15. 02. 2025

Bratislava: Čo pribudlo v roku 2024

Autor: Jožo

Voľné tempo rozširovania siete cyklotrás pokračovalo aj v roku 2024. Aj napriek tomu, že sa z médií a následných diskusií môže niekedy zdať, že pre mesto sú cyklotrasy prioritou, zďaleka to tak nie je. Zo sľubovaných 25 km nových oddelených cyklotrás v roku 2022 sme o dva roky neskôr možno na 10-20% dĺžky. Nových 50 km za obdobie 2022-2026 nevyzerá v polčase veľmi reálne.

Samostatné cestičky

O3 Košická x Landererova x Prístavná

V letných mesiacoch prebehla stavebná úprava križovatky Košickej s Landererovou a Prístavnou a rozšírené stredové ostrovčeky priniesli nielen lepšie podmienky pre chodcov, ale aj cyklotrasu cez križovatku a v jej okolí.

Tá nadväzuje na trasu popri nájazdovej rampe na Most Apollo. Križuje Landererovu a Košickú a po severnej strane Prístavnej vedie až k bytovému domu Klingerka na Plátenníckej ulici. Odtiaľto bude o pár rokov pokračovať na ulicu Mlynské nivy, kde nadviaže na cyklotrasu z roku 2023. Ďalšie pripravované pokračovanie bude po Košickej. Táto časť mesta teda pomaly začína získavať základnú kostru siete cyklotrás.

Viac si môžete prečítať tu: Úprava križovatky Košická – Landererova – Prístavná.

R13 Račianska – Pri Mýte

Na prvej časti Račianskej za Račianskym mýtom už pár rokov stojí obojsmerná cyklotrasa pred Urban Residence. V roku 2014 tu vzniklo jej 100 metrové predĺženie. Nový úsek sa nachádza pred najnovším domom projektu Pri Mýte. Kuriozitou je, že túto trasu Cyklokoalícia vyrokovala počas pripomienkovania zámeru ešte pred 10 rokmi, ale kvôli rôznym zdržaniam sa realizácie dočkala až v roku 2024. Tak sa stalo, že pri susednom Urban Residence, ktorý prevzal túto ideu cyklotrasy, cyklotrasa vznikla nakoniec omnoho skôr.

R47 Slovnaftská – Nový Ružinov

Do týchto miest zablúdi asi málokto, napriek tomu však máme nových 200 metrov zmiešanej cestičky pre chodcov a cyklistov neďaleko od obytného súboru Nový Ružinov. S postupujúcou urbanizáciou tejto zóny tak pribúda aj cyklistická a pešia infraštruktúra. Viac vo fotoreporte: Predĺženie trasy R47 pri Novom Ružinove.

R52 Agátová

Pri výstavbe obytného kompexu Agáty na Agátovej ulici v Dúbravke vznikol krátky, asi 150 metrový úsek cyklotrasy R52. Táto trasa bude v budúcnosti prepájať Devínsku Novú Ves s Dúbravkou a povedie až na Patrónku. Viac informácií a fotografií v článku Krátky úsek cyklotrasy na Agátovej vo výstavbe.

Púchovská

Asi 100 metrov dlhá cyklotrasa do nového supermarketu Lidl v Rači. Je to najmä prejazd cez križovatku nasledovaný kratším príjazdom k obchodu. Oceniť treba najmä to, že kým zvyčajne sa na prístup do nových projektov stavajú len chodníky a cesty určené pre autá, tu vznikla aj infraštruktúra pre cyklistov. Viac v článku Račianske cyklonovinky 2024.

Škôlka Tramín

Asi najrozporuplnejší projekt uplynulého roku. Pár desiatok metrov dlhá trasa pred novou škôlkou, ktorá však v dohľadnej budúcnosti zrejme nebude mať pokračovanie. Podrobnejšie v článku Račianske cyklonovinky 2024.

P+R Prístavný most

Parkovisko pod Prístavným mostom bolo zaradené do celomestského parkovacieho systému. Pribudli na ňom priestory pre prostriedky zdieľanej mobility a drobnými úpravami bol vyznačený prístup bicyklom na sieť celomestských cyklotrás. Viac v Park a car & ride a bike Prístavný most.

R18 Petržalská radiála

V stavebne zúrivom závere roku 2024 sa snaha zameriavala hlavne na (aké-také) dokončenie električkovej trate. Popri tom sa však na jeseň stavebne dokončili aj niektoré cyklotrasy. Konkrétne dve: od Bosákovej po Rusovskú cestu a od Lietavskej po Jasovskú. Keďže však zatiaľ nie sú skolaudované a odovzdané do prevádzky, po správnosti by do tohtoročného prehľadu nemali patriť.

Zvyšné úseky sú už v teréne tiež viditeľné, takže ak nedôjde k úplnému zastaveniu prác, mali by sme sa celej funkčnej radiály dočkať niekedy v roku 2025.

Vyhradené a ochranné pruhy pre cyklistov

O7 „holandská“ križovatka na Podháji

Cyklistické pruhy na ulici Podháj vznikli v roku 2018. O šesť rokov došlo v dolnej časti ulice k ich obnove a k úprave križovatky s Podlesnou a Studenohorskou. Hlavným cieľom bolo zvýšenie bezpečnosti pre chodcov, najmä pre deti dochádzajúce pešo do blízkej základnej školy a pre seniorov z neďalekého domova dôchodcov. Na túto lokalitu a intenzitu dopravy plošne predimenzovaná križovatka bola redukovaná lepenými ostrovčekmi. Tak sa nielen skrátili dĺžky priechodov pre chodcov, ale bolo možné vytvoriť aj samostatné priechody pre cyklistov. Takže aj jazda cyklistov cez križovatku je o niečo bezpečnejšia.

Holandskou nie je križovatka nazvaná kvôli ostrovčekom – to sú typické slovenské prvky, ktoré sa u nás bežne používajú. Prívlastok holanská získala kvôli aplikovaniu princípov vedenia cyklistov, ktoré sú popísané napríklad v tomto videu.

Viac bude v samostatnom článku, akonáhle ho niekto napíše. :-)

Križovatka počas zimy. Priestor medzi ostrovčekami je dosť široký, snežný pluh ho preto neodhrnul celý.

R12 Segnáre

V júni 2024 vznikli na ulici Pod násypom a nadväzujúcich Segnároch ochranné pruhy. Určité zlepšenie podmienok pre cyklistov je v tomto prípade vedľajší produkt. Hlavným problémom ulice bolo divoké parkovanie v okolí kúpaliska v letných mesiacoch, čo komplikovalo prejazd autobusov MHD a často boli úplne zablokované aj chodníky. Parkovanie tu bolo síce zo zákona zakázané (kvôli nedostatočnej šírke vozovky) už aj predtým, vyznačenie pruhov ho však ešte nepriamo zdôraznilo. Viac v článku Fotoreport: Ochranné pruhy v Lamači.

Staré Grunty

V lete 2024 bol na ulici Staré Grunty opravený povrch vozovky. Pri následnej obnove dopravného značenia došlo k jeho úprave. Najvýraznejšou zmenou sú nové ochranné pruhy pre cyklistov a ostrovčeky na bezpečnejšie prechádzanie cez cestu. Viac v článku Ochranné pruhy a ďalšie zmeny na Starých Gruntoch.

Ostatné

Povolenie jazdy cyklistov v bus pruhoch na Hodonínskej

Po oprave cesty na Hodonínskej ulici pribudol k dvom pruhom bus pruh smerom do centra. Ten môžu použiť aj ľudia idúci na bicykli alebo na mopede. Výsledok je zdokumentovaný v článku Pruh pre autobusy a cyklistov medzi Záhorskou Bystrickou a Lamačom.

Čo nepribudlo?

Okrem nových samostatných cyklotrás, ktoré vznikli v rámci rôznych developerských projektov sa hovorilo ešte o predĺžení cyklotrasy O3 okolo Auparku k Mostu SNP. Tu aj nejaké práce začali, ale nakoniec boli prerušené.

Práce na predĺžení cyklotrasy okolo Auparku.

Realizovať sa mala aj cyklotrasa na Hradskej a prepojenie Jaroviec a Rusoviec. Prvá z nich sa podarí možno tento rok, o druhej nemáme aktuálne informácie.

V rozpočte sa spomínalo aj vybudovanie piatich nájazdov na trasu popri petržalskej električke. Tu sa síce niečo robiť začalo, ale keďže presné informácie o rozsahu tohto projektu neboli publikované, ťažko hodnotiť stav tohto cieľa.

Prepojenie cyklotrasy popri električke na Jiráskovu.

K stavebným prácam nedošlo ani medzi Partizánskou lúkou a Lamačom na oprave povrchu v úseku Ostružinový chodník – Zidiny, ktorý sa pripravuje už minimálne od roku 2022.

3 thoughts on “Bratislava: Čo pribudlo v roku 2024

  1. Vyzerá to celkom pozitívne. Existuje na Slovensku nejaká podobná mapa ako Městem na kole (infraštruktúra pre cyklistov so zobrazením cyklotrás, obvyklej intenzity premávky na nich a povrchov)?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.