štyri zmeny smeru v pravom uhle. Nejde o nič, čo by sa nedalo prežiť, ale menším mínusom to určite je.
Problémom je aj poloha pásu pre cyklistov tesne pri kolmom parkovaní. Najmä jazdný pruh smerom do centra Rače je prakticky nepoužiteľný, jednak kvôli presahujúcim autám a tiež kvôli stĺpikom značiek, ktoré sú v ňom umiestnené.
Pochybení pri dopravnom značení je viacero. Vyššie uvedené zvislé značky svojim osadením nedávajú zmysel. Na značke oddelená cestička pre chodcov a cyklistov sú navyše oproti realite vymenené strany na oboch začiatkoch úseku. Ak by aj boli osadené správne, možno ich považovať za nadbytočné, keďže vytvárajú pre cyklistu povinnosť využiť cyklotrasu, na ktorú sa nemožno rozumne dostať. Na zemi je okrem toho nesprávne namaľovaná plná čiara, ktorej použitie je v zmysle technických podmienok na cyklistickej infraštruktúre vylúčené.
Dobry den,
pokracovanie cyklotrasy pred skolkou Kadnarova nebude s najvacsou pravdepodobnostou nikdy – na oboch stranach su sukromne pozemky, kde nie je predpoklad vystavby. Kazdy z majitelov pozemkov ich chce predat iba v celku a obe strany by iba pozemky stali viac ako 1 mil. €. Na jednej strane je ako bonus dlhorocny sudny spor (MC bola v rokovani o odkupeni).
Mestska cast ako stavebnik skolky namietala zmysel a ucelnost tohto „cyklochodnika“ – magistrat to vsak dal ako podmienku v konani, takze sa musel ten usek vybudovat.
Lepsim a racionalnejsim riesenim by bolo rozsirenie plochy zelene.
Plus ako bonus su tam zbytocne dopravne znacky – opat na ziadost magistratu.