Koncom februára 2025 pribudli v bratislavskej Mlynskej doline značky, ktoré legalizovali pohyb cyklistov po chodníku. Vybrané chodníky boli označené ako cestička pre chodcov s dodatkovou tabuľkou „cyklisti voľno„.

Takéto značenie umožňuje pri jazde na bicykli (s ohľadom na chodcov) chodník použiť, nie je to však prikázané. Napríklad na cestnom bicykli je teda možné naďalej jazdiť po súbežnej ceste.

Umožnenie jazdy po chodníkoch, či presnejšie mimo cestu, bolo na tomto mieste veľmi žiadúce. Mlynská dolina je pre cyklistov dôležitou spojnicou od nábrežia Dunaja k lesoparku (časť trasy O5), no cesta je tu veľmi frekventovaná a s maximálnou povolenou rýchlosťou až 70 km/h. V poobedných časoch sa tu zase tvoria kolóny áut pred semaforom na Patrónke (a to aj napriek tomu, že tam nie je žiadna cyklotrasa 😉).

Nedokonalosť stavu po zmene spomínaná v nadpise spočíva v nedoriešení križovatiek. Na úseku sa nachádzajú štyri, ktoré spolu zahŕňajú osem priechodov pre chodcov. Práve priechody predstavujú problém, pretože podľa pravidiel na bicykli cez ne jazdiť nemožno. Na svetelne riadených križovatkách by mali preto byť premaľované na miesta na prechádzanie, zatiaľ čo na neriadených by bolo vhodné doplniť priechody pre cyklistov. K tomuto však nedošlo, takže namiesto plynulého prepojenia Patrónky a Botanickej ulice vznikli vlastne štyri oddelené úseky.

Obzvlášť nesprávne je to kvôli tomu, že takto sú cyklisti prakticky vychovávaní k presvedčeniu, že po priechodoch pre chodcov sa na bicykli má jazdiť (veď prečo by inak na trase pre cyklistov bol priechod pre chodcov?). Infraštruktúra by mala byť navrhnutá tak, aby nenavádzala používateľov na neželané správanie.
Ďalší nedostatok vzniknutého riešenia (v rámci toho, čo by sa dalo očakávať pri zohľadnení rozsahu a úrovne zásahov) spočíva v nemožnosti prejsť cez križovatku so Starými Gruntami na jeden raz pri jazde po chodníku. Cyklista (a tiež chodec) „uviazne“ na ostrovčeku. Riešením by mohlo byť zrušenie riadenia pravého odbočenia od Patrónky k internátom alebo jeho úprava na blikajúce žlté svetlo.

K ideálnemu cieľovému stavu tejto cyklotrasy chýba viacero úprav, ako napríklad výmena povrchov a stavebná úprava oboch svetelne riadených križovatiek, tie si však vždy žiadajú nielen viac času, ale aj viac finančných prostriedkov. Preto je správnou cestou ísť pri dobudovávaní siete viackrokovo: v prvom kroku čo najviac skompletizovať sieť cyklotrás, hoci aj riešeniami nie úplne dokonalými, ale jednoducho dosiahnuteľnými. Energiu na zložitejšie projekty treba investovať tam, kde jednoduché úpravy nie sú možné a zároveň výsledok bude mať veľký prínos. Bicykel sa bude dať lepšie použiť ako dopravný prostriedok, ak sa ním bude dať dostať všade, a nie, ak sa ním bude dať jazdiť hore-dole len po jednej, hoci dokonalej trase.
Napriek tomu sa dalo (a malo by sa) v prvom kroku spraviť viac:
- Vyznačiť miesta na prechádzanie a priechody pre cyklistov.
- Upraviť spôsob riadenia pravého odbočenia na križovatke so Starými Gruntami.
- Prvkami taktického urbanizmu zmierniť rýchlosť áut odbočujúcich na Ilkovičovu.
- Vytvoriť objazd zastávok ZOO a Pri Habánskom mlyne.


