03. 01. 2025

Úprava križovatky Košická – Landererova – Prístavná

Autor: Jožo

V letných mesiacoch roku 2024 prebehla stavebná úprava križovatky Košickej s Landererovou a Prístavnou, pričom sa výraznejšie rozšírili pôvodné úzke stredové ostrovčeky. Tým sa zlepšili nielen podmienky pre chodcov, ale vznikol aj priestor pre samostatnú cyklotrasu. Po novom sa dá cez túto frekventovanú križovatku prejsť na bicykli bezpečnejšie, mimo vozovky.

Nová cyklotrasa nadväzuje na staršiu medzi Landererovou 12 a nájazdovou rampou na Most Apollo. Križuje najskôr Landererovu a po nej aj Košickú ulicu. Pokračuje po severnej strane Prístavnej až k bytovému domu Klingerka na Plátenníckej ulici. Odtiaľto bude o pár rokov (po ukončení výstavby rezidenčného projektu Downtown Yards) pokračovať popri Plátenníckej na ulicu Mlynské nivy, kde nadviaže na cyklotrasu z roku 2023. Ísť ďalej bude v budúcnosti možné aj po západnej (ľavej) strane Košickej. Na Košickej tak chýba už len stredná časť medzi touto križovatkou a Mlynskými nivami a cyklotrasa O3 na nej bude kompletná.

Táto časť mesta pomaly tak začína získavať základnú kostru siete cyklotrás.

Obr. 1: Situácia v križovatke ku koncu roka 2024.

Dĺžka samostatných cyklotrás je asi 300 metrov, všetky sú obojsmerné. Aj napriek nie veľkej dĺžke (hoci s dĺžkou 300 metrov je to najdlhšia samostatná cyklotrasa za rok 2024) ide o významnú stavbu, pretože na rozdiel od mnohých iných projektov nekončí pred križovatkou, ako je to žiaľ často zvykom, ale poskytuje práve možnosť legálneho a bezpečného prejazdu na bicykli cez križovatku.

Obr. 2: Cyklistický a peší priechod cez Landererovu ešte pred sprevádzkovaním cyklistickej časti.

Spomeňme ale aj horšie stránky.

Pôvodné trojuholníkové ostrovčeky na nárožiach križovatky zostali zachované, teda neboli zrušené a nahradené vysunutými nárožiami. V určitej fáze cyklu svetelného riadenia sa tam môže stať, že prejazd križovatkou nebude aj napriek propagovanému inteligentnému riadeniu na jednu fázu, ale cyklista zostane na niektorom z ostrovčekov. Okrem časového zdržania na sérii semaforov (ktoré môže byť v praxi obchádzané jazdou na červenú) to môže v budúcnosti pri rastúcom množstve cyklistov robiť aj kapacitné problémy. Do priestoru na nároží križovatky (pred križovatkou) sa ich totiž pri vyčkávaní zmestí výrazne viac, než na ostrovček.

Na križovatke sú cyklistické priechody len cez Landererovu a Košickú, cez Prístavnú a nájazd na Most Apollo chýbajú. Do juhovýchodného kvadrantu križovatky, rozvojového územia pri Rybe sa tak nedá dostať. Teda nie priamo, ale pri jazde zo severu len so zachádzkou buď k Mostu Apollo alebo k Plátenníckej.

Obr. 3: Cyklistický priechod cez Košickú, vzadu pokračovanie po Pribinovej krátko pred sprevádzkovaním.

Cyklistické priechody cez všetky ramená križovatky umožňujú tiež skrátiť čas jazdu križovatkou v diagonálnom smere, kedy je možné zvoliť jazdu jednou alebo druhou stranou. Táto úspora sa môže zdať byť nepatrnou, ale v prípade, že má človek na svojej ceste viacero neoptimalizovaných križovatiek, zbytočné zdržanie môže byť aj v dvojcifernom počte minút.

Treba však zdôraziť, že v tomto prípade išlo o prestavbu pôvodnej križovatky a zrušenie trojuholníkových ostrovčekov by zrejme výraznejšie zvýšilo náklady. O to dôležitejšie je v budúcnosti stavať križovatky tak, aby boli dobré pre všetkých používateľov hneď od začiatku, bez nutnosti pracných a drahých prestavieb.

Obr. 4: Napojenie na starší cyklopriechod cez Prístavnú pri obytnom dome Klingerka. Vľavo zárodok pokračovania po Plátenníckej na Mlynské nivy.

Okrem dvoch pripravovaných pokračovaní popísaných vyššie je v tejto križovatke potrebné začať uvažovať aj nad cyklotrasou po Landererovej. Vzhľadom na rozvojové aktivity sa núka jej umiestnenie na severnú stranu ulice, kde vznikajú, alebo budú vznikať nové zámery. Svoj význam by malo aj druhé rameno po južnej strane tejto ulice. Cyklotrasa po Landererovej by zlepšila prístup do „downtownu“ a ďalej do Starého Mesta z juhovýchodnej časti Bratislavy.

Obr. 5: Cyklotrasa popri Prístavnej obsahuje viaceré vzorové prvky. Bez jedinej značky je rozlíšiteľná aj od chodníka, aj od vozovky. Priestor pre cyklistov je z červeného asfaltu s prerušovanou čiarou s kadenciou typickou pre cyklotrasy. Chodník je zo svetlej dlažby, mierne vyvýšený. Medzi cestičkou pre cyklistov a cestou je oddelenie trávnatým pásom, ktoré zabraňuje šoférom zastaviť na cyklotrase. Dodržaná je aj poloha jednotlivých koridorov podľa rýchlosti: v strede ulice sú najrýchlejšie autá, nasledujú cyklisti a pri okraji ulice (a v budúcnosti pri budovách) sú chodci ako najpomalší.

Záverom možno napísať len toľko, že by bolo výborné, ak by sme každý rok mohli prinášať viacero správ popisujúcich dokončenie projektu, ako je tento.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.