18. 01. 2025

Pruh pre autobusy a cyklistov medzi Záhorskou Bystrickou a Lamačom

Autor: Jožo

Novinkou uplynulého roka 2024 je aj jednosmerný vyhradený pruh pre autobusy na Hodonínskej ulici v smere zo Záhorskej Bystrice do Lamača. Jazda v ňom je povolená aj na bicykli.

Prístupové komunikácie zo Záhoria do Bratislavy trpia rastúcim množstvom automobilovej dopravy a to nielen pri mimoriadnych situáciách, ale aj v bežné dni. V takto vzniknutých zápchach žiaľ ostávali aj cestujúci verejnou dopravou v linkách MHD 36 a 37 a v prímestských autobusoch. Túto neželanú situáciu pomohol zmierniť nový bus pruh.

Obr. 1: Situácia novozriadeného vyhradeného pruhu pre autobusy.

Vyhradený pruh vznikol bez väčších stavebných úprav, len reorganizáciou dopravného priestoru po oprave vozovky a odstránením jedného ostrovčeka. Hoci je na niektorých križovatkách prerušený, jeho dĺžka je približne 3 kilometre. Na pruh nadväzujú skôr hotové pruhy na Hodonínskej, Lamačskej ceste, Brnianskej, Pražskej, Šancovej a tak ďalej.

Obr. 2: Autobus značky Otokar vchádza do vyhradeného pruhu na konci súvisle zastavaného územia Záhorskej Bystrice.
Obr. 3: Pred ukončením pruhu v Lamači bol odstránený smerovací ostrovček, čím mohol vzniknúť súvislejší kúsok aj v katastri tejto mestskej časti.
Obr. 4: Posledná časť pruhu vznikla na mieste pripájacieho a odbočovacieho pruhu, ako vidno aj podľa zatretých čiar.
Obr. 5: Pohľad od zastávky Hodonínska pred lamačským Lidlom. Bus pruh končí ešte pred dvojicou ostrovčekov. Tie zrušené neboli, keďže cez ne vedie priechod. Za zmienku stojí aj vytvorenie miesta na vyčkávanie chodcov v strede vozovky, hoci len dopravným tieňom a nie fyzicky ostrovčekom. Pôvodne sa pešo prechádzalo súvisle cez tri pruhy.

Pre cyklistov však predstavuje zriadenie vyhradeného pruhu do určitej miery o zhoršenie. V predchádzajúcom stave mala cesta po jednom jazdnom pruhu v každom smere a po oboch stranách boli široké krajnice, ktoré slúžili ako neformálne cyklopruhy. Po novom bol priestor krajníc využitý na zriadenie vyhradeného pruhu pre autobusy v smere do centra Bratislavy (zdôrazňujeme, že zriadenie bus pruhu bolo určite správnym krokom!). Pri jazde do Záhorskej Bystrice sa krajnica redukovala na minimum, takže jazda na bicykli z práce v poobednej dopravnej špičke je teraz výrazne nepríjemnejšia.

Obr. 6: Pri krematóriu vidno zmenu šírky krajnice (vľavo zatretá pôvodná čiara, vpravo nová), i zmenu šírky čiary vyplývajúcu zo zmeny legislatívy.
Obr. 7: Nový vyhradený pruh v ľavej časti fotografie.

Predchádzajúci odsek začína výrazom „do určitej miery“. To preto, lebo aspoň v smere do centra bolo určité riešenie pre cyklistov vytvorené. A to už spomínané povolenie jazdy cyklistov (a mopedov) vo vyhradenom pruhu pre autobusy. Nejde o zvyčajný „bus+cyklopruh“, ale o povolenie tabuľkou voľno. Túto novinku priniesla vyhláška 30/2020 o dopravnom značení.

Obr. 8: Povolenie vjazdu cyklistov a mopedov dodatkovou tabuľkou voľno.

Jazda cyklistov v bus pruhu na takomto type komunikácie nie je najlepším riešením, pretože v rannej špičke ide autobus (približne a priemerne) každé dve minúty. Určite je to však lepšie, než ignorovať prítomnosť cyklistov a nevyznačiť pre nich nič. V takom prípade by cyklisti jazdili buď (nelegálne) aj tak v bus pruhu, alebo (čo by bolo asi ešte horšie pre všetkých) legálne v strednom pruhu.

Ideálnym riešením je samozrejme vybudovať samostatnú cestičku pre cyklistov mimo vozovky. A aj chýbajúci chodník, pretože táto lokalita už dávno nie je extravilánom, ale mení sa na súvisle zastavané územie. Spôsob vedenia samostatnej cyklotrasy je jedným z výstupov štúdie uskutočniteľnosti rozšírenia cesty I/2 Hodonínska, Bratislava Záhorská Bystrica – Lamač.

Obr. 9: Príklad realizácie cyklotrasy v súčasnom profile cesty. Zdroj: Rozšírenie cesty I/2 Hodonínska, Bratislava Záhorská Bystrica – Lamač – štúdia uskutočniteľnosti.

Cyklotrasa popri Hodonínskej ulici je už desiatky rokov v územnom pláne a v územnom genereli dopravy ako trasa R12. Preto je veľká škoda, že pri nedávne novej výstavbe neboli vytvorené aspoň jej zárodky. (A zároveň je tu otázka na zodpovedných, prečo sa tak nestalo.) Konkrétne ide o križovatky pri krematóriu a zóne Orešianky, prípadne aj o okružnú križovatku v Záhorskej Bystrici. Tieto stavby bude preto nutné v budúcnosti znova prestavať a tak zbytočne vynakladať finančné prostriedky, pričom vzniknuté riešenie možno bude obsahovať viacero kompromisov na úkor kvality a bezpečnosti.

Obr. 10: Križovatka s Orešiankovou ulicou. Na ľavej strane Hodonínskej vzniká nová obytná zástavba. Príprava na cyklotrasu absentuje, jej dorobenie si bude vyžadovať prestavanie celej križovatky, čo znamená ďalšie náklady naviac. Zdroj: Google StreetView.
Obr. 11: Križovatka Hodonínskej s Orešiankovou (vpravo) na leteckej fotografii. Chodníky vedú zatiaľ len k autobusovým zastávkam. Aj dorobenie chodníka popri Hodonínskej (zhora dole) si bude žiadať prestavbu celej križovatky, keďže najbližší priechod je odsunutý desiatky metrov. Zdroj: Ortofotomapa GKÚ.
Obr. 12: Štvorramenná križovatka pri krematóriu vznikla pri výstavbe nákupného centra v pozadí. Aj napriek platnému územnému plánu tu nebol vybudovaný zárodok cyklotrasy. Pri vytvorení bus pruhu (úplne vpravo) boli svetelne riadené priechody preznačené na miesta na prechádzanie, v súlade s vyhláškou 30/2020.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.